Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Läge att stänga av auto-correct kanske?
Felet sitter mellan tangentbordet och stolen ;-)
Inte bara men till stor del. Tangentbordet är inte direkt ortopediskt utformat för mina stora svenska händer. Detta tillsammans med den där dj-a autokorrektionfunktionen gör mig galen. Förstår inte att Apple och Google lyckats bättre med den. Gamla T9 fungerar ju klart bättre.....
 
Nu har Thom Hogan skrivit sin första analys av kameran.

http://bythom.com/d4intro.htm

Haha vad är man för en nörd som diskuterar en kamera man aldrig sett och säkert aldrig kommer att äga, dessutom läser man analyser av den skrivna av folk som inte sett dem än :)

Autocorrect är helt oanvändbart. Jag använde det ett tag, men så insåg jag att 90 % av alla rättningar jag fick göra var för att AC helt bytt ut ordet jag skrev samtidigt som det var sällan det rättade ett ord jag stavat fel stängde jag av det. Det borde finnas någon indikering på när AC tänker byta ord, till exempel att tangentbordet lös rött eller något. Man kan ju inte ha ögonen på tangentbordet och skärmen samtidigt...
 
Det finns en markering när AC tänker träda in men den är så pass liten och jag har ögonen på tangentbordet så jag missar den hela tiden.....
 
Inte bara men till stor del. Tangentbordet är inte direkt ortopediskt utformat för mina stora svenska händer. Detta tillsammans med den där dj-a autokorrektionfunktionen gör mig galen. Förstår inte att Apple och Google lyckats bättre med den. Gamla T9 fungerar ju klart bättre.....

Autokorrektionsfunktionen (jobbigt ord) med sitt "opt out" är värdelös, det har du helt rätt i. Därför har jag stängt av den.
Tangentbordet har ju tre olika layouts och jag tycker faktiskt att den minsta är bäst, trots min stl 10 händer.
T9 är mycket bättre :)
 
Klart man får resonera men du tog dig friheten att summera mina åsikter på ett sätt som jag inte samtyckte till. Inte heller stämde din slutsats i mitt namn med vad jag skrev eller menade. Strunt samma nu förstår jag vad du avsåg och vi är faktiskt överens i frågan.

tillbaka till d4. Jag är helt överens med tidigare skribenter om att det inte är de stora uppenbara delarna som skulle få mig att byta. Det är de små detaljerna men de kostar alldeles för mycket för mig som inte lever av min fotografi. Det är nog Ethernet (även om det bara är snik 100), det utökade itpc stödet men kanske allra mest återkomsten av de olika grupperingarna av fokuspunkterna som är viktigast för mig. Den sista finessen fanns i d2 men togs bort i den nuvarande cam3500 modulen. Det var riktigt användbart, speciellt som den även fungerade i af-s. Med Cam3500 fungerar det ju endast i af-c om än inte fullt ut.

Jag saknar fortfarande BT/4g/wifi men framför allt gps. Har det i en kompakt idag och det är förvånansvärt användbart tillsammans med tex LR och google maps. Klicka på adressen i LR och Google maps drar igång direkt. Fruktansvärt användbart för en som mig som reser mycket från plats till plats och samtidigt vill ha koll på var bilderna är tagna.

Update. Vem fn sa att en padda i mångt kan ersätta en riktig dator. Jag skriver detta inlägg på min ipad2 och det suger riktigt fett. Har fått rätta saker hela tiden och det tar en förbaskad tid. Paddan är riktigt lysande till mycket men att skriva en uppsats på den som någon påstod sig ha gjort är bara korkat.

du har för stora klumpiga fingrar, inget fel på paddan.
 
Det var inte meningen att mina tankar och reflektioner skulla tas på det sättet, svårt i skrift lättare att resoner direkt med varandra. I de följande inläggen så har jag inte andra erfarenheter av någon padda än sådana som hoppar omkring, (inte under den här årstiden) men håller fullständigt med om att div "hjälpfunktioner" är irriterande, de är nog närmast en hjälp in på "hispan".
Undrar nu lite hur detta ska spåra in på D4 igen.
 
D4d4d4d4d4d4d4d4...

ps Ang stavningshjälp så tycks fotosidan också ha en sådan. När jag tryckte på posta inlägget så var det enbart versala D i min korkade text ovan. När sedan sidan laddades upp så såg den lite annorlunda ut..
 
D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4D4

Testing testing, liksom. ;)

Edit: Nope, stora fina bokstäver. Inte för att tråden blev bättre av det, så jag ber högaktligen om ursäkt. :)
 
Medan vi ändå är ute långt från spåret (kan kännas lite kymigt för en gammal lokförare) så kan jag nämna att om någon går extra hårt in för något speciellt kameramärke så går det numera att inrigistrera ett trossamfund för den åskådningen. "Kopimistsamfundet" som tror på piratnedladdnig har av Kammarkollegiet godkänts som ett trossamfund, så det är tydligen fritt fram.
 
D4d4d4d4d4d

Var tvungen att testa igen och samma resultat även denna gång. Alla D var versaler när jag tryckte på postaknappen. Trots att det var skrivet på en annan dator.

Måste vara något magiskt med benämningen D4
 
Ett litet tips till dom seriösa köparna här (ni är nog få . . . ): Rajala i Finland tar förhandsbokningar till priset EUR 5499,-, vilket motsvarar ca SEK 48500,-. Rajala Sverige däremot vill ha SEK 54990,- ?!
 
Jag saknar fortfarande BT/4g/wifi men framför allt gps. Har det i en kompakt idag och det är förvånansvärt användbart tillsammans med tex LR och google maps. Klicka på adressen i LR och Google maps drar igång direkt. Fruktansvärt användbart för en som mig som reser mycket från plats till plats och samtidigt vill ha koll på var bilderna är tagna.

Har ingenting med vare sig D4 eller andra kameror specifikt, men är ett bra alternativ till inbyggd GPS:
Om du har en iPhone kan du använda ex. appen Trails eller Geotag Photos (pro) för att "tracka" vart du är när du fotograferar. (Finns förmodligen liknande program till Android/WP7). Det är den av appen genererade GPX-filen som innehåller information om tid och plats.

Sednan kan du använda följande plugin till Lightroom http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps för att synkronisera plats och bild.
Funkar bra (om kamera och telefon har klockorna synkade...)
 
Har ingenting med vare sig D4 eller andra kameror specifikt, men är ett bra alternativ till inbyggd GPS:
Om du har en iPhone kan du använda ex. appen Trails eller Geotag Photos (pro) för att "tracka" vart du är när du fotograferar. (Finns förmodligen liknande program till Android/WP7). Det är den av appen genererade GPX-filen som innehåller information om tid och plats.

Sednan kan du använda följande plugin till Lightroom http://regex.info/blog/lightroom-goodies/gps för att synkronisera plats och bild.
Funkar bra (om kamera och telefon har klockorna synkade...)

Om de bygger in en GPS i kameran är de jätteenkelt att hålla klockan exakt inställd så din lösning fungerar smidigt ... :)

Det som ju stör är att Nikon till exempel bygger in en alldeles utmärkt GPS i sin AW100 (en vattentät kamera för under 3000 kronor) med elektronisk kompass och andra smidiga finesser. Hyfsad mottagning och verkar dra måttligt med batteri. Men i en mycket större yrkeskamera för 55000 kronor verkar det plötsligt jättesvårt att bygga in en GPS ... Känns lite märkligt.

Bara en sådan struntsak som det där med tiden - Nikons kameror drar sig, och olika exemplar drar sig dessutom märkbart olika (vilket är klart irriterande när man fotar parallellt med flera hus). Bara att ha en GPS som ställde interna klockan då och då hade varit en fördel.
 
D4

Hej Martin och alla andra D4:a drömmare.
När kan vi förvänta oss att Nikon (Bengt) kör demodagar med D4:an runt om i olika fotobutiker? Brukar det ske innan officiellt släpp eller efter?

Jag har inte fått ett mail från NPS Nikon Sverige än om D4:an, har någon annan sett nått?

Mvh // Alex
 
Hej Martin och alla andra D4:a drömmare.
När kan vi förvänta oss att Nikon (Bengt) kör demodagar med D4:an runt om i olika fotobutiker? Brukar det ske innan officiellt släpp eller efter?

Jag har inte fått ett mail från NPS Nikon Sverige än om D4:an, har någon annan sett nått?

Mvh // Alex

Vad är nyttan med en sådan ytlig demodag för kvalificerade fotografer? Vad är det för avgörande svar man tror sig få vid en demodag?

Den enda demodag jag varit på var för D2X och den gav inte mycket. Jag har haft just D2X, D3 och nu D3s.

Personer som är beredda att lägga 55.000 kr på en D4:a vet ju i förväg om de är intresserade eller inte. 9 av 10 köpare av D4:an lär ju ha mer eller mindre gedigen erfarenhet av Nikons tidigare proffshus som D2H(s), D2X(s) och D3(s). Nya funktioner går att läsa sig till, tid går åt till att ställa in kameran efter personliga preferenser och resten är träning i att bemästra kameran praktiskt.

Här är de två bästa genomgångarna av D4:an jag funnit på nätet:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-11673-12223

http://www.whatdigitalcamera.com/news/531320/nikon-d4-hands-on-first-look-review.html

Titta på de två videoklippen.
 
Senast ändrad:
Vad är nyttan med en sådan ytlig demodag för kvalificerade fotografer? Vad är det för avgörande svar man tror sig få vid en demodag?

Den enda demodag jag varit på var för D2X och den gav inte mycket. Jag har haft just D2X, D3 och nu D3s.

Personer som är beredda att lägga 55.000 kr på en D4:a vet ju i förväg om de är intresserade eller inte. 9 av 10 köpare av D4:an lär ju ha mer eller mindre gedigen erfarenhet av Nikons tidigare proffshus som D2H(s), D2X(s) och D3(s). Nya funktioner går att läsa sig till, tid går åt till att ställa in kameran efter personliga preferenser och resten är träning i att bemästra kameran praktiskt.

Du Teodorian, kom inte med ditt negativa snack här med! Det var en enkel fråga. Det är uppenbart att inte du hört något från NPS i alla fall.
Jag har redan en beställning hos Molanders och ligger först på deras lista. Det hindrar väl inte mig från att vara nyfiken och gå och känna och klämma på denna intressanta produkt?

Jag var också på D2X seminariet på Hilton slussen och tyckte det var riktigt kul och intressant.

Mvh // Alex
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.