Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Men herregud, är det på allvar någon som vill ha pekskärm på annat än leksaker? Jag HATAR pekskärmen på min telefon. Den är helt omöjlig att använda när det är kallt utan att ta av sig handskarna (varpå man fryser fingrarna av sig). Det går inte ens att svara om det ringer.

En vettig kamera kan man hantera med tumvantar på. Det går till och med på min M8 från stenåldern. Jag skulle aldrig acceptera en kamera som kräver spetsiga fingrar.
 
Problemet är väl snarast hur en touch-screen fungerar -- både praktiskt och tekniskt -- dränkt i vatten och/eller gyttja...

Det kommer säkert toch-screens på amatör- och entusiast-modeller, vad det lider. Men på ett professionellt arbetsredskap som D3/D4 lär det väl dröja. Inte minst eftersom få av de som är med och utformar produkten -- ingenjörer, ergonomer och användare -- vill ha det.

Vilka är dina källor som styrker att vi inte kommer att få se en touchscreen på någon framtida pro NIkon DSLR?

Förklara varför det finns touchscreen på en proffsvideokamera som Sony NEX FS100 för 60000 kr och varför det finns rationella skäl till att ha det på en professionell videokamera men inte på en proffskamera för stillbilder?
 
Vilka är dina källor som styrker att vi inte kommer att få se någon touchscreen på någon framtida pro NIkon DSLR?
Men snälla Tore, det har han ju inte påstått. "Det lär dröja" är inte ett påstående, utan ett antagande. Nu har du gått in i det där beviskrävarläget som bara kan sluta i trådkatastrof, och det vet du. Lägg ner.
 
Vet inte exakt vad det kostar här i Sverige, men de priserna låter inte orimliga.

Sedan misstänker jag att det ofta inte är slutare/spegel som ger sig först utan snarare rattar, reglage, objektivfattning, eller att kameran får problem med glappkontakt eller andra elektriska/elektroniska problem på grund av fukt. Det beror så mycket på hur kameran används.

Marianne Oehlund som skriver en hel del på Dpreview och som ju kör kameror extremt hårt påpekade att hon kört fyra olika D3- och D3s-hus till över 400000 bilder/styck innan de utvecklade någon form av mekaniska problem. Hon har sedan bytt slutare/spegel på några av dem och nedbländningsmekanism i ett av husen men annars fungerar de tydligen bra fortfarande.

Jag har två D3-hus, ett som nu vid årsskiftet gått ungefär 125000 exponeringar och ett som gått ungefär 240000 exponeringar. Intressant nog är det huset med de färre exponeringarna som är hårdast slitet - den kameran är ju med mig dagligen vart jag går och hanteras mycket hela tiden. Det andra huset tar visserligen fler bilder, men det hanteras mycket mindre och är fräschare. I bägge kamerorna börjar lcd-skärmarna dimma igen vilket antagligen är en långsam fuktskada som sprider sig. Men händer inget oförutsett lär de kunna gå ett par år till i samma tempo.

en slutare till min 1ds mark 2 gick på 3500 att byta o den rasade efter bara 45000 bilder o eftersom garantin gått ut så stod inte canon för det trots att dom påstod den ska hålla minst 150-200000 exponeringar. Så vad innebär Nikons 400000 exponeringar? kommer dom stå för det antalet oavsett hur gammal kameran är eller är det garanti tiden som kommer gälla? Är det så har det ingen betydelse hur många exponeringar dom säger att den ska hålla eftersom det är ytterst få som knäpper av 400000 bilder inom den tiden. Om man ska ut o påstå att slutarn ska hålla ex antal expo så tycker jag att det ska gälla utöver garanti tiden som det tex är på bilar med rostskydds garantin den gäller oftast 8-10 år medan nybilsgarantin gäller 2 år.
 
Vilka är dina källor som ger evidens till dina påståenden? Eller tycker du bara?

Ja, jag anser att en belyst knapp är enkel att använda, liksom att den lösningen är att föredra framför en touchscreen.

Knappast något att redovisa "källor som ger evidens" för. Visst, jag skulle kunna fråga nåhon på jobbet, som sysslar med man-maskin-design, varför man inom det militära föredrar mekaniska knappar framför touchscreens. Förmodligen skulle de svara något om "robusthet, enkelhet, intuitivitet, redundans och s.k. "fältmässighet". Det hade dock känts lite pinsamt att fråga efter "evidens", inom ett område där så mycket handlar om användar-feedback och erfarenhet.
 
en slutare till min 1ds mark 2 gick på 3500 att byta o den rasade efter bara 45000 bilder o eftersom garantin gått ut så stod inte canon för det trots att dom påstod den ska hålla minst 150-200000 exponeringar. Så vad innebär Nikons 400000 exponeringar? kommer dom stå för det antalet oavsett hur gammal kameran är eller är det garanti tiden som kommer gälla? Är det så har det ingen betydelse hur många exponeringar dom säger att den ska hålla eftersom det är ytterst få som knäpper av 400000 bilder inom den tiden. Om man ska ut o påstå att slutarn ska hålla ex antal expo så tycker jag att det ska gälla utöver garanti tiden som det tex är på bilar med rostskydds garantin den gäller oftast 8-10 år medan nybilsgarantin gäller 2 år.
Du beskriver problemet väl. Siffran är inte på något vis en garanti, utan mer en "förväntad livslängd" eller MTBF-siffra. De fall med Nikon, som jag har hört talas om, ger ungefär samma bild: det blir en bedömning av huruvida slutaren fungerat orimligt kort tid, i förhållande till antalet exponeringar den gjort.

Har du "bara" tagit 45000 bilder, men ändå haft kameran i 3-4 år, så kommer du med stor sannolikhet få betala själv. Men, har du tagit 50000 bilder, och slutaren rasar efter bara 5 månader, så lär Nikon stå för det. Gör du sedan time-lapse som yrke, och har dragit iväg 450000 exponeringar på dessa 5 månader, ja då får du själv stå för bytet, trots att du ligger inom garantiperioden. Det är som sagt en samlad bedömning av hur mycket utrustningen används, och hur lång tid som gått.

Man skall dock inte tro att den förväntade siffran utgör någon slags garanti.
 
Du beskriver problemet väl. Siffran är inte på något vis en garanti, utan mer en "förväntad livslängd" eller MTBF-siffra. De fall med Nikon, som jag har hört talas om, ger ungefär samma bild: det blir en bedömning av huruvida slutaren fungerat orimligt kort tid, i förhållande till antalet exponeringar den gjort.

Har du "bara" tagit 45000 bilder, men ändå haft kameran i 3-4 år, så kommer du med stor sannolikhet få betala själv. Men, har du tagit 50000 bilder, och slutaren rasar efter bara 5 månader, så lär Nikon stå för det. Gör du sedan time-lapse som yrke, och har dragit iväg 450000 exponeringar på dessa 5 månader, ja då får du själv stå för bytet, trots att du ligger inom garantiperioden. Det är som sagt en samlad bedömning av hur mycket utrustningen används, och hur lång tid som gått.

Man skall dock inte tro att den förväntade siffran utgör någon slags garanti.

Exakt det är bara en siffra dom kan skriva 1 miljon exponeringar för det har ingen betydelse det är bara garanti tiden som gäller.
 
Men herregud, är det på allvar någon som vill ha pekskärm på annat än leksaker? Jag HATAR pekskärmen på min telefon. Den är helt omöjlig att använda när det är kallt utan att ta av sig handskarna (varpå man fryser fingrarna av sig). Det går inte ens att svara om det ringer.

En vettig kamera kan man hantera med tumvantar på. Det går till och med på min M8 från stenåldern. Jag skulle aldrig acceptera en kamera som kräver spetsiga fingrar.

Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Exakt det är bara en siffra dom kan skriva 1 miljon exponeringar för det har ingen betydelse det är bara garanti tiden som gäller.
Det är möjligt att det är så, men det verkar som sagt vara lite av en bedömningsfråga vid gränsfallen (åt båda hållen, i de Nikon-fall jag känner till).

Skall man vara ärlig, så verkar det ju dock så vara så, att det flertalet slutare går MER än den uppskattade livslängden. Klen tröst, om man får "ett sämre exemplar", men riktiga måndags-ex ger ju förhoppningsvis upp så pass snabbt, att de ersätts på normal garanti...

Och det där med att det skulle vara en garanterad siffra, tror jag ärligt talat folk hittat på, mer eller mindre på egen hand? Ingen tillverkare har väl någonsin garanterat siffrorna, utan använt slamkrypar-formuleringar som: "byggd för att klara av XXX slutarrörelser", och liknande?
 
Stor prisskillnad mot D3S

När släpptes/hur gammal är nyheten om D4....?
När släpptes/hur gammal är nyheten om 1DX....?
Uppenbart, eller hur....?

/Oscar

Mer om Japan:
En D4 kostar nu 583 000 yen
En D3S kostar nu 404 000 yen
En EOS-1DX kostar nu 570 000 yen
En EOS-1Dmark4 kostar nu 422 000 yen
En EOS-1DSmark3 kostar nu 596 000 yen
 
Det är möjligt att det är så, men det verkar som sagt vara lite av en bedömningsfråga vid gränsfallen (åt båda hållen, i de Nikon-fall jag känner till).

Skall man vara ärlig, så verkar det ju dock så vara så, att det flertalet slutare går MER än den uppskattade livslängden. Klen tröst, om man får "ett sämre exemplar", men riktiga måndags-ex ger ju förhoppningsvis upp så pass snabbt, att de ersätts på normal garanti...

Och det där med att det skulle vara en garanterad siffra, tror jag ärligt talat folk hittat på, mer eller mindre på egen hand? Ingen tillverkare har väl någonsin garanterat siffrorna, utan använt slamkrypar-formuleringar som: "byggd för att klara av XXX slutarrörelser", och liknande?

En skojare här i byn gav 10 årsgaranti på rostskydd för bilar sen fixade han en konkurs, så var det med den garantin. Canon uppger 400 000 exponering till 1DX, det är väl anledningen till att även Nikon uppger 400 000 till D4, så mycket mer är väl inte dessa sifror värda.
 
Det är möjligt att det är så, men det verkar som sagt vara lite av en bedömningsfråga vid gränsfallen (åt båda hållen, i de Nikon-fall jag känner till).

Skall man vara ärlig, så verkar det ju dock så vara så, att det flertalet slutare går MER än den uppskattade livslängden. Klen tröst, om man får "ett sämre exemplar", men riktiga måndags-ex ger ju förhoppningsvis upp så pass snabbt, att de ersätts på normal garanti...

Och det där med att det skulle vara en garanterad siffra, tror jag ärligt talat folk hittat på, mer eller mindre på egen hand? Ingen tillverkare har väl någonsin garanterat siffrorna, utan använt slamkrypar-formuleringar som: "byggd för att klara av XXX slutarrörelser", och liknande?


folk hittat på siffran? det är väl Nikon som påstår att den ska hålla 400000 exponeringar? Om man påstår att den ska hålla 400000 exponeringar så ska man stå för det annars så är det bara bara försäljnings snack som inte står för någonting. Nu tror jag visserligen Nikon skulle vara mer generösa än Canon för dom vägrade att stå för det för kameran var 25 månader gammal. Nikon solna är riktigt trevliga så jag tror att dom skulle sköta det snyggare än Canon.
så vad står siffran 400000 exponeringar för dig? att den KAN hålla det ?eller att den ska hålla det MINST? Det är väl ungefär samma sak som att jag säger att denna bröllopsfotografering ska kosta 10000 sedan när du kommer o ska hämta bilderna så kostar det 15000 hade du tyckt det var ok?
 
WT5 även för blixt?

Gillar verkligen den nya WT5 som sitter prydligt instucken i sidan. Super att den kan koppla samman flera kameror för samtidig utlösning och webbgränssnittet som kan köras från valfri smartpone/platta, men vet någon här om det går rykten om något liknande till blixtarna? Skulle ju vara suveränt att kunna koppla en WT5-SB (påhittad beteckning) direkt till hotshoen på en SB-900 och kunna styra den med radiolänk direkt från en kamera som agerar master.

Blir ju iofs synd om PocketWizard som tillverkare men jag hade blivit glad för en sådan utveckling :)
 
Om du i stället för att skälla ut budbäraren, tar och tittar vad Nikon verkligen skriver, tex här (under EGENSKAPER)...

http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/professional/d4

...så ser du att STANDARD-livscykeln anges till 400000 exponeringar.

och var står standard livscykel för? att den bör hålla det o gör den inte det o garantitiden gått ut så får du pynta själv. Alltså har siffran ingen som helst betydelse dom kan skriva 1 miljon exponeringar för dom står bara för garanti tiden eller hur?
har jag skällt på dig? ställde en enkel fråga bara.
 
folk hittat på siffran? det är väl Nikon som påstår att den ska hålla 400000 exponeringar? Om man påstår att den ska hålla 400000 exponeringar så ska man stå för det ...
Nu har jag inte grävt så djupt i Nikons specar, men man kan väl förutsätta att de använder samma mått som andra tillverkare (inte bara av kameror, utan också av t ex hårddiskar och liknande). Siffran 400000 är alltså MTF, "mean time to failure". Det betyder att slutarna i genomsnitt håller för 400000 exponeringar och är ingen garanti för att varje exemplar håller för minst 400000.
 
och var står standard livscykel för? att den bör hålla det o gör den inte det o garantitiden gått ut så får du pynta själv. Alltså har siffran ingen som helst betydelse dom kan skriva 1 miljon exponeringar för dom står bara för garanti tiden eller hur?
har jag skällt på dig? ställde en enkel fråga bara.
Nej, du skällde inte på mig. Dum formulering. Sorry.

Som jag beskrev tidigare, så har jag intrycket att det blir bedömningsfrågor då det "ligger i gränslandet" (med avseende på tid och/eller antal exponeringar).

Siffran skall nog ses som ett riktmärke, och den säger väl åtminstone att utvecklingen gått framåt en hel del sedan D1x värde på 150000(?), liksom att det är en viss skillnad ner till instegsmofellernas förväntade sammanbrott runt 50000...

Å andra sidan kommer ju väldigt många kameror passera värdet med råge...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.