Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D500
- Trådstartare Leaflet
- Start datum
Newnoise
Aktiv medlem
Något som jag tycker är fantastiskt som både D5 och D500 har fått är Auto AF fine-tune. Kameran fokuserar först med live-view på testmotivet, för att sedan applicera informationen till AF fine-tune och därmed få perfekt fokusjustering med bara några knapptryck.
.
Shit va bra. Det är en funktion jag verkligen skulle vilja ha!
AFJ
Aktiv medlem
Både D500 och D5 har utökade ISO-lägen med ISO-tal som är "löjligt" höga, över miljonen!! Vad är det för teknik som gör det möjligt att ta dessa enorma steg "helt plötslig"? Tror ni att dessa lägen kommer att vara användbara i praktiken och ge ett bildresultat som är acceptabelt eller är det mest ett marknadsförings trick?
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Jag tycker det är märkligt att den inte har U1 och U2, funktioner som jag uppskattar väldigt på min D7000. Tom D750 har denna funktion.
Tror det finns, men via meny. Annars är ju denna layout ljusår bättre än billigare D750 och neråt.
MattiasL
Aktiv medlem
Tja, att de lägger onödig energi på at utveckla en kamera som alla för länge sen gett upp hoppet om och köpt spegellöst istället.. Det är på spegellösa kameror med aps-c sensor Nikon borde lägga sitt krut, och då icke-"cripplade" sådana.
Sen så tror jag att det är en helt fantastisk kamera som är underbar att fotografera med, synd bara att man aldrig kommer orka ta med den ut för att den är alldeles för stor och tung
Oavsett hur bra de spegellösa är idag, så har spegelreflexerna ett enormt övertag vad gäller batteritid. Jag plåtar mycket spegellöst, men en reportagedag brukar innebära två batteribyten. D700 och gamla D200 behövde man inte ens ladda varje dag.
Joakim.e
Aktiv medlem
Är det sant att den bara kan filma 3 min 4k-video?
Nej det gäller nya d5. D500 filmar 30 minuter.
djungel
Aktiv medlem
Som jag ser det kan man inte jämföra kameror som t.ex. D750 eller D810 med D500. D500 verkar vara exakt det som bl.a. fågelfotografer saknat. Det är väl kanske främst hastighet och buffert som nu äntligen verkar räcka till. D7100/D7200 kan "pressa" till 7 bilder per sekund men inte ens det räcker alltid.
Jag undrar om det ändå kommer att vara något man kommer att sakna med denna kamera.
Jag undrar om det ändå kommer att vara något man kommer att sakna med denna kamera.
jeens
Aktiv medlem
Både D500 och D5 har utökade ISO-lägen med ISO-tal som är "löjligt" höga, över miljonen!! Vad är det för teknik som gör det möjligt att ta dessa enorma steg "helt plötslig"? Tror ni att dessa lägen kommer att vara användbara i praktiken och ge ett bildresultat som är acceptabelt eller är det mest ett marknadsförings trick?
Som sagt, löjligt högt, knappast användbart.
Mvh jens
MattiasL
Aktiv medlem
En gång i tiden var Kodak TriX 400 en högisofilm. Knappast idag. När min D700 var ny var (nästan) användbart iso 6400 en stor grej. Alldeles nyss försökte jag rädda en äldre bild, frihandstagen på iso 4000 och kring 1/8 s f/2. Det blev ok, men var en utmaning. Nog hade det varit trevligt med några steg till. Om en miljon är användbart just nu vet jag inte, men säkert är att ens fotobeteende ändrar sig i takt med tekniska möjligheter.
risse
Aktiv medlem
Jamen jisses vilket pris, nära 23000 på cyberfoto där D750 går för 18390. Känns ju bara så fel i min värld.
mvh jens
Jag tycker att det var förvånansvärt "billigt". Visst, D750 har en större sensor, men i övrigt verkar D500 utklassa den. 10 fps, 200 i buffert, en jäkla massa af-punkter, belysta knappar, etc etc...
A I Nikolis
Aktiv medlem
Ett test av kameran finns redan:
http://www.ishootshows.com/2016/01/...n-assignment-with-the-nikon-d500-and-sb-5000/
"What Nikon has done is basically made a DX sensor that shoots in the dark like a full-frame sensor. That’s how good the high ISO image quality is."
Spännande
http://www.ishootshows.com/2016/01/...n-assignment-with-the-nikon-d500-and-sb-5000/
"What Nikon has done is basically made a DX sensor that shoots in the dark like a full-frame sensor. That’s how good the high ISO image quality is."
Spännande
AFJ
Aktiv medlem
Ju mer jag läser på nätet om denna kamera, desto mer förvånad är jag över att inte Nikon-folket här på fotosidan jublar högre. Jag tycker det verkar vara en sensationellt bra spec.
Som Canon-fotograf är det inte för mig, men nog blir man imponerad av specen och priset tycker jag är rimligt när man ser vad det är man får.
Som Canon-fotograf är det inte för mig, men nog blir man imponerad av specen och priset tycker jag är rimligt när man ser vad det är man får.
Nizztos
Medlem
Jag tycker att det var förvånansvärt "billigt". Visst, D750 har en större sensor, men i övrigt verkar D500 utklassa den. 10 fps, 200 i buffert, en jäkla massa af-punkter, belysta knappar, etc etc...
Tycker inte det är prislappen i sig som är konstig utan att den är så mycket dyrare här än i USA jämfört med andra Nikonkameror.
I USA skiljer det $100 mellan D500 och D750 men här skiljer det 5000 kr.
afe
Aktiv medlem
Nikonfolket har ännu inte kommit över chocken att kameran faktiskt kom efter alla dessa år
Och ja, specarna och förhandsintrycken är verkligen spektakulära. Det finns nog ingen kamera med samma sensorstorlek som kommer ens i närheten. Lite smolk i glädjebägaren är förstås avsaknaden av riktigt bra objektiv (framför allt vidvinklar), men kameran kanske mest är tänkt för de som fotograferar på längre avstånd.
Och ja, specarna och förhandsintrycken är verkligen spektakulära. Det finns nog ingen kamera med samma sensorstorlek som kommer ens i närheten. Lite smolk i glädjebägaren är förstås avsaknaden av riktigt bra objektiv (framför allt vidvinklar), men kameran kanske mest är tänkt för de som fotograferar på längre avstånd.
MattiasL
Aktiv medlem
Ju mer jag läser på nätet om denna kamera, desto mer förvånad är jag över att inte Nikon-folket här på fotosidan jublar högre. Jag tycker det verkar vara en sensationellt bra spec.
Håller med. Det har pratats så väldigt mycket om hur vi absolut behöver en proffs-DX. Jag är jätteimponerad och lite sugen, men klarar mig med slöa kameror för det mesta.
MattiasL
Aktiv medlem
Tycker inte det är prislappen i sig som är konstig utan att den är så mycket dyrare här än i USA jämfört med andra Nikonkameror.
I USA skiljer det $100 mellan D500 och D750 men här skiljer det 5000 kr.
En ren gissning är att 750-priset sattes när kronan var stark jämfört med dollarn, och att en prishöjning för att kompensera det skulle ge för dålig PR, och att D500-priset reflekterar var kronan står idag.
Nizztos
Medlem
En ren gissning är att 750-priset sattes när kronan var stark jämfört med dollarn, och att en prishöjning för att kompensera det skulle ge för dålig PR, och att D500-priset reflekterar var kronan står idag.
Fast D5 som iofs också har en lite "dyrare växelkurs" är inte lika dyr som d500 jämförelsevis. Annars kunde det ju kanske kunna vara rimligt.
ErlandH
Aktiv medlem
Instämmer helt. Gillar verkligen min 7D mk II, men D500 verkar vassare på många sätt.