Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken evig jävla väntan det ska vara då.. att läsa om NPS-medlemmar som får flera kameror sticker i ögonen på mig. EN kamera kan jag godta är NPS-prio till en början. Jävla gräddfil det där..

Jaaa jag är avundssjuk, men tycker det ligger lite i det jag skriver.. ;)
 
Vilken evig jävla väntan det ska vara då.. att läsa om NPS-medlemmar som får flera kameror sticker i ögonen på mig. EN kamera kan jag godta är NPS-prio till en början. Jävla gräddfil det där..

Jaaa jag är avundssjuk, men tycker det ligger lite i det jag skriver.. ;)
Jag tycker att det är rimligt att yrkesverksamma har förtur till yrkesverktyg, om det är en tillfällig brist på varan. Ganska rimligt ur Nikons synvinkel också.
 
Yrkesverktyg

Jag tycker att det är rimligt att yrkesverksamma har förtur till yrkesverktyg, om det är en tillfällig brist på varan. Ganska rimligt ur Nikons synvinkel också.

Nu är det väl inte så att yrkesmännen inte har tillgång till yrkesverktyg - dom jobbar väl redan.
Det är väl mer en fråga där Nikon skapar en sorts syntetisk efterfrågan för att man vill bygga på sin image av leverantör till "yrkesmän".

lma
 
Nikon hälsar: "De förmåner NPS-medlemmar har är personliga och får ej överlåtas."

till att börja med när du tex beställer D800 så sa återförsäljaren att jag var tvungen att uppge mitt NPS nummer för Nikon kräver det vid ordern och skickar bara ut kameran om dom får det.
 
Jag tycker att det är rimligt att yrkesverksamma har förtur till yrkesverktyg, om det är en tillfällig brist på varan. Ganska rimligt ur Nikons synvinkel också.

Ja det tycker ju jag också, men nog har dom möjlighet att i början klara sig med ETT hus och få det andra lite senare? Jag byter ju inte ut alla mina verktyg samtidigt. Är deras verktyg som uppenbarligen räckt till helt oanvändbara när det finns en D4:a i packningen?

Att vara måna om sina kunder behöver inte nödvändigtvis innebära att ett fåtal ska ha alla tillgängliga kamerahus. Att ligga nästan först i listan bland oss vanliga dödliga verkar inte vara värt ett piss..
 
Ja det tycker ju jag också, men nog har dom möjlighet att i början klara sig med ETT hus och få det andra lite senare? Jag byter ju inte ut alla mina verktyg samtidigt. Är deras verktyg som uppenbarligen räckt till helt oanvändbara när det finns en D4:a i packningen?

Att vara måna om sina kunder behöver inte nödvändigtvis innebära att ett fåtal ska ha alla tillgängliga kamerahus. Att ligga nästan först i listan bland oss vanliga dödliga verkar inte vara värt ett piss..

Du missar (minst) två saker:

1. Avskrivningsmässigt kan jag se att man hellre byter ut allt på en gång.

2. (och i detta fallet troligen mer relevant). D3 och D4 har inte samma batterier och laddare, vilket skulle glra att yrkesfolk skulle få ha en massa dubbelpackning.
 
Jag är också mycket avundsjuk men har trots detta ändå förståelse för att yrkesverksamma fotografer med lönebehov behöver sina verktyg före mig.
Kan inte klandra dem för att de får verktygen enligt ett kösystem som Nikon lagt upp.

Nikon tar ansvar emot dem och det visar bara hur seriöst de agerar. Självklart vill de ha marknaden för yrkesfolk som ju är kunder som graderar upp eftersom den nya tekniken kommer.

Jag gissar att jag exponerar nästan lika mycket som många sportfotografer men de gör det för sitt levebröd... (inte jag... ännu i alla fall ;) )

Nej låt dem få sina D4:eek:r....

Låt sedan lilla Sverige bli prioriterat.
Min D4 kommer att få bekänna färg när den kommer... vilket blir snart hoppas jag.

Den som väntar på något gott.....
 
Jag förstår mycket väl er som vill ha en D4 så fort som möjligt, men samtidigt förstår jag Nikon som inte kan sälja bara en D4 åt gången, som J^2 säger så skulle väl inget proffs frivilligt köpa en kamera vid ett tillfälle och den andra senare om de kan få båda samtidigt.

Hur som helst tycker jag att ni ska tacka mig, jag står nämligen inte i kö så er kötid blir alltså kortare! ;-)
 
När det gäller att NPS har förtur till flera kameror tycker jag det är fullständigt logiskt. Fördelarna med att ha flera likadana kameror är många, precis som Janne skriver.

- Samma batteri
- Samma grepp
- Samma menyer
- Samma tillbehör

Enda nackdelen jag kan se är om man byter alla sina kameror till helt obeprövade nya kameror, då riskerar man att stå utan om de skulle visa sig ha något konstruktionsfel som behöver åtgärdas :(

Hur som helst tycker jag att ni ska tacka mig, jag står nämligen inte i kö så er kötid blir alltså kortare! ;-)

Tack Rickard :)

Själv står jag i kö för 1 st utan NPS medlemsskap ;)
 
Tidigare i tråden så diskuterades det om MediaMarkt fick lov att sälja Nikon D4. Det framkom att de inte längre fick lov att sälja kamerorna ur prosegmentet varken för Nikon eller Canon.

Döm av min förvåning när jag idag tittade igenom dagens reklamblad och hittade följande. Vad ska man tro?
 

Bilagor

  • MediaMarkt_D4.jpg
    MediaMarkt_D4.jpg
    28.3 KB · Visningar: 343
Tidigare i tråden så diskuterades det om MediaMarkt fick lov att sälja Nikon D4. Det framkom att de inte längre fick lov att sälja kamerorna ur prosegmentet varken för Nikon eller Canon.

Döm av min förvåning när jag idag tittade igenom dagens reklamblad och hittade följande. Vad ska man tro?

MediaMarkt skeppar iallafall NPS-prioriterade D800 till NPS-medlemmar, så det känns ju som om DEN saken är avgjord.

Dessutom är jag inte säker på om varesig Nikon eller Canon har _rätt_ att vägra en återförsäljare att sälja delar av sortimentet. Ni vet det där med fri rörlighet för varor osv osv.
 
MediaMarkt skeppar iallafall NPS-prioriterade D800 till NPS-medlemmar, så det känns ju som om DEN saken är avgjord.

Dessutom är jag inte säker på om varesig Nikon eller Canon har _rätt_ att vägra en återförsäljare att sälja delar av sortimentet. Ni vet det där med fri rörlighet för varor osv osv.

Var det inte så att endast D4 och D800E klassades som prosegment,
medan D800 var semipro och fick säljas av MM?
 
Var det inte så att endast D4 och D800E klassades som prosegment,
medan D800 var semipro och fick säljas av MM?

Kajsa på MM Heron City säger iallafall att de har NPS-lista även för D4 så.. Ptja?

Återigen, jag vill hävda att sålänge produkterna inte är reglerade enligt lag så har en leverantör inte rätt att exkludera vissa återförsäljare från vissa produkter.
 
Mm

När man följer tråden kan man lätt få intryck att MM är nåt litet bakgårdsföretag. Så är det inte riktigt och jag kan inte se någon fördel varken för kedjan, tillverkare eller konsument att de skulle spärras för vissa saker i Nikon eller Canons sortiment.
lma
 
Tidigare i tråden så diskuterades det om MediaMarkt fick lov att sälja Nikon D4. Det framkom att de inte längre fick lov att sälja kamerorna ur prosegmentet varken för Nikon eller Canon.

Döm av min förvåning när jag idag tittade igenom dagens reklamblad och hittade följande. Vad ska man tro?

Det beror på den individuella butiken har jag förstått av Nikon Sverige. Vad jag vet är det nu två MediaMarkt-butiker i Sverige som är klassade för att sälja som "pro", Lund och en till.
 
Tänke för ovanlighets skull prata om själva kameran i den här tråden ... ;-)

Såg en video (http://vimeo.com/m/41103727) där skaparen hävdar att D4:an är oskarp när man filmar i full frame, men upplevs som skarp när man filmar i crop mode. Har själv inte märkt av det, har någon annan gjort det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.