Både D500 och D5 har utökade ISO-lägen med ISO-tal som är "löjligt" höga, över miljonen!! Vad är det för teknik som gör det möjligt att ta dessa enorma steg "helt plötslig"? Tror ni att dessa lägen kommer att vara användbara i praktiken och ge ett bildresultat som är acceptabelt eller är det mest ett marknadsförings trick?
Din skepsis är fullt befogad.
Visserligen är det rent tekniskt mycket enkelt att lägga in möjligheten att ställa in ISO 10 miljoner på vilken kamera som helst, det är bara att öka förstärkningen (och därmed få häftiga siffror att använda i reklamen). Problemet är bara det att naturlagarna kommer i vägen ifall man vill använda dessa extremhöga ISO-inställningar i praktiken, eftersom man lär få nöja sig med ett DR på typ 1 EV-steg (tror väldigt få skulle finna detta användbart...). Vad som finns kvar att göra för att få bättre lågljusegenskaper är ju ifall det tekniskt går att undvika konventionella filter för att få fram de tre grundfärgerna rött-grönt-blått utan att behöva förlora 2/3-delar av ljuset i dessa.
Jag skulle förvänta mig att D5:s lågljus-prestanda kommer att vara lite bättre än D4, men knappast överträffa Sony A7S eller A7S II. Även om Nikon tydligen har följt trenden (som Canon startade) att göra Bayer-filtren blaskigare och blaskigare för att öka ljuskänsligheten, medan Sony huvudsakligen har behållit kraftiga RGB-filter på sensorerna, och på senare tid t.o.m. gått åt motsatt håll. De har gjort RGB-filtren kraftigare och brantare i A7R II och A7S II, vilket ger bättre färgseparation och mera mättade färger att utgå från.
För den tilltänkta målgruppen (med fokus på snabbhet under dåliga förhållanden) tror jag dock att detta kan vara en vettig kompromiss av Nikon. Sony har ju med A7-serien valt en helt annan målgrupp - de som söker maximal bildkvalitet (men ingenting för den som söker ultra-snabbhet).
Vad jag generellt kan se av specifikationerna har Nikon implementerat SIGNIFIKANTA förbättringar i D500 och D5 jämfört med de tidigare modellerna. Som ser ut att föra Nikon upp i ledningen inom sport/aktion/BIF-segmentet. Trots attt de högsta ISO-inställningarna sannolikt inte kommer att visa sig vara användbara till någonting...
Tycker att det här är BRA GJORT av Nikon, och att dessa kameror är värda pengarna. Även om jag inte alls har dessa.
Och inte heller behöver jag en massa "deg" för dessa, eftersom jag redan har en annan kamera som passar bättre för min mera allmänna typ av fotografering. Men ett stort grattis till alla Nikon-användare - det kom trots allt en D300-efterföljare, även om det tog 6,5 år. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, som bekant...
.