Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Senast ändrad:
Jag kollade nyss på en bild och där har D700 satt 2600K (själv satte jag sedan manuellt 2400K). Det omöjliggör förstås inte att D3s lägger ned vid 3500K, men lägger den verkligen av tidigare?

Ja, det förekommer en svårförklarlig skillnad mellan det angivna området för AWB (3500 - 8000 K) i manualen och det faktiskt uppmätta eller angivna när bilden tas in i rawkonverteraren. Jag har många exempel på inomhusbilder där LR3 anger tex 2600 K "som fotograferat". Olika rawkonverterare kan emellertid ange varierande värden. Med Raw Therapee läses samma bild (2600 K i LR3) som 2718 K.
 
Senast ändrad:
Fotar mycket inomhus och industribilder...och däe kan ljuset verkligen variera...klart att man måste justera manuellt...men i dessa extrema förhållansden är D3s ibland helt ute o cycklar gällande WB...inte alltid man hinner kalibrera innan fotografering heller. Kan vara olika ljus i olika hallar...

Men detta hoppas jag att D4:an är bättre på
 
Negativ

Förstår att jag låter lite negativ...men ärligt så är ju D3 o D3 s mycket kompetenta kameror...och ransakar man vad som man verkligen beöver mera av eller som förbättring ...så är det inte mycket..

Är dock lika upphetsad som resten av gänget och kommer att köpa en D4 direkt den sjunkit lite i pris...man tjänar ca 10-15 % att inte vara först...även om det bär emot.
 
Fotar mycket inomhus och industribilder...och däe kan ljuset verkligen variera...klart att man måste justera manuellt...men i dessa extrema förhållansden är D3s ibland helt ute o cycklar gällande WB...inte alltid man hinner kalibrera innan fotografering heller. Kan vara olika ljus i olika hallar...

Men detta hoppas jag att D4:an är bättre på

Blandljus är svårt att mäta. Det bästa är att fotografera i raw och justera i efterhand. I riktigt svåra fall krävs ibland att man ger olika delar av bilden olika vitbalans varvid de olika versionerna läggs samman efter justering med pensel.
 
Förstår att jag låter lite negativ...men ärligt så är ju D3 o D3 s mycket kompetenta kameror...och ransakar man vad som man verkligen beöver mera av eller som förbättring ...så är det inte mycket..

Är dock lika upphetsad som resten av gänget och kommer att köpa en D4 direkt den sjunkit lite i pris...man tjänar ca 10-15 % att inte vara först...även om det bär emot.

Självklart är D3 och framförallt D3s mycket bra. På den här höga nivån blir alla förbättringar mer eller mindre marginella. Därför lär D4:an sälja betydligt mindre än vad D3 och D3s gjort då många med dessa kameror är nöjda och ser det som svårmotiverat att lägga över 50000 på en uppgradering.

Faktum är att i Sverige kostar Nikon D4 precis lika mycket som D3s gjorde vid introduktionen. Jag gav 54500 kr för min D3s den 28/11 2009. Priset sjunker alltid sedan mer eller mindre dramatiskt.
 
D4 - några personliga reflektioner

Jag kan tänka mig att Nikon D4 kommer att mötas av många instinktiva reaktioner av typen "så mycket pengar för så liten uppgradering". Från 12 till 16 megapixel, ett steg högre max-iso och från 9 till 10 bilder/sekund låter inte så imponerande ur siffersynpunkt. Canon 1DX möttes av en hel del sura rönnbär på det temat när den dök upp. Siffrorna var inte tillräckligt imponerande för en del.

Men där tror jag många stirrar sig blinda på siffror och som man brukar säga inte ser skogen för alla träd. Plus att de nog glömmer bort vem de här kamerorna är utformade och i första hand byggda för: press- och sportfotografer.

Ta upplösningen, visst hade de kunnat skruva upp den till både 24, 36 eller rent av 48 megapixel, rent tekniskt är det fullt möjligt. Ta sensorn i Sony A77 och skala upp den till FX, det blir 54 megapixel. Och A77 klarar 12 bilder/sekund med sina 24 megapixel. Så varför inte mer upplösning i D4?

För att det väldigt ofta skulle vara ett slöseri med arbetstid, batterikapacitet och diskutrymme. Igen, tänk på vem det är en D4 eller 1DX är avsedd för. Du står där och tar bilder på frihand med en 70-200, 1/200 sekund och motivet är kanske en vilt gestikulerande politiker, en flock dagisbarn eller en hockeyspelare. I det läget spelar det faktiskt överraskande liten roll om du har 12, 16 eller 18 megapixel. Eller för den delen 24 eller 36. Du skulle i de flesta fall klara dig utmärkt med ynka 6 megapixel. Har du kameran på stativ eller kör på 1/2000 och ditt motiv står still, ja då får du en tydligare fördel med högre upplösning, men även den praktiska skillnaden är faktiskt mindre än många tror. Och de flesta av bilderna blir som mest en helsida i dagspress och för det räcker som sagt runt 6 megapixel rätt bra.

Jag säger inte att högre upplösning är en nackdel och tvärtemot vad många tror innebär inte mindre pixlar sämre bildkvalitet. Vad jag säger är att högre upplösning i praktisk användning spelar betydligt mindre roll än många riktigt har klart för sig. Samma sak gäller många andra saker som serietaging. Skall man öka den hastigheten så att det gör en tydlig, konkret skillnad i det dagliga arbetet så skulle man behöva få upp den över 20 eller 30 bilder/sekund. Och då måste man ta bort spegeln och tappar den optiska sökaren. Vi kommer dit en vacker dag, men det lär dröja ett tag till.

Kort sagt, ser vi på de delar av prestanda som mäts i siffror så är redan Eos 1D Mark III eller Mark IV och Nikons D3 eller D3s helt ok för de flesta pressfotografer. Visst vill man alltid ha lite mer av allt, men inte på bekostnad av ett snabbt arbetsflöde.

Det som gör Nikon D4 (och Eos 1DX) intressanta är istället andra saker. Jag kan säga att om jag skall peka ut en enda uppgradering som skulle kunna få mig att byta till en D4 så är det - tro't eller ej - ethernetporten. Jepp, att kunna köra bilder direkt ned i datorn eller fjärrköra en kamera via en vanlig nätverkskabel, det är en funktion som skulle underlätta mitt arbete mer än 24 eller 36 megapixel.

Om jag skall sätta upp en takmonterad fjärrkamera i en arena idag (jag kör D3) måste jag dels ha ett par Pocket Wizards (2800 kr + moms) för att trigga kameran och jag måste ha en WT-4 (4400 kr + moms) för att få tag i bilderna som kameran tar (ofta får man inte gå upp och hämta kamera och minneskort förrän arenan är tom). Om jag har en D4 så kan klarar jag mig med en WT-5 eller som sagt bara en tillräckligt lång ethernet-kabel. Mycket enklare, mycket billigare och om jag kör sladd, mycket tillförlitligare.

Nikon D4 har en uppsjö små förbättringar som kan låta poänglösa för många men som gör arbetet enklare och minskar stressen för en yrkesarbetande fotograf. Ta bara det nya lite mer vinklade avtrycket, jag satt och saknade ett sådant rätt intensivt när jag fotade Lidingöloppet i höstas och tog en sjuk massa bilder under två dagar. På slutet av andra dagen satt jag med en handske instoppad mellan högerhanden och greppet för att få en skönare vinkel på avtrycket. Fixat i D4.

Många fotografer står idag och skickar bilder direkt från kameran utan att bearbeta dem i en dator först. Problemet då är att det blir väldigt ofullständiga IPTC-data vilket innebär att en redaktör måste sitta i andra änden och lägga in sådana för att inte bilderna skall försvinna spårlöst i deras publiceringssystem. Nu kan man lagra tio olika IPTC-presets direkt i D4. Sådant spar tid, pengar och minskar stressen.

Vad Nikon gjort med D4 är att fixa en lång rad små och stora detaljer som faktiskt ofta spelar större roll för en yrkesfotograf än upplösningen eller hastigheten hos serietagningen. Det tycker jag de gjort alldeles rätt i, på samma sätt som Canon tänkt mycket rätt med Eos 1DX. Om något så tycker jag de kunde lagt ännu mer krut på att förenkla arbetsflödet. Där finns mycket kvar att göra.
 
Jag kan tänka mig att Nikon D4 kommer att mötas av många instinktiva reaktioner av typen "så mycket pengar för så liten uppgradering". Från 12 till 16 megapixel, ett steg högre max-iso och från 9 till 10 bilder/sekund låter inte så imponerande ur siffersynpunkt. Canon 1DX möttes av en hel del sura rönnbär på det temat när den dök upp. Siffrorna var inte tillräckligt imponerande för en del.

Men där tror jag många stirrar sig blinda på siffror och som man brukar säga inte ser skogen för alla träd. Plus att de nog glömmer bort vem de här kamerorna är utformade och i första hand byggda för: press- och sportfotografer.

Ta upplösningen, visst hade de kunnat skruva upp den till både 24, 36 eller rent av 48 megapixel, rent tekniskt är det fullt möjligt. Ta sensorn i Sony A77 och skala upp den till FX, det blir 54 megapixel. Och A77 klarar 12 bilder/sekund med sina 24 megapixel. Så varför inte mer upplösning i D4?

För att det väldigt ofta skulle vara ett slöseri med arbetstid, batterikapacitet och diskutrymme. Igen, tänk på vem det är en D4 eller 1DX är avsedd för. Du står där och tar bilder på frihand med en 70-200, 1/200 sekund och motivet är kanske en vilt gestikulerande politiker, en flock dagisbarn eller en hockeyspelare. I det läget spelar det faktiskt överraskande liten roll om du har 12, 16 eller 18 megapixel. Eller för den delen 24 eller 36. Du skulle i de flesta fall klara dig utmärkt med ynka 6 megapixel. Har du kameran på stativ eller kör på 1/2000 och ditt motiv står still, ja då får du en tydligare fördel med högre upplösning, men även den praktiska skillnaden är faktiskt mindre än många tror. Och de flesta av bilderna blir som mest en helsida i dagspress och för det räcker som sagt runt 6 megapixel rätt bra.

Jag säger inte att högre upplösning är en nackdel och tvärtemot vad många tror innebär inte mindre pixlar sämre bildkvalitet. Vad jag säger är att högre upplösning i praktisk användning spelar betydligt mindre roll än många riktigt har klart för sig. Samma sak gäller många andra saker som serietaging. Skall man öka den hastigheten så att det gör en tydlig, konkret skillnad i det dagliga arbetet så skulle man behöva få upp den över 20 eller 30 bilder/sekund. Och då måste man ta bort spegeln och tappar den optiska sökaren. Vi kommer dit en vacker dag, men det lär dröja ett tag till.

Kort sagt, ser vi på de delar av prestanda som mäts i siffror så är redan Eos 1D Mark III eller Mark IV och Nikons D3 eller D3s helt ok för de flesta pressfotografer. Visst vill man alltid ha lite mer av allt, men inte på bekostnad av ett snabbt arbetsflöde.

Det som gör Nikon D4 (och Eos 1DX) intressanta är istället andra saker. Jag kan säga att om jag skall peka ut en enda uppgradering som skulle kunna få mig att byta till en D4 så är det - tro't eller ej - ethernetporten. Jepp, att kunna köra bilder direkt ned i datorn eller fjärrköra en kamera via en vanlig nätverkskabel, det är en funktion som skulle underlätta mitt arbete mer än 24 eller 36 megapixel.

Om jag skall sätta upp en takmonterad fjärrkamera i en arena idag (jag kör D3) måste jag dels ha ett par Pocket Wizards (2800 kr + moms) för att trigga kameran och jag måste ha en WT-4 (4400 kr + moms) för att få tag i bilderna som kameran tar (ofta får man inte gå upp och hämta kamera och minneskort förrän arenan är tom). Om jag har en D4 så kan klarar jag mig med en WT-5 eller som sagt bara en tillräckligt lång ethernet-kabel. Mycket enklare, mycket billigare och om jag kör sladd, mycket tillförlitligare.

Nikon D4 har en uppsjö små förbättringar som kan låta poänglösa för många men som gör arbetet enklare och minskar stressen för en yrkesarbetande fotograf. Ta bara det nya lite mer vinklade avtrycket, jag satt och saknade ett sådant rätt intensivt när jag fotade Lidingöloppet i höstas och tog en sjuk massa bilder under två dagar. På slutet av andra dagen satt jag med en handske instoppad mellan högerhanden och greppet för att få en skönare vinkel på avtrycket. Fixat i D4.

Många fotografer står idag och skickar bilder direkt från kameran utan att bearbeta dem i en dator först. Problemet då är att det blir väldigt ofullständiga IPTC-data vilket innebär att en redaktör måste sitta i andra änden och lägga in sådana för att inte bilderna skall försvinna spårlöst i deras publiceringssystem. Nu kan man lagra tio olika IPTC-presets direkt i D4. Sådant spar tid, pengar och minskar stressen.

Vad Nikon gjort med D4 är att fixa en lång rad små och stora detaljer som faktiskt ofta spelar större roll för en yrkesfotograf än upplösningen eller hastigheten hos serietagningen. Det tycker jag de gjort alldeles rätt i, på samma sätt som Canon tänkt mycket rätt med Eos 1DX. Om något så tycker jag de kunde lagt ännu mer krut på att förenkla arbetsflödet. Där finns mycket kvar att göra.

Jag håller med dig i det mesta. En annan aspekt är att Nikon vill sälja flera olika FX-modeller likt D3X och D3s idag. Nikon har ju allt sedan D1H och D1X haft en modellserie för hög hastighet och hög ISO samt en serie för hög upplösning.

Jag återkommer med min egen analys och bedömning av D4:an utifrån min erfarenhet av både D3 och D3s.

Det jag undrar över vad du konkret menar med: "Om något så tycker jag de kunde lagt ännu mer krut på att förenkla arbetsflödet. Där finns mycket kvar att göra."?
 
Senast ändrad:
Klart om det är blandljus kan det ju aldrig bli rätt...om de är av olika temperatur.
Men även i icke blandljus är d3:an helt fel ute. Gula natriumlampor med alu reflektorer blir helkass..
Klart att det går att justera eller kalibrera om man har tid...men ofta är det hemskt olika ljus mellan olika industrihallar...och då pratar vi ändå om ett ljus...
 
Vilken förbättrin tycker ni e mest intressant?

Vi har ju alla olika krav, men om ni får välja en sak som skall bli bättre jmf med D3s...vad önskar ni?
 
Jag håller med dig i det mesta. Jag återkommer med min egen analys och bedömning.

Det jag undrar över vad du konkret menar med: "Om något så tycker jag de kunde lagt ännu mer krut på att förenkla arbetsflödet. Där finns mycket kvar att göra."?

Thom Hogan skrev en bra sak för ett bra ta sedan, hela texten finns här:
http://bythom.com/design2010.htm

Men ett kort citat som jag tycker säger en hel del:

"My iPhone can tell me where I am, tell me where the sun is and the moon will be, put watermarks on my images, stitch panos, apply tilt-and-shift-like effect, email them or send them directly to places I want them, and much, much more. My US$7999 D3x can't do any of those things. Doesn't anyone else find something wrong with this picture?"

För att ta några lösa förslag ur högen som kanske kan låta märkliga, men som i alla fall för mig skulle kunna spara både tid och arbete i olika situationer.

1) Tänk om jag kunde spara flera olika jpg-storlekar samtidigt, och i storlekar jag själv kan ställa in. Det är inte ovanligt att kunder vill ha bilder löpande till bildspel till sin webb. Kör de inte en tjänst som Shoot-it-Live eller liknande så slutar det med att jag står och kör ned bilder till datorn, skalar ned dem till exempelvis 458 pixlars bredd (varje tidning har sin maxbredd ...) och mejlar dem till en webbredaktör. Säg att jag kunde ställa in kameran att spara en hel mapp med bilder som är just 458 pixlar breda där jag kan välja ut och mejla iväg bilder direkt från kamera instället.

2) Jag får ofta köra ned bilder via en dator bara för att lägga in captions - individuella beskrivningar av varje bild (ofta en slags utkast till bildtexter) jag skall sända till kund, typ "Mika Zibanejad skjuter det avgörande 1-0-målet efter 10.09 i förlängningen". Tänk om jag kunde mata in sådana textesnuttar direkt i bildens IPTC-data via ett usb-tangentbord anslutet till kameran eller via en pekplatta/smartphone och wifi.

3) Ett gränssnitt i kameran så jag smidigt kan bläddra i bilder på minneskortet från en pekplatta/smarthone/dator, välja ut några och mejla iväg dem utan att först behöva ladda ned dem i en dator - nu finns det indikationer på att Nikon kan vara på väg mot något liknande detta med webbgränssnittet man kan nå via WT-5/ethernetkabel, vi får se om de fått till något som är smidigt.

4) En enkel som Canon redan infört: Jag vill kunna klassa bilder direkt i kameran (0-5 stjärnor), något jag ofta kan pyssla med under de stunder av dödtid som alltid uppstår. Spar mycket sållningsarbete sedan när jag tankar ned bilderna till datorn.
 
Det var inte mycket på den kameran som inte var imponerande på ett eller annat sätt!

Tack för genomgången av serietagningskapaciteten Teodorian! Inga halvdana siffror :)
 
Thom Hogan skrev en bra sak för ett bra ta sedan, hela texten finns här:
http://bythom.com/design2010.htm

Men ett kort citat som jag tycker säger en hel del:

"My iPhone can tell me where I am, tell me where the sun is and the moon will be, put watermarks on my images, stitch panos, apply tilt-and-shift-like effect, email them or send them directly to places I want them, and much, much more. My US$7999 D3x can't do any of those things. Doesn't anyone else find something wrong with this picture?"

För att ta några lösa förslag ur högen som kanske kan låta märkliga, men som i alla fall för mig skulle kunna spara både tid och arbete i olika situationer.

Och så vidare....

Det finns en enkel och trist förklaring till allt det här som jag fått av folk jag pratat med. Det skulle krävas så mycket ström- och platskrävande elektronik att andra funktioner och batteritiden skulle bli lidande av det. Dessutom skulle ju gränssnittet få förändras totalt.

Jag har ingen aning om det stämmer dock, men det låter ju inte helt orimligt....

En annan grej är ju till exempel skärmen. En mobil håller man ju varm i fickan, men är man ute i kyla med en kamera segar displayen ihop sig totalt. Har man då en pekskärm (vad annars?) för att styra funktionerna blir kameran kanske oanvändbar i kyla på grund av det.
 
Så... Nån vänlig själ som vill köpa min D700 för 55 lax? Inte värre vissa priser man ser på blocket =D
 
Jmf D4 med en mobilkamera...hallå

Nej, han jämför inte D4 med en mobilkamera, det han jämför är vad en smartphone kan göra med bilderna efter att de tagits. Om de tagits med kameran i telefonen eller med en D4 spelar ingen roll, en smartphone har otroligt användbara funktioner som fotografer skulle ha mycket nytta av.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar