Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d50?

Produkter
(logga in för att koppla)

vvv

Ny medlem
Är det någon som har koll på Nikon d50. Varför ska man tex ha den istället för exempelvis d70 eller d70s?

Den är som sagt billigare. De bilder som jag sett hittils visar åxå på något lägre brus, troligen pga hårdare brusreducering, än D70:eek:rna.

I övrigt är det ju en lite enklare kamera där man har lite färre funtioner än på D70. För många, eller rent av de flesta, amatörfotografer räcker D50 långt.

Någon som köpt D50:n än?

Kommer jag att irritera ihjäl mig på D50:n, jag som kört F80 de senaste 4 åren. Tidigare hade jag dock en F60 som är en enklare modell, men som jag gillade skarpt...

Har en F65 också och det enda som stör mig är att vald fokuspunkt (den mittersta, den enda jag använder) försvinner när jag slagit av kameran. Dessutom gillar jag ej att blixten poppar upp automatiskt.

Förståss har D50 (liksom alla instegsmodeller) en massa idiotsäkra funktioner, kanske kommer jag att få nippran på dessa? Vad tror ni?

D50 tar SD kort istället för CF, jag ser det som en nackdel då CF har högre minneskapacitet och lägre pris.

sagan skrev:
D50 tar SD kort istället för CF, jag ser det som en nackdel då CF har högre minneskapacitet och lägre pris.

Skillnaden på pris är marginell och SD kommer att bli billigare än CF då det är fler kameror idag som har SD än CF. Enda nackdelen med SD mot CF är cäl att CF har en teoretisk större minnes kapacitet.

defiant skrev:
Skillnaden på pris är marginell
Köper man stora kort är skillnaden en del.
defiant skrev:
och SD kommer att bli billigare än CF då det är fler kameror idag som har SD än CF.
Det vet du inget alls om, SD-kort har vanligt vanligre länge utan att vara billigast.
defiant skrev:
Enda nackdelen med SD mot CF är cäl att CF har en teoretisk större minnes kapacitet.
Det är inte bara teoretiskt, det är så även i praktiken...upplysningsvis.

SD kort är mycket mindre = plottrigare att använda än CF. Men redan inbyggd SD läsare är vanligare i datorer än CF läsare. Men sen använder de flesta andra Nikon och Canonkameror CF kort... så den funkar mer överallt...

Att prisskillnaden på minneskort är marginell kan jag absolut hålla med om. Till exempel på Zebramedia så är det drygt 50:- billigare med ett SD-kort på 1GB (Sandisc UII), än ett motsvarande Compact Flash och jag tror det över huvud taget är väldigt få personer som köper speciellt mycket större minneskort till D50. Ska man däremot ha D50 som backup-kamera, så blir ju läget ett annat, med dubbla uppsättningar korttyper som följd, vilket inte är så värst praktiskt.

helt sant.. men en hel d50 som backup? E väl nästan bara proffsen som använder backup? o de köper väl knappast en d50?
Va säger pricerunner om d50? där man ju jämföra alla kameror mot varandra..

Men...

Är kameran förövrigt nåt att ha när man är van vid en sådan skön kamera som F80:n.

sagan skrev:
Jodå, jag vet att ingen, inte ens du, kan se in i framtiden.

erfarenhet har inte något med framtiden att göra, och att du har en egen åsikt respekterar jag, men att du påstår vad andra vet och inte vet tycker jag att du kan hålla för dig själv...

och min erfarenhet av dig är när du försökte inbilla mig att s:et i 1Ds stod för special, var du ganska övertygande, fast du säkert vet nu så var inte fallet....

Ingemansson skrev:
Men...

Är kameran förövrigt nåt att ha när man är van vid en sådan skön kamera som F80:n.

Eftersom ingen verkar kunna svara på detta så föreslår jag att du känner på den när den finns i en butik nära dig. Eftersom du är van Nikon sen förrut så tror jag att du ganska så omgående kommer att känna vad du tycker...

Sen så kommer ju Phil på Dpreview att dissikera den med sina 100%-crops och man kommer här på FS att i timmar diskutera hur oerhört låg upplösning den har jämfört med 350D samt hur våldsamt mycket den brusar ;-)

//Larsa

defiant skrev:
erfarenhet har inte något med framtiden att göra, och att du har en egen åsikt respekterar jag, men att du påstår vad andra vet och inte vet tycker jag att du kan hålla för dig själv...
Vad har erfarenhet med att göra att du hävdar att du vet hur prisutvecklingen blir i framtiden?

sagan skrev:
Vad har erfarenhet med att göra att du hävdar att du vet hur prisutvecklingen blir i framtiden?

Jag vet inte vad ni andra tycker, men borde inte denna diskution som långt ifrån handlar om d50, förflyttas till annan rubrik?
Jag vill på något sätt inte lägga mig i!

sagan skrev:
Nu är jag inte med riktigt...om jag köper ett SD kort med 1G lagringskapcitet så lagrar den mindre data jmf CF-kort på 1G lagringskapcitet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar