Antagligen att slutaren testas under kontrollerade former, alltså vid jämn temperatur och utan yttre påverkan (såsom skakningar och stötar som en kamera vanligen utsätts för). Antagligen kan slutaren gå åtskilliga miljoner exponeringar i ett labb, men man skriver ner siffran för att man vet att det inte stämmer i fält. Följdaktligen blir det en gissning som torde räcka för "normalt bruk". Sen kan givetvis ett och annat exemplar pajja tidigare.
En liten lätt duns med kameran mot underlaget kan säkert halvera slutarens livslängd, vilket nog inte så många tänker på. Jag råkar jobba med bland annat långtidstester av produktprototyper (av helt annat slag) och jag vet att även om prylen funkar klanderfritt när den är fast monterad i en testbänk så kan livslängden decimeras av ovarsamt användande. Det får man räkna med och det går aldrig att komma ifrån.
Jag tror din beskrivning träffar ganska rätt.
1) Det finns inga rörliga mekaniska konstruktioner som håller för evigt. Allt slits, och det finns slumpmässiga variationer i material som vi inte kan mäta.
2) Gör man många exemplar av en viss rörlig mekanisk konstruktion så kommer exemplaren att hålla olika länge, även om de inte utsätts för yttre påverkan. Väger man sedan in yttre påverkan (smuts, stötar, temperatur m m) kan den slutliga livslängden komma att variera mycket kraftigt.
3) Det finns faktiskt inget exakt sätt att i förväg räkna ut hur länge varje enskilt exemplar av en mekanisk konstruktion kommer att hålla. Man kan bara ge uppskattningar utifrån sannolikhet och erfarenheter från tester och tidigare liknande konstruktioner.
Om man läser innantill vad tillverkarna skriver så säger de faktiskt aldrig att de garanterar en viss livslängd. De vet att de inte kan garantera något sådant. De ger bara en (oftast försiktig) uppskattning av vad man kan förvänta sig.
Så vad betyder de här siffrorna om slutarlivslängder? Vad betyder siffran 400000 för en D4? De betyder att
- om din slutare inte har ett tillverkningsfel ...
- om din slutare inte råkar ut för allt för mycket smuts, damm, fukt, värme, eller stötar ...
... så är det
sannolikt att du kan ta minst 400000 bilder innan den går sönder.
Rent praktiskt innebär detta att
- några mycket få D4-slutare kommer att gå sönder redan inom en vecka eller ett par månader - för att slutaren har ett tillverkningsfel, för att den monterats en aning snett, för att kamerahuset kanske är en aning skevt, för att kameran skadades under transport till butik ... Osv, osv.
- några fler D4-slutare kommer att gå sönder efter till exempel 87000, eller 253000 exponeringar eftersom kameran då har åkt på så många smällar eller det fastnat tillräckligt med damm, små delar av hårstrån och små vattendroppar som skadat slutaren.
- den övervägande majoriteten av D4-slutare kommer att (eller skulle kunna) uppnå 400 000 exponeringar eller mer.
Igen, det går faktiskt inte att ge några garantier. Jag har läst mycket om och i korta perioder arbetat med mekanisk konstruktion (fast det var länge sedan nu) och jag för min del är helt fascinerad av att man kan bygga en så tunn och snabb slutare som fungerar över huvud taget med allt damm, fukt och skit som flyger runt i luften. Slutarlamellerna är sjukt tunna och rör sig i oerhört höga hastigheter, och de gör det med stor precision ...