Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv kommer jag inte att äga någon D4, då jag absolut inte har något behov av den och jag vill ha lättare kameror nu för tiden.

Vi för höras framåt försommaren då jag hoppningsvis skall testa D4 mer utförligt - du kan ju låna en ett par dagar :)
 
Att man ska behöva motivera sina dyra leksaker med "tillräckligt bra" bilder är bara löljigt och avundsjukt. Jag har ett fast 300 mm objektiv men jag har inte presenterat en enda fågelbild på säkert ett år och bara några få rådjur, ska jag sälja det för att jag inte gör mig förtjänt av det?

Nä, som jag skrev var mitt inlägg inte helt genomtänkt - jag har själv ägt två 300/2,8 utan att ha haft något egentligt behov av dem (förutom att jag ett tag fotograferade fotboll och sålde bilder till landsortstidningar).

För många är ju tekniken minst lika intressant som bilderna, och då är det inte så konstigt att man köper bättre kameror än man "behöver". Har man råd är det förstås inget fel med det
 
Vi för höras framåt försommaren då jag hoppningsvis skall testa D4 mer utförligt - du kan ju låna en ett par dagar :)

Det gör jag gärna. Det är elakt av dig att fresta mig på det här viset, men det vore förstås kul att få se hur min 45/2,8 (den glugg som oftast sitter på min D3) presterar på D4 ;)
 
Jaha nu börjar det.
Kameradoktorn höjde precis priset på en D4 med 3000:- (57990:)
Vi som redan betalt i förskott hoppas jag slipper höjningen då?
Dock har de kvar priset på D800 ännu.
Den man trodde skulle dra iväg.
 
Nu väntar jag ju på 1D X men tänkte jag kunde vara snäll & tipsa er som ska köpa D4 att Japan Photo verkar ha sänkt sitt pris till 49 999:-, om det är tryckfelsnisse som varit framme eller inte vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall... =)

http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d4-hus-nyhet/
Priset är korrekt. D800 och D800E säls också mycket billigare där. Oriserna har avhandlats i tråden för D800 där företagets VD har skrivit förklarande och bekräftande inlägg.
 
Nu väntar jag ju på 1D X men tänkte jag kunde vara snäll & tipsa er som ska köpa D4 att Japan Photo verkar ha sänkt sitt pris till 49 999:-, om det är tryckfelsnisse som varit framme eller inte vet jag inte men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall... =)

http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/nikon/nikon-d4-hus-nyhet/

Det priset gäller, läs tråden om D800 där Japanphoto har skrivit inlägg, de firar att de blivit Nikon-PRO återförsäljare.. :)

/Johan
 
Finns det någon som fått en D4 än. Vet att en sålts i Norrköping. Ett Demoex. Nikon själva tror att D4 kommer kablas ut snabbare än D800 pga mindre kö.
 
Finns det någon som fått en D4 än. Vet att en sålts i Norrköping. Ett Demoex. Nikon själva tror att D4 kommer kablas ut snabbare än D800 pga mindre kö.

Jag såg plåtisar från Scanpix och Aftonbladet plåta med Nikon D4 på en fotbollsmatch i söndags. Bildbyråns Joel Marklund sa att de fått några men att han skulle få först 2 maj.

Vet att fotograferna på Kristianstadsbladet får välja mellan D4+D4, D4+D800 eller D800+D800. Men jag vet inte när de får sina.

Det är ganska få ställen som får sälja D4, men också betydligt lägre efterfrågan. Vi vet inte heller hur många exemplar av D800 resp D4 som Nikon hunnit tillverka i förväg.
 

Bilagor

  • MF120408-8L8C9861.jpg
    MF120408-8L8C9861.jpg
    64.2 KB · Visningar: 352
Finns det någon som fått en D4 än. Vet att en sålts i Norrköping. Ett Demoex. Nikon själva tror att D4 kommer kablas ut snabbare än D800 pga mindre kö.

Jodå, jag har haft min över en vecka nu. Folk kommer fram på gatan ibland och frågar lite...måste byta rem.

Var förbi lasses idag, hon som tog emot sa att det var den första D4 hon sett.

(det var inte D4 som var patienten)
 
Var väldigt sugen själv på en D4 men ekonomin satte stopp. Har dock idag fått fatt på vad det verkar, en ovanligt fin D3s. Den får vara min mellanmodell tills D4s dyker upp. Om ca två-tre år.
 
Finns det någon som fått en D4 än. Vet att en sålts i Norrköping. Ett Demoex. Nikon själva tror att D4 kommer kablas ut snabbare än D800 pga mindre kö.

Jodå fick min från Kameradoktorn för ca 10 dagar sen. Ett porträtt från förra veckan från ett företags profil jobb tillsammans med 85 1.4.
 

Bilagor

  • DSC_13441.jpg
    DSC_13441.jpg
    13.3 KB · Visningar: 946
Grön av avund, men man sitter väl inte i sjön.

Vet inte om jag var först av vanliga dödliga men 2012-03-29 på lunchen togs bild DSC_0001.NEF.

Något dygn senare: Även solen har fläckar, jag har dragit i kurvor och ökat färgen, 100% crop, har inte moire-reducering på i CNX:
 

Bilagor

  • DSC_0110_solfläck.jpg
    DSC_0110_solfläck.jpg
    92.7 KB · Visningar: 909
Senast ändrad:
Min D4 gillar inte mina gamla CF-kort, 16GB Transcend och Kingston av äldre modell. Funkar ett tag men sen står det CARD err på displayen och den skriver inte mer. Bilderna gick att läsa med kortläsare.

Någon mer med liknande erfarenhet? Dessa kort står inte på "kompatibilitetslistan" men det gjorde de inte för D700 heller.
 
Min D4 gillar inte mina gamla CF-kort, 16GB Transcend och Kingston av äldre modell. Funkar ett tag men sen står det CARD err på displayen och den skriver inte mer. Bilderna gick att läsa med kortläsare.

Någon mer med liknande erfarenhet? Dessa kort står inte på "kompatibilitetslistan" men det gjorde de inte för D700 heller.

Jag läste för ett tag sedan en kille på Dpreview som drabbats av liknande symptom med Transcend-kort. Försökte hitta tråden ... Hur som helst var den allmänna synpunkten där att kameror blir känsligare ju snabbare de kan skriva till korten. Vilket i sig inte låter så ologiskt: skall kamera kunna skriva snabbt måste den ställa vissa (högre) krav på hur kortet skall bete sig.

16 GB låter ju annars som att det är hyfsat nya kort och borde med andra ord inte vara så hårt slitna, något som annars också skulle vara en faktor (där en kamera som skriver långsammare borde kunna vara mer tolerant).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.