Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d50?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: flera tester har samma resultat som digitalfoto

sagan skrev:
Du kan vara säker på att när nikon kommer med en 10Mp kamera så kommer nikonfolket säga att det är jättestor skillnad mot 8Mp ;-)

Medans så länge nikon bara har 6Mp på sina (konsumentkameror) så är det ingen skillnad alls mot 8Mp^^

Skillnaden mellan 8 och 10Mpix är ju ännu mindre än den mellan 6 och 8.

Exakt på spiken Kim

Är man så märkessugen bara för att det står Nikon på kameran att man inte bryr sig om den bästa bildkvaliten.Varenda liten compact har snart mer pixel trots mindre sensor än Nikon dslr kameror.

Det måste vara jävligt tacksamt att vara produktchef på Nikon med så tålmodiga kunder.
Fast det står ju Nikon på Kameran......

När du beskär bilden

Om du beskär din 6 milj bild vad har du kvar då? då hjälper det nog inte ens att vara troende.
Du har mer utrymme kvar med fler pixlar att jobba med det är skillnaden.
Skillnaden mellan 6-10 miljoner den skulle synas väldigt bra.
Får man skakningsoskärpa på bilder med Hasselblad eller pro kameror det har jag inte märkt....

Re: När du beskär bilden

snap skrev:
Om du beskär din 6 milj bild vad har du kvar då? då hjälper det nog inte ens att vara troende.
Du har mer utrymme kvar med fler pixlar att jobba med det är skillnaden.
Skillnaden mellan 6-10 miljoner den skulle synas väldigt bra.
Får man skakningsoskärpa på bilder med Hasselblad eller pro kameror det har jag inte märkt....

Personligen beskär jag bilder väldigt sällan. Jag "beskär" dem i kameran istället.
Sen pratar vi inte om 6 vs 10 utan om 6 vs 8, även om 10 inte heller är en ENORM ökning mot 6. Man kan beskära 30% i varje ledd och bibehålla samma upplösning jämfört med 6Mpix.
Sen är väl knappast 350D en prokamera och det är väl närmast den vi får prata om i en tråd om D50...

Ändrar du sensorns storlek ?

Dumbo när du beskär bilderna i kameran hur gör du då om du tex ska ta ut 40x30 storlek när det inte överensstämmer med formatet på sensorn i kameran då måste du kapa en hel del o då förvandlas din 6 milj kamera till 4 m pixel kamera tex det är då det är bra med fler pixlar att jobba med.
Återigen vill ni Nikonägare inte ha en semi pro kamera med 8-10 miljoner pixlar?
Det är först runt 8-10 miljoner digitalt blir jämförbart med analogt.

Jepp. Jag sätter dremeln i sensorn och limmar på lite pixlar på andra sidan iställt.
Eller så komponerar jag bilden efter 3:2 istället.
En av de saker jag upplevde som mest frustrerande med min A70 var just sidoförhållandet 4:3 och det är, tycker jag, ganska få bilder som gör sig i det formatet. Det känns lite som att titta på TV (jaja, PAL är väl typ 5:4 eller nåt).
Det har väl dock hänt att jag gjort enstaka bilder som jag beskurit till 1:1 från min D70 och då blir det ju 50x50cm istället för 75x50 (även om jag är övertygad om att 100x75 åxå ser bra ut från 6Mpix).

Ska vi sedan jämföra med analogt så har ju en D70 (och de flesta andra någorlunda moderna DLSR-kamror) bättre dynamiskt omfång än iaf dia. Vad gäller brus/korn är det frågan om total utklassning, vilket ger en MYCKET högre upplösning på höga ISO-tal.

Jag skulle inte säga nej till några pixlar till, men det är inget jag skulle väga särskilt tungt vid ett nytt kameraköp. Då finns det många andra saker som väger betydligt tyngre. (Tex att man inte behöver hålla kameran med "IXUS-fattningen").

Re: Re: Re: Re: flera tester har samma resultat som digitalfoto

sagan skrev:
Javisst i %, i antal pixlar är skillnaden lika stor dock.

Jo, men den absoluta skillnaden i antal pixlar är väl inte så särskilt intressant.
Om du nu ser "tydlig skillnad" mellan 6 och 8 mpix så skulle du alltså se lika stor skillnad mellan 100 och 102 Mpix menar du? (Jag förutsätter att vi justerar storleken på kopian så att labbets maskin/skrivaren kan få plats med alla pixlar på pappret.)

Jag håller med dig om att någon ixus fattning är ingen hit kameran canon 350 är för liten.Men fler pixlar lika med bättre bildkvalite det är prio 1 tycker jag.

Vet man med sig att man beskär bilderna mycket så kanske det är värt att ta några extra pixlar med i övervägandet. För min personliga del är det inte ett lika tungt vägande argument.
Jag ser hellre att kameran är bra att hålla i, snabbjobbad osv.

Det handlar ju, som alltid, om vad var och en har för behov.

Re: Re: Re: Re: Re: flera tester har samma resultat som digitalfoto

dumbo skrev:
Jo, men den absoluta skillnaden i antal pixlar är väl inte så särskilt intressant.
Nej, helt riktigt.

Den procentuella skillnaden är klart intressantare för att avgöra hur stor skillnaden kan tänkas vara i praktiken.

http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD50vsD70SvsXT_images.shtml

Här kan var och en som vill se hur tre olika kameror uppträder ta ner bilderna, själva skaffa sig en egen uppfattning.

1.Nikon d50 klarar i automatikläget bätre att exponera motivet Se histogrammen på respektive bild.

2. Den faktiska återgivningen är bättre, detaljåtergivningen högre i D50 än motsvarande bild som Canon återger, detta beroende på bla att Canon förses med sämre kit optik.

3. Inlagda tonkurvor och jpg uppräkning är förbättrad i D50 jmf med den nu lite äldre D70.

4.Brusreduseringen har förbättrats jmf med D70, D50 uppvisar bästa bild och minsta brus på 1600iso

5. Nikon tycks ha lyckas med även inlagd uppskärpning.

För den som ej vill arbeta så mycket i bildbehandlingsprogram utan få mer klara bilder direkt från kameran, verkar Nikon d50 vara bästa alternativ av de tre.

Mikael

Canon 350. Canon kameran klipper objektet i högdagern mycket tidigare jmf med D50.
Denna testbild/motiv återges alltså bättre av D50 från svart till vitaste.
Se föregående sida D50 histogrammet. Du kan själv ta ner bilderna och jämföra
Mikael

Bilagor

• 350histo.jpg
    350histo.jpg
    18.5 KB · Visningar: 155
Jämförelse återgivning av detaljer. Kamerorna är inställda på auto, Canon objektivet klarar inte att återge detaljer på samma sätt som Nikon d50 och kitobjektivet. Bländare 8, respektive 10. Kamerornas inlagda exponeringsprogram väljer dessutom olika iso för samma bild, tid + bländare gör att totalt har kamerorna exponerat bilden likartat. Canon till vänster, Nikon till höger. Du kan själv ta ner bilderna och skapa dig en egen uppfattning
Mikael

Bilagor

• bildanalus2.jpg
    bildanalus2.jpg
    11.6 KB · Visningar: 153
Högdagerteckning. Canon bränner högdagrarna tidigare på testmotivet, kan även ses i histogrammet
Nikon till vänster, Canon till höger
Mikael

Bilagor

• bildanalys5.jpg
    bildanalys5.jpg
    11.4 KB · Visningar: 151
Vad gäller detaljåtergivning så är ju det testat bara relevant om man endast tänker använda huset ihop med kitobjektivet.

För övrigt är det väl inte sådär alldeles lysnade att publicera bilderna sådär, om du nu inte frågat om lov förstås...

Separation av lågdager. Nikon separerar lågdager bättre än Canon 350. i testmotivet. Båda kamerorna på auto.
Canon till vänster, Nikon till höger.
Mikael
PS Ta ner bilderna själva och jmf

Bilagor

• bildanalys4.jpg
    bildanalys4.jpg
    13.2 KB · Visningar: 152
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar