Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte möjligheten att spara en grundinställning som jag kan läsa in var gång jag vill ha den på samma sätt som med U1/U2. Det tycker jag är tråkigt.

Du kan å andra sidan spara alla inställningar på ett minneskort och återhämta dem på vilken kamera som helst :)

Trevlig nyhet..Då är 60-årspresenten till mig själv räddad. Fast väntan blir förstås 16 månader lång..
Undrar varför det inte blev en D 400?
/ G

Man kanske snarare ska vara förvånad över att det kom en D4 med tanke på att tetrafobi är ganska utbredd i sydöstasien (inklusive Japan).

Om man ska spekulera lite mer seriöst (för spekulera är det enda man kan göra om saken) så skulle det kunna vara för att Nikon tyckte att de hade bra modeller i 7000-serien som kunde konkurrera med Canon EOS 7D men att när EOS 7D II dök upp så behövdes en bättre DX-modell.

Man kanske snarare ska vara förvånad över att det kom en D4 med tanke på att tetrafobi är ganska utbredd i sydöstasien (inklusive Japan).

Med tanke på att det redan fanns en F4, så nej - det var inte särskilt förvånande, och vad har det med D500 att göra, eller för den delen D5? Den lustigheten känns några år försenad (och inte så lustig).

Om man ska spekulera lite mer seriöst (för spekulera är det enda man kan göra om saken) så skulle det kunna vara för att Nikon tyckte att de hade bra modeller i 7000-serien som kunde konkurrera med Canon EOS 7D men att när EOS 7D II dök upp så behövdes en bättre DX-modell.

Jag tvivlar på att Nikons marknadsavdelning fick plötslig panik av 7D II. D500 har nog varit under utveckling sedan långt innan den kameran släpptes.

Det är antagligen en korrekt bedömning. Inte heller lär NIkon ha tagits på sängen av EOS 7D II. Jag gissar att kameratillverkarna har ett ganska bra hum om vad som är på gång hos konkurrenterna. Åtminstone i Japan.

D500 hade i så fall alltså EOS 7D II att sikta på innan den senare var lanserad.

Någon som förstått hur den fungerar med det gamla CLS systemet, måste man ha en typ SU-800 monterad i blixtskon? Det stod något om att den fungerade optiskt/radio mot CLS men har den verkligen någon optisk sändare?

Någon som förstått hur den fungerar med det gamla CLS systemet, måste man ha en typ SU-800 monterad i blixtskon? Det stod något om att den fungerade optiskt/radio mot CLS men har den verkligen någon optisk sändare?

Du behöver antingen ha en blixt som kan agera master (den inte behöver ha en egen commander som SU-800) eller en blixtradiosändare (tror att det är WR-1 den heter). Med den sistnämnda så kan man dock bara styra den nya SB-5000. Fast då heter det inte CLS längre utan AWL (advanced wireless lightning ).

Du behöver antingen ha en blixt som kan agera master (den inte behöver ha en egen commander som SU-800) eller en blixtradiosändare (tror att det är WR-1 den heter). Med den sistnämnda så kan man dock bara styra den nya SB-5000. Fast då heter det inte CLS längre utan AWL (advanced wireless lightning ).

Det är ju lite synd att den inte kan vara commander som den är. Vill man inte ha något direkt ljus så måste man nu ha en commander eller en blixt monterad bara för att styra sitt sidoljus.

Helt plötsligt kommer tomten med exakt vad barnen önskat. Och inte nog med det. Nivån blev betydligt högre än vad som efterfrågats. 150 fokus pkter och 10 bild per sekund. Men smakar det så kostar det förstås. Nu får vi se om alla önskningar var riktiga om en proffs DX kamera eller om det bara var massa trams om att få en proffskamera till amatörpris.....

Nikon kan än så länge erbjuda de absolut bäsra kamerorna i FX och DX kategorierna. Vi får se om Canon kan kontra men nu ligger de efter...

Jag har inte fattat om bufferten är på 200 RAW eller om den kan buffra 200 RAW med bästa minneskort. Är bufferten stor nog för 200 RAW borde man ju kunna använda relativt långsamma kort om man har tid att vänta lite melllan 100-bildersskurarna.

Inte

Jag har inte fattat om bufferten är på 200 RAW eller om den kan buffra 200 RAW med bästa minneskort. Är bufferten stor nog för 200 RAW borde man ju kunna använda relativt långsamma kort om man har tid att vänta lite melllan 100-bildersskurarna.

Bufferten är inte på 200. Däremot kan du ta 200 raw med snabbaste minneskortet innan det saktar ner (Det är nog fråga om en felskrivning/eller felöversättning). Frågan är hur många det går att ta med ett SD-kort på 80-95 Mb/s. Det är ju väldigt intressant för de som redan har en massa sådana kort.

Bufferten är inte på 200. Däremot kan du ta 200 raw med snabbaste minneskortet innan det saktar ner (Det är nog fråga om en felskrivning/eller felöversättning). Frågan är hur många det går att ta med ett SD-kort på 80-95 Mb/s. Det är ju väldigt intressant för de som redan har en massa sådana kort.

Jag köpte precis på mig ett dussin snabba SD-kort för ett antal tusenlappar så de vill man ju använda ett tag. Men om man kan ta 50 RAW och sen sakna ner till 6 bilder per sekund t.ex. så skall man nog inte vara missnöjd. Väntar med spänning på dessa tester.

Trevlig nyhet..Då är 60-årspresenten till mig själv räddad. Fast väntan blir förstås 16 månader lång..
Undrar varför det inte blev en D 400?
/ G

D5/D500 ser ut som en bättre kombination än D5/D400, speciellt som D500 i stort sett är en mini-D5. D400 skulle få det att se ut som att den tillhör en äldre generation än D5.

Bufferten är inte på 200. Däremot kan du ta 200 raw med snabbaste minneskortet innan det saktar ner (Det är nog fråga om en felskrivning/eller felöversättning). Frågan är hur många det går att ta med ett SD-kort på 80-95 Mb/s.

Inte jättemånga, gissar jag. De nya korten är så snabba att kameran nog inte behöver buffra speciellt mycket. Det måste väl finnas en uppgift om hur stor bufferten är?

tror det är mer för fjärrkontroll. D500 borde kunna klara att styra en radioblixt som den är kan jag tycka.

WR-T10 är fjärrkontrollen. WR-R10 fungerar både som mottagare för fjärrkontrollen och som sändare för blixtarna. Om jag har förstått det rätt vill säga. I vilket fall så tycker jag att det är ett steg framåt. Att utlösa fjärrblixtar med den inbyggda blixten är ingen höjdare om man inte vill ha direkt blixtljus på motivet.

Aldrig sett

Inte jättemånga, gissar jag. De nya korten är så snabba att kameran nog inte behöver buffra speciellt mycket. Det måste väl finnas en uppgift om hur stor bufferten är?

Har aldrig sett någon sådan uppgift på någon kamera i de allmänna specarna. Det brukar bara uppges hur många bilder man ska kunna ta på full speed med ett specifikt snabbt minneskort. Kanske att man felaktigt kallat detta för buffert. Någon som har sin diffkalkyl aktuell kanske kan räkna ut hur många ungefär det skulle bli med ett 100Mb/s kort (Blir nog väldigt ungefärlig då t.ex. Lexar 95MB/s bara utlovar minst 10MB/s som lägsta skrivhastighet)?

Senast ändrad:
ANNONS