Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Men med samma mönster som tidigare kommer ju en Nikon D5 att släppas 2015/16 med samma grundutförande men lite fler MP, nytt AF-system, förbättrad video, 11 bps + en rad andra mindre förbättringar. Om man är nöjd med sin D3s vad är det då en D5:a skall erbjuda för att det skall kännas värt investeringen att uppgradera?

Det kan ha dykt upp/mognat fram en del intressant teknik tills dess - som AF inbyggd i bildsensorn vilket både kan underlätta lite högre framerate och göra autofokusen mer mångsidig, precis och snabbare (genom att mäta medan spegeln är uppfälld).

Men i grunden tror jag du har rätt - så länge kraven på press- och sportfotografer är ungefär desamma kommer också utrustningen att se i grunden ungefär likadan ut.

Sedan kommer det behövas uppgradering eftersom många i målgruppen (press- och sportfotografer) faktiskt hinner slita ut sina kameror. Många kameror som så att säga arbetar heltid skrivs av efter två eller tre år och byts ut.

Har man idag en D3:a och inte behöver video samt fotograferar nästan uteslutande upp till ISO 6400 och inte erfar någon buffertbegränsning finns det inget reellt skäl att lägga 50.000+ kr på en D4:a.

Det där var en rätt klockren beskrivning av mig. Fast en större buffert skulle jag gilla :)

Men, jag har också element av knäppgök i mig (se nedan), fast som tur är kan jag ofta få det mesta av prylsuget tillfredsställt via testning av låneprylar.

Sen finns alltid knappgökar (som jag!) vilka inte kan låta bli att uppgradera (D2X - D3 - D3s - D4) trots att de rationella motiven är tvivelaktiga.

Jag har hört olika Nikon-människor ge lite olika siffror, men flera har nämnt att de uppskattar att runt 80-90% av alla D3/D3s köps av privatpersoner som inte använder dem yrkesmässigt.

Vän av ordning kanske då undrar varför man utformar kameran efter kraven från en grupp köpare som utgör runt 15% av köparna. Men saken är att en väldigt stor del av de i 85%-gruppen köper den just för att den är utformad för de 15% ... Vi människor är inte alltid så logiska :)
 
Du får säga vad du vill, det är lyxen med att ha en egen åsikt och möjligheten att ventilera den. Jag däremot är övertygad om att det är väldigt många fler med D3 som kikar på en D4a än det är D3s ägare som funderar på att uppgradera.

Självklart är det så att många med en D3:a idag hoppat över D3s. Frågan är bara varför de anser sig behöva lägga 40000+ kr emellan för att få en D4:a?

1) Skillnaden mellan 12 MP och 16 MP, 9 och 10 bps är marginella i praktiken,

2) Skillnaden i bildkvalitet i ISO-omfånget mellan ISO 200 och ISO 6400 lär vara mellan 1/3 EV och högst 2/3 EV som inte torde vara avgörande i allför hög grad betraktat i färdig bild,

3) Främsta motivet att uppgradera från D3 till D4 är i så fall att man behöver

a) en bra videofunktion,

b) fotografera mycket på ISO 12800+ med signifikant bättre bildkvalitet (upp till ca 2 EV dvs ISO 12800 på D3 är något sämre än ISO 25600 på D4 och ISO 25600 på D3 motsvarar ISO 102400 på D4 i färdig bild dvs efter rawkonvertering, adekvat NR och skärpning samt normalisering till samma storlek),

c) en kraftigt utökad buffert,

d) bättre möjligheter för snabb leverans av bilder.
 
Senast ändrad:
Visst vore det perfekt med telefon i kameran och kunna sända enkelt och snabbt, men det lär också handla om komplicerade licens- och patentdetaljer. Tidigare hävdade Nikon även att det fanns störningsrisk, men det går ju bra med både WT4 och WT5.

Samtidigt vill de flesta av oss snarare ha en modulär lösning - jag ser det som mer konstruktivt att ha ett wifi-gränssnitt i kameran och sedan kan man själv välja vilken telefon man vill använda. Och inte sällan byter man ju telefon oftare än kamera. När nu 4G slår igenom hade inte jag bli sittande med en 3G-kamera ... ;)

Här tycker jag för övrigt att det verkar som om Nikons lösning i D4 är lite elegant: I och med att man kan styra den via ett webbgränssnitt så behöver man inte skriva några appar och den går att fjärrstyra från vilken mobiltelefon (oavsett vilken operativsystems-religion man är fast i), pekplatta eller dator som helst, så länge den har wifi.

Nikons demonstration borta i USA:
http://www.youtube.com/watch?v=d0DnEoqm-wc&feature=player_embedded
 
Många här verkar haka upp sig på vem/vad/varför någon skulle byta från d3s t ex till d4. Denna kamera riktar sig till folk som arbetar med foto och sliter på prylarna. 50k för en ny och fräsch kamera är inte mycket när man lyfter moms och börjar avskrivning. För vanliga amatörer som många av oss är blir det självklart ha-faktorn som räknas. Kameran riktar sig således inte till vanliga konsumenter utan till yrkesfolk. Nikon lär inte ha några problem att sälja dessa kamerorna i alla fall.

Jag blir sugen på att byta till Nikon när jag ser utvecklingen dem gör. Lite mer intressant än canon just nu
 
3) Främsta motivet att uppgradera från D3 till D4 är i så fall att man behöver

a) en bra videofunktion,

b) fotografera mycket på ISO 12800+ med signifikant bättre bildkvalitet,

c) en kraftigt utökad buffert,

d) bättre möjligheter för snabb leverans av bilder.

e) och inte sällsynt: att man har en redan avskriven D3 som helt enkelt börjar bli utsliten.
 
Många här verkar haka upp sig på vem/vad/varför någon skulle byta från d3s t ex till d4. Denna kamera riktar sig till folk som arbetar med foto och sliter på prylarna. 50k för en ny och fräsch kamera är inte mycket när man lyfter moms och börjar avskrivning. För vanliga amatörer som många av oss är blir det självklart ha-faktorn som räknas. Kameran riktar sig således inte till vanliga konsumenter utan till yrkesfolk. Nikon lär inte ha några problem att sälja dessa kamerorna i alla fall.

Jag blir sugen på att byta till Nikon när jag ser utvecklingen dem gör. Lite mer intressant än canon just nu

Visst men yrkesfolk är trots allt en minoritet av de

1) som köper kameran,

2) som skriver i detta forum.
 
Jag är lite tveksam till handhavandet av D4:an. Klart nu har man ju inte haft den i sin hand, men ändå. Jag tänker på tre funktioner.

För det första använder jag AE-L mycket. Kommer sakna den som egen knapp.
För det andra har jag länge irriterat mig på D3:ans ratt för mätmetod. Den har de nu byt till dubbelkommando, d.v.s. knapp på vä hand och hjul. Kanske bättre än på D3:an. Men det jag verkligen gillar är hur det är på d300, d.v.s. AE-L knapp med mäthjul runt, som enkelt kan skötas med höger tumme.

Jag hade en D7000, men gillade den aldrig riktigt. Byte "ner" mig till d300, som jag i handhavandet gillar klart mer. Bl.a. gillar jag inte på D7000 dubbelkommandot av AF-metod. Här ska man ju runt kameran och trycka in knapp vid AF- väljaren och samtidigt snurra på hjulet. Så, för det tredje, kommer nu samma metod på d4:an. Även här tror jag jag kommer sakna D3:ans separata AF-metod väljare.

Dessutom tycker jag det är svagt att man inte integrerat gps och Wifi inne i själva kameran.

Jag har ingen D3s, så för mig kommer det nog bli en D4 förr eller senare...
 
Jag är lite tveksam till handhavandet av D4:an. Klart nu har man ju inte haft den i sin hand, men ändå. Jag tänker på tre funktioner.

För det första använder jag AE-L mycket. Kommer sakna den som egen knapp.
För det andra har jag länge irriterat mig på D3:ans ratt för mätmetod. Den har de nu byt till dubbelkommando, d.v.s. knapp på vä hand och hjul. Kanske bättre än på D3:an. Men det jag verkligen gillar är hur det är på d300, d.v.s. AE-L knapp med mäthjul runt, som enkelt kan skötas med höger tumme.

Jag hade en D7000, men gillade den aldrig riktigt. Byte "ner" mig till d300, som jag i handhavandet gillar klart mer. Bl.a. gillar jag inte på D7000 dubbelkommandot av AF-metod. Här ska man ju runt kameran och trycka in knapp vid AF- väljaren och samtidigt snurra på hjulet. Så, för det tredje, kommer nu samma metod på d4:an. Även här tror jag jag kommer sakna D3:ans separata AF-metod väljare.

Dessutom tycker jag det är svagt att man inte integrerat gps och Wifi inne i själva kameran.

Jag har ingen D3s, så för mig kommer det nog bli en D4 förr eller senare...

Det finns alltid saker på en kamera man inte gillar men det får man nog vackert acceptera till förmån för upplevda fördelar.
 
Order i Japan

Japan har tydligen gott om statistik på kameror och annan elektronik.
Idag ligger det 63 order på D4 och 2004 på EOS 1-DX...men det kommer nog att jämna ut sig under året!
 
Visst men yrkesfolk är trots allt en minoritet av de

1) som köper kameran,

2) som skriver i detta forum.

Riktigt, men då kan man utöka din tidigare lista med

f) Allmänt prylsug

En inte oväsentlig drivkraft för många utrustningsköp :)

Jag menar, hur många av dem som köpte någon svindyr grafitklubba, ny segelbåt, finare kristallkrona, dyrare handväska eller snabbare motorcykel behöver egentligen de sakerna i någon objektiv mening?

Yrkesfotografer köper nya kameror av i huvudsak rationella skäl. Hobbyfotografer köper nya kameror för att de vill det (även om många förklär det i semi-rationella skäl). Att tillämpa verklig logik och rationalitet på hobbyutrustning fungerar helt enkelt inte riktigt :)
 
Varför skulle inte en pro DSLR kunna ha en stor touchscreen istället för en liten LCD med en massa knappar omkring?
För att man behöver ha vantar när det är kallt?
För att den fräcka touchscreenen kan var nedsmetad med gyttja?

Detta är ett professionellt verktyg som skall fungera i alla upptänkliga situationer, miljöer och klimat. I öken, polarområden eller till havs. Touchscreen? Skulle inte tro det...
 
Japan har tydligen gott om statistik på kameror och annan elektronik.
Idag ligger det 63 order på D4 och 2004 på EOS 1-DX...men det kommer nog att jämna ut sig under året!

När släpptes/hur gammal är nyheten om D4....?
När släpptes/hur gammal är nyheten om 1DX....?
Uppenbart, eller hur....?

/Oscar
 
En välvårdad D3:a som man byter ut slutaren på efter 300.000 exponeringar blir väl ändå billigare än en helt ny D4:a.

En välvårdad kamera? Vad är det för nåt? :)

(Rispade och slitna gummigrepp som hänger på trekvart, rattar som kärvar betänkligt, lcd som blir allt dimmigare, ett avtryck som glappar misstänkt, mycket damm och guck i kortfacken, rejält slitna objektivfattningar, färgen avnött både här och var plus en massa repor, småbucklor och märken överallt)

Men allvarligt talat, i sak har du rätt: En ny slutar- och spegelmekanism är inte så rasande dyr, i alla fall inte i relation till en ny D4. Samma med en omgång nya fräscha gummigrepp och lite andra liknande slitdetaljer.

Jag tror vi kommer att se en allt större begagnatmarknad, faktum är ju att även hyfsat gamla kameror idag är fullt användbara. Ta en gammal Eos 1D eller 1Ds Mark II - kan vara sex-sju år gamla och är de bara i bra skick är det utmärkta kameror än idag. D3 och D700 kommer vara mycket brukbara kameror i många år sett till praktiska fotografiska behov.
 
För att man behöver ha vantar när det är kallt?
För att den fräcka touchscreenen kan var nedsmetad med gyttja?

Detta är ett professionellt verktyg som skall fungera i alla upptänkliga situationer, miljöer och klimat. I öken, polarområden eller till havs. Touchscreen? Skulle inte tro det...

Och att hitta och trycka på de rätta knapparna och vrida om vred med vantar i kyla och mörker är enkelt....

Gyttjeargumentet håller inte heller eftersom det är lika svårt att urskilja information på en vanlig LCD och knappar som döljs av gyttja.
 
En välvårdad kamera? Vad är det för nåt? :)

(Rispade och slitna gummigrepp som hänger på trekvart, rattar som kärvar betänkligt, lcd som blir allt dimmigare, ett avtryck som glappar misstänkt, mycket damm och guck i kortfacken, rejält slitna objektivfattningar, färgen avnött både här och var plus en massa repor, småbucklor och märken överallt)

Men allvarligt talat, i sak har du rätt: En ny slutar- och spegelmekanism är inte så rasande dyr, i alla fall inte i relation till en ny D4. Samma med en omgång nya fräscha gummigrepp och lite andra liknande slitdetaljer.

Jag tror vi kommer att se en allt större begagnatmarknad, faktum är ju att även hyfsat gamla kameror idag är fullt användbara. Ta en gammal Eos 1D eller 1Ds Mark II - kan vara sex-sju år gamla och är de bara i bra skick är det utmärkta kameror än idag. D3 och D700 kommer vara mycket brukbara kameror i många år sett till praktiska fotografiska behov.

En faktor att beakta bland många andra är att D4:ans slutare är gjord för att klara minst 400.000 exponeringar mot 300.000 för D3/D3s.

Att byta slutare kostar väl 2000-3000 kr?
 
Gyttjeargumentet håller inte heller eftersom det är lika svårt att urskilja information på en vanlig LCD och knappar som döljs av gyttja.
Problemet är väl snarast hur en touch-screen fungerar -- både praktiskt och tekniskt -- dränkt i vatten och/eller gyttja...

Det kommer säkert toch-screens på amatör- och entusiast-modeller, vad det lider. Men på ett professionellt arbetsredskap som D3/D4 lär det väl dröja. Inte minst eftersom få av de som är med och utformar produkten -- ingenjörer, ergonomer och användare -- vill ha det.
 
En faktor att beakta bland många andra är att D4:ans slutare är gjord för att klara minst 400.000 exponeringar mot 300.000 för D3/D3s.

Att byra slutare kostar väl 2000-3000 kr?

Vet inte exakt vad det kostar här i Sverige, men de priserna låter inte orimliga.

Sedan misstänker jag att det ofta inte är slutare/spegel som ger sig först utan snarare rattar, reglage, objektivfattning, eller att kameran får problem med glappkontakt eller andra elektriska/elektroniska problem på grund av fukt. Det beror så mycket på hur kameran används.

Marianne Oehlund som skriver en hel del på Dpreview och som ju kör kameror extremt hårt påpekade att hon kört fyra olika D3- och D3s-hus till över 400000 bilder/styck innan de utvecklade någon form av mekaniska problem. Hon har sedan bytt slutare/spegel på några av dem och nedbländningsmekanism i ett av husen men annars fungerar de tydligen bra fortfarande.

Jag har två D3-hus, ett som nu vid årsskiftet gått ungefär 125000 exponeringar och ett som gått ungefär 240000 exponeringar. Intressant nog är det huset med de färre exponeringarna som är hårdast slitet - den kameran är ju med mig dagligen vart jag går och hanteras mycket hela tiden. Det andra huset tar visserligen fler bilder, men det hanteras mycket mindre och är fräschare. I bägge kamerorna börjar lcd-skärmarna dimma igen vilket antagligen är en långsam fuktskada som sprider sig. Men händer inget oförutsett lär de kunna gå ett par år till i samma tempo.
 
Det kan ha dykt upp/mognat fram en del intressant teknik tills dess - som AF inbyggd i bildsensorn vilket både kan underlätta lite högre framerate och göra autofokusen mer mångsidig, precis och snabbare (genom att mäta medan spegeln är uppfälld).

Men i grunden tror jag du har rätt - så länge kraven på press- och sportfotografer är ungefär desamma kommer också utrustningen att se i grunden ungefär likadan ut.

Sedan kommer det behövas uppgradering eftersom många i målgruppen (press- och sportfotografer) faktiskt hinner slita ut sina kameror. Många kameror som så att säga arbetar heltid skrivs av efter två eller tre år och byts ut.



Det där var en rätt klockren beskrivning av mig. Fast en större buffert skulle jag gilla :)

Men, jag har också element av knäppgök i mig (se nedan), fast som tur är kan jag ofta få det mesta av prylsuget tillfredsställt via testning av låneprylar.




Jag har hört olika Nikon-människor ge lite olika siffror, men flera har nämnt att de uppskattar att runt 80-90% av alla D3/D3s köps av privatpersoner som inte använder dem yrkesmässigt.

Vän av ordning kanske då undrar varför man utformar kameran efter kraven från en grupp köpare som utgör runt 15% av köparna. Men saken är att en väldigt stor del av de i 85%-gruppen köper den just för att den är utformad för de 15% ... Vi människor är inte alltid så logiska :)

Intressant med uppgiften om att 80-90% är hobbyfotografer som använder D3/D3s. Jag känner flera som i mindre eller större omfattning jobbar med foto och använder D700 därför att den bla är smidigare har intern blixt som kan styra externa. Kostnaden är inte relevant eftersom den går att avskriva. Dessa yrkesfotografer är dock inte inriktade på sport och jobbar inte heltid på dagstidning men ofta på frilansbasis både för dagspress och magasin. Finns det uppskattningar om hur av nikonrepresentanter av hur den procentuella fördelningen ser ut med D700?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.