Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
nikon d50?
- Trådstartare vvv
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
Nej, det gör den givetvis inte.Hassepe skrev:
Nu är jag inte med riktigt...om jag köper ett SD kort med 1G lagringskapcitet så lagrar den mindre data jmf CF-kort på 1G lagringskapcitet?
Men om man vill ha riktigt stora kort som 4GB och 8GB så kan man få det med CF.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Och vad beror det på? Är det begränsningar i teknologin eller marknadsefterfrågan? CF-kort används ofta i kameramodeller där fotograferna vill ha mycket utrymme.sagan skrev:
Det är inte bara teoretiskt, det är så även i praktiken...upplysningsvis.
Tror därför att det snarast är marknadens krav, dvs det är så få potentiella köpare till 8Gb SD att det inte motiverar utvecklingskostnaden i dagsläget.
Själv har jag aldrig haft problem med storleken på SD-kort. Dessutom har de avfasningar som gör att jag omöjligt skulle kunna stoppa in dem fel. Tycker det är överdrivet om man nu inte har väldigt fumliga fingrar.tritub skrev:
CF korten är desutom enklare att handskas med. dels klacken för rätt iföring, och dels storleken. man tappar den inte sååå lätt!
En stor nackdel med CF är de små kontaktpinnarna. Böj dem och du får stora servicekostnader för att byta ut hela kontakten. Jag anser att SD är mer "idiotsäkert".
Och om man får tro denna nyhet så är en annan rolig finess är att man faktiskt kan göra SD-kort med inbyggd USB-kontakt. Pillrigt kanske men det är bara att ta ur kameran och stoppa rätt in i USB-kontakten på datorn. Undrar om det kommer att slå? Det verkar inte finnas allmänt tillgängligt i handeln än.
Och äntligen tillbaka till ursprungstråden:
Jag tror inte du kommer att irritera ihjäl dig. Jag äger själv D70 men kunde inte låta bli att terrorisera de stackars säljarna på Kameradoktorn sist jag var där utan stod och klämde länge och väl på en D50. Jag saknar främst två saker, den sekundära kommandoratten (vill jag ha när jag kör manuellt) och låset på fyrvägskorset. Sen tycker jag känslan i D70 var aningens bättre. Men ett plus för de lite större knapparna. Det skadar inte.Ingemansson skrev:
Kommer jag att irritera ihjäl mig på D50:n, jag som kört F80 de senaste 4 åren. Tidigare hade jag dock en F60 som är en enklare modell, men som jag gillade skarpt...
D50 är en trevlig kamera men prisskillanden mot de fortfarande i handeln befintliga D70-kiten är för liten för att jag ska kunna motivera köp D50 i dagsläget. Speciellt som man får en bättre glugg med de D70-kit jag sett. Däremot kan det nog vara ett bra köp för de som inte vill ramla direkt på D70s när D70 är slut. Där är prisskillnaden större.
sagan
Avslutat medlemskap
Det har ingen betydelse varför, om man vill ha en 4GB eller 8GB.maxzomborszki skrev:
Och vad beror det på?
Det intressanta är bara om det finns eller ej.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag håller absolut inte med din arguementation som jag inte ser till hur verkligheten ser ut utan bara vad någon önskar sig. Ja, det är sant att SD inte finns i samma storlekar som CF i dagsläget.sagan skrev:
Det har ingen betydelse varför, om man vill ha en 4GB eller 8GB.
Det intressanta är bara om det finns eller ej.
Men kommer någon som köper ett D50-kit för 7995:- att köpa ett 8Gb minneskort för 9695:- (vilket är priset för ett 8Gb CF-kort på samma ehandelssajt i skrivande stund). Jag vågar med största säkerhet säga nej! Idén är tom ganska absurd.
Den köpkretsen kommer inte slänga ut så mycket pengar på ett sådant kort bara för att kunna lagra 1268 NEF+JPEG, 1432 NEF eller 4400 JPEG Fine i ett svep. Så är det fortfarande ointressant om det är marknadskrafterna som styr Sandisk, Lexar och de andra att inte producera ett sådant kort idag men att tekniken tillåter att de gör det när behovet finns?
Eller känner du någon som skulle göra ett sådant köp?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Du svarade inte på min fråga. Betyder det att du inte har ett svar som vanligt och försöker slingra dig? Är den genomsnittlige köparen av en D50 i behov av så stora minneskort som bara finns med CompactFlash-kontakt och beredd att betala detta pris?
Eftersom du lovordar dessa stora minnen så mycket, är det något du har eller är det bara en önskan?
Och? Du pratar om en Microdrive inte CompactFlash. De har visserligen samma kontakt men de skiljer sig åt. Microdrives suger mer ström, är mer stötkänsliga och har rörliga delar som påverkas av slitage på helt annat sätt än flash-minnen. Microdrives har en ganska liten del av marknaden, troligen av just de tre skäl jag räknade upp.sagan skrev:
Man kan köpa en 4GB för 1500:-
Eftersom du lovordar dessa stora minnen så mycket, är det något du har eller är det bara en önskan?
sagan
Avslutat medlemskap
Microdrive, stämmer, även kallat CF typ II.dumbo skrev:
Jag hittar då inget annat än Microdrives för mindre än ca 2500kr, i storlek 4GB.
sagan
Avslutat medlemskap
Vad får dig att tro att jag skulle svara på dina frågor när du är så oförskämd?maxzomborszki skrev:
Du svarade inte på min fråga. Betyder det att du inte har ett svar som vanligt och försöker slingra dig?
Ställ en artig fråga så kanske jag svarar.
dumbo
Aktiv medlem
sagan skrev:
Microdrive, stämmer, även kallat CF typ II.
MicroDrive är inget flashminne, alltså är det per definition inte Compact Flash. Att de har samma formfaktor är ju en helt annan sak.
Enl. din "logik" skulle en CD-skiva och en DVD-skiva vara samma sak. De är ju lika stora.
maxzomborszki
Aktiv medlem
OT: Otrevligt beteende
Jag har nu ställt samma fråga två gånger och den enda oförskämda i det här forumet är den som vägrar besvara på direkt ställda frågor. Denna någon är DU, Kim, och det är inte första gången du beter dig på det här sättet. Många som vistats ett tag på Fotosidan är medvetna om det och med tanke på att inlägg liknande detta dyker upp i forumen från tid till annan så är det fler som härsknar till på din otrevliga stil.
Jag tycker det är mycket beklagligt beteende och är ledsen att man ska behöva säga det åt en vuxen människa. Blir bara trött och ledsen på sådant.
Det hjälper ju inte om man ställer en artig fråga för om den inte verkar passa dig så svarar du inte på den ändå.sagan skrev:
Vad får dig att tro att jag skulle svara på dina frågor när du är så oförskämd?
Ställ en artig fråga så kanske jag svarar.
Jag har nu ställt samma fråga två gånger och den enda oförskämda i det här forumet är den som vägrar besvara på direkt ställda frågor. Denna någon är DU, Kim, och det är inte första gången du beter dig på det här sättet. Många som vistats ett tag på Fotosidan är medvetna om det och med tanke på att inlägg liknande detta dyker upp i forumen från tid till annan så är det fler som härsknar till på din otrevliga stil.
Jag tycker det är mycket beklagligt beteende och är ledsen att man ska behöva säga det åt en vuxen människa. Blir bara trött och ledsen på sådant.
sagan
Avslutat medlemskap
Re: OT: Otrevligt beteende
Jag vet inte var du fått ifrån att man är på något sätt är skyldig att svara på dumma frågor, det kan jag upplysa dig om att man inte är.maxzomborszki skrev:
Jag har nu ställt samma fråga två gånger och den enda oförskämda i det här forumet är den som vägrar besvara på direkt ställda frågor.
sagan
Avslutat medlemskap
Det har du helt rätt i.dumbo skrev:
MicroDrive är inget flashminne, alltså är det per definition inte Compact Flash.
Jag förstår faktiskt inte hur du kom till den slutsatsen.dumbo skrev:
Enl. din "logik" skulle en CD-skiva och en DVD-skiva vara samma sak. De är ju lika stora.
dumbo
Aktiv medlem
Du säger att man kan köpa 4GB CompactFlash för 1500kr. Alltså drar du likhetstecken mellan CF och MD. När man påtalar skillanden så motiverar du ditt likhetstecken mellan de två med att MD har samma formfaktor som CF typ II. Alltså är ju, tydligen, två saker som har samma storlek/form samma sak.
Eller gäller det bara just CF/MD?
Eller gäller det bara just CF/MD?
dumbo
Aktiv medlem
Med CD och DVD så är det en väsentlig skillnad vad gäller lagringskapacitet det är sant.
Vad gäller CF/MD så finns det väsentliga skillnader i andra avseenden. Strömförbrukning, hastighet, temperaturtålighet, tålighet för mekanisk påverkan osv.
I båda fallen är det liknande produkter som används, eller kan användas för liknande uppgifter, men jag tycker inte att man kan jämföra dem rakt av i något av fallen.
MD kan vara ett alternativ till CF i en del fall och kan man leva med de nackdelar de ger så är det ett prisvärt alternativ. Men de kan inte jämföras med vare sig CF eller SD rakt av.
Vad gäller CF/MD så finns det väsentliga skillnader i andra avseenden. Strömförbrukning, hastighet, temperaturtålighet, tålighet för mekanisk påverkan osv.
I båda fallen är det liknande produkter som används, eller kan användas för liknande uppgifter, men jag tycker inte att man kan jämföra dem rakt av i något av fallen.
MD kan vara ett alternativ till CF i en del fall och kan man leva med de nackdelar de ger så är det ett prisvärt alternativ. Men de kan inte jämföras med vare sig CF eller SD rakt av.
sagan
Avslutat medlemskap
Helt korrekt och nu har jag gett dig rätt i frågan 3x, räcker det?dumbo skrev:
davidvpt
Aktiv medlem
Det är ju faktiskt inte enbart lagringskapacitet som skiljer CD från DVD, även tekniken att läsa skivorna skiljer sig åt, vilket inte är fallet mellan ett CF-minne och en microdrive vilka har samma gränssnitt utåt sett. Jämförelsen är alltså inte helt gripen ur luften trots allt.sagan skrev:
Du tog som exempel CD/DVD, de har ju helt olika lagringskapacitet, medans så inte var fallet CF/MD, så därför ser jag inte hur du kan dra den slutsatsen.
För övrigt så har du rätt i att MD inte är CF (mitt misstag), precis som jag skrev tidigare.
Prisjämförelsen är enbart relevant då den skrivs. I skrivande stund kostar ett Sandisk Ultra II SD-minne med 1GB kapacitet 855.25 kronor, motsvarande CF-kort kostar 907.50. Troligen är 1GB den volym som i dagsläget säljer mest. Är helt plötsligt D50 en bättre kamera nu? Eller kan det vara så att minnesmarknaden är väldigt rörlig och gör det direkt omöjligt att dra några säkra slutsatser om hur framtiden kommer att se ut.
Ska jag drista mig till att spekulera så ser jag en ljusare framtid för SD då fler nya kamera-modeller tar denna minnestyp än CF. Tidigare var det vanligare med CF tack vare övertaget i kapacitet, men numera är SD ikapp om man ser till de minnesmängder som säljer mycket. Dessutom är SD en enklare kontruktion som tar mindre plats.
dumbo
Aktiv medlem
sagan skrev:
Helt korrekt och nu har jag gett dig rätt i frågan 3x, räcker det?
Vi kanske kan enas om att man inte kan köpa 4GB CF för 1500kr åxå då, så är jag nöjd. ;-)