Det finns en enkel och trist förklaring till allt det här som jag fått av folk jag pratat med. Det skulle krävas så mycket ström- och platskrävande elektronik att andra funktioner och batteritiden skulle bli lidande av det. Dessutom skulle ju gränssnittet få förändras totalt.
Jag har ingen aning om det stämmer dock, men det låter ju inte helt orimligt....
En annan grej är ju till exempel skärmen. En mobil håller man ju varm i fickan, men är man ute i kyla med en kamera segar displayen ihop sig totalt. Har man då en pekskärm (vad annars?) för att styra funktionerna blir kameran kanske oanvändbar i kyla på grund av det.
Jag tror du missar lite vad det är jag är ute efter, det är inte att göra en kamera lika anpassningsbar som en telefon, det vore mest bara en risk för buggar och annat. Det jag (och andra) far efter är att mobiltelefoner har en hel del uppenbart användbara och smidiga funktioner som det egentligen är obegripligt att de inte är inbyggda i en proffskamera för 50000 kronor.
Mobiltelefoner är på det stora hela rätt kassa som kameror, men de är lysande på att kommunicera (något annat vore ju pinsamt för en telefon och det skulle kamerorna enkelt också kunna vara bättre på.
För att ta ett exempel som getts i olika varianter: Säg att du och jag står utanför riksdagen, jag med min D3 och du har en mobiltelefon framme. Rätt som det är utbryter slagsmål mellan två riksdagsmän - vem av oss tror du kommer vara först med att ha en bild hos Expressens redaktion? Visst är exemplet lite skruvat, men det sätter fingret på ett problem med dagens proffskameror.
Ett helt verkligt exempel: Jag har vid flera tillfällen sett frustrerade pressfotografer ute på fältet prata i telefon om bilder med sin redaktion och för att visa dem vad de menar tagit bilder av kamerans skärm med mobilen och skickat den bilden som MMS. Det känns rätt ynkligt att en proffskamera inte kan lösa den uppgiften själv
Eller ta en sådan trivial sak som att klockorna i Nikons kameror drar sig och dessutom olika. Jag har själv två D3-hus och använder då och där en kompis D3s. Alla tre drar sig olika mycket vilket skapar ett elände om man glömmer att synka klockorna innan man fotar till exempel ett event. Enklaste sättet att synka är att koppla dem med usb till en dator med Camera Control Pro (som Nikon har mage att ta betalt för) och synka upp dem med datorns klocka. Varför kan de inte synka med varandra eller mot en mobiltelefon via ett litet enkelt wifi-chip som inte behöver ha någon större räckvidd. Eller varför har inte kamerorna en inbyggd gps (finns i billiga kompakter) som man kan slå på vid behov och - utöver positionering - få exakt tid från.
Igen, kamerorna saknar förmåga att kommunicera med sin omgivning på ett enkelt sätt.