Re: Re: Re: Re: OT: Otrevligt beteende
sagan skrev:
På det sättet att du redan sitter med svaret på dina egna frågor (eller åtminstone tror dig göra det).
Men visa och berätta att jag tänkt galet då om jag nu har det. Jag bemötte dina argument med mina. Förväntar mig det omvända om någon har annorlunda åsikt. Bara för att det för dig verkar som om jag har
ett svar betyder det inte att det inte finns ett
annat svar eller att mitt skulle vara "det rätta".
Skriver jag en fråga finns det huvudsakligen två anledningar:
- jag har ärligt talat inte en susning i frågan och vill gärna veta
- jag har en uppfattning (stark eller ej) som tydligen inte stämmer överens med någon annans och därför gärna får den testad och ifrågasatt
Jag tycker det kan vara lämpligt att uttrycka saker där det råder tveksamheter som frågor då det är tyligare var dessa tveksamheter råder snarare än om man uttrycker det som raka påståenden. YMMV.
Sen vet jag inte om det kan vara för att jag försöker att hålla käften stängd i frågor där jag vet att jag är helt ute och cyklar som du tycker att jag tror mig ha svar på de frågor jag ställer. Visserligen har jag fel från tid till annan och erkänner det i sådant fall. Igen prestigeförlust och då har jag lärt mig något på kuppen. Själv tycker jag det finns en god portion sanning i "tala är silver, tiga är guld".
När det gäller ursprungsdiskussionen tycker jag inte att man ska se det som en entydlig nackdel att D50 kör SD istället för CF. Det finns både för- och nackdelar med bägge formaten.
Jag tolkar den kompakta tystnaden kring frågan om den typiske D50-ägaren och köp/upplevt behov av stora minneskort som att det inte är något som man vill diskutera. Anledning är oviktig. Det kanske är personkemi och jag som ställt frågan. Frågan kanske anses banal. Oavsett så får folk själva tänka till och tro vad de vill. Jag har sagt mitt i det ärendet.
Personligen tror jag CF-korten kommer försvinna med tiden (det kommer även de andra) och att ersättarna har enklare kontaktdon. Titta i övriga datorvärlden. De gamla kontakter som fanns har ersatts med mer robusta. Parallell- och seriellkablar finns knappt och istället används USB till mycket. Firewire har också mer robusta och enklare kontakter än de små pinnar man såg på var och varannan kontakt. DVI har visserligen pinnar men grövre och styvare än VGA-kontaktens. Men det är min teori. Vi får se om den håller om något decennium.
Det skulle vara intressant att veta hur många kameror som kommer in med defekta CF-kontakter jämfört med defekta SD-kontakter samt hur stor kostnaden är i tillverkning och reparation av densamma. Själv har jag inte sabbat någon men var nära på att köpa en begagnad kamera i butik när det upptäcktes att just CF-slotten saknade en pinne och det var det som bråkade med kameran, så problemet finns. Någon som har insyn i kameraservicevärlden som kan informera?