Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade en arbetskamrat som körde stenhårt med SSN. Om en individ har sagt något eller på något annat sätt utmärkt sig så skall man använda regeln

S = Snällt
S = Sant
N = Nödvändigt

Kan man få ihop två av tre av ovantstående kombinationer så är det ok att säga vad man vill till personen i fråga. Om inte så skall man vara tyst.

Fungerar faktiskt väldigt bra i de felsta fallen

OT !!
Om man då använder denna formel, vilken jag gärna ställer upp på tycker jag personligen inte man får in ett av de tre citaten. Det är vare sig nödvändigt eller snällt, möjligen sant. Men, skitsamma ingen stor sak egentligen.
 
Jag är inte säker på att detta inlägg kommer passera nålsögon, men jag pratar ändå om en aktiv medlem som har alla möjligheter att försvara sig. Att jag tar upp det är för att jag vet att vissa kategoriska påståenden från denna medlem har en tendens att reta upp folk.

Kunde vara lite kul att:
  1. Se om Tores förutsägelser någonsin stämt
  2. Fundera på varför de inte stämt
  3. Fundera på varför Tore aldrig erkänner att listorna aldrig stämt

  • Tore har ägt, eller äger alla kameror som diskuteras i dessa trådar, men har aldrig publicerat en "vettig" bild (mig veterligen). Äger och använder han verkligen dessa kameror, och varför visar han i så fall inga resultat som inte är testbilder?
  • Tore har väldigt många synpunkter på hur dessa kameror skall användas, men har mig veterligen aldrig presenterat konkreta resultat på varför och hur.
  • Tore avfärdar den här typen av inlägg med "Vad tillför detta diskussionen?" trots att hans egna inlägg är av samma slag.
  • Varför har Tore valt att köpa alla dessa dyra kameror, om han inte tjänar en krona på sin fotografering?

Hoppas alla som läser detta innan det eventuellt modereras bort inser att det är ett svar på inlägg som Tore gjort under åren, och inte ett direkt påhopp :)

Vad säger du, Tore? Finns det någon sanning i det jag skriver, eller är det bara struntprat?
Jag tycker det var ett tråkigt och onödigt personligt påhopp. Inte bara på Tore utan också på alla oss andra som kanske är mer intresserade av tekniken än att (försöka) skapa och dessutom tvingas visa upp fantastiska bilder. Dessutom kan man köpa kameror för att man tycker det är kul, inte för att tjäna pengar på - ibland är det motstridiga intressen.
 
Jag tycker det var ett tråkigt och onödigt personligt påhopp. Inte bara på Tore utan också på alla oss andra som kanske är mer intresserade av tekniken än att (försöka) skapa och dessutom tvingas visa upp fantastiska bilder. Dessutom kan man köpa kameror för att man tycker det är kul, inte för att tjäna pengar på - ibland är det motstridiga intressen.

Det kan jag hålla med om, men man skall heller inte behöva bli konstant dumförklarad, och ständigt få repliker som "struntprat" och liknade i retur, bara för att man inte tycker som personen ifråga.
 
Det kan jag hålla med om, men man skall heller inte behöva bli konstant dumförklarad, och ständigt få repliker som "struntprat" och liknade i retur, bara för att man inte tycker som personen ifråga.

Är det så att man använder en hög svansföring och sågar andras åsikter hela tiden så måste man tåla att få lite skit för det också.
Man får skörda vad man sår helt enkelt.
 
Jag är inte säker på att detta inlägg kommer passera nålsögon, men jag pratar ändå om en aktiv medlem som har alla möjligheter att försvara sig. Att jag tar upp det är för att jag vet att vissa kategoriska påståenden från denna medlem har en tendens att reta upp folk.

Kunde vara lite kul att:
  1. Se om Tores förutsägelser någonsin stämt
  2. Fundera på varför de inte stämt
  3. Fundera på varför Tore aldrig erkänner att listorna aldrig stämt

  • Tore har ägt, eller äger alla kameror som diskuteras i dessa trådar, men har aldrig publicerat en "vettig" bild (mig veterligen). Äger och använder han verkligen dessa kameror, och varför visar han i så fall inga resultat som inte är testbilder?
  • Tore har väldigt många synpunkter på hur dessa kameror skall användas, men har mig veterligen aldrig presenterat konkreta resultat på varför och hur.
  • Tore avfärdar den här typen av inlägg med "Vad tillför detta diskussionen?" trots att hans egna inlägg är av samma slag.
  • Varför har Tore valt att köpa alla dessa dyra kameror, om han inte tjänar en krona på sin fotografering?

Hoppas alla som läser detta innan det eventuellt modereras bort inser att det är ett svar på inlägg som Tore gjort under åren, och inte ett direkt påhopp :)

Vad säger du, Tore? Finns det någon sanning i det jag skriver, eller är det bara struntprat?
Tore var hemma hos mig i samband med en affär oss emellan. Då hade han en D3s och en D7000 med sig. Tror nog hans intresse och kunskaper är genuina. Kan hålla med om att forumretoriken ibland är tuff från hans sida, men knappast något han är ensam om och som jag sett det hittills, inom gränserna för folkhyfs. De gränserna är lite vidare idag än då jag växte upp.
 
Hade en arbetskamrat som körde stenhårt med SSN. Om en individ har sagt något eller på något annat sätt utmärkt sig så skall man använda regeln

S = Snällt
S = Sant
N = Nödvändigt

Kan man få ihop två av tre av ovantstående kombinationer så är det ok att säga vad man vill till personen i fråga. Om inte så skall man vara tyst.

Fungerar faktiskt väldigt bra i de felsta fallen

OT !!

Åtminstone en av dessa måste absolut uppfyllas! Annars får absolut inget föras vidare
Visserligen OT eller kan man omvandla det till kamera?
Höll på att delita denna kommentera då jag reflexmesigt prövade om jag behövde skicka kommentaren och kom fram till nej, sen tänkte jag att denna prövning tillför en dimension och bestämde mig för att det är nödvändigt
 
Åtminstone en av dessa måste absolut uppfyllas! Annars får absolut inget föras vidare
Visserligen OT eller kan man omvandla det till kamera?
Höll på att delita denna kommentera då jag reflexmesigt prövade om jag behövde skicka kommentaren och kom fram till nej, sen tänkte jag att denna prövning tillför en dimension och bestämde mig för att det är nödvändigt

Nödvändigt borde ge två poäng i listan.
 
Åtminstone en av dessa måste absolut uppfyllas! Annars får absolut inget föras vidare
Visserligen OT eller kan man omvandla det till kamera?
Höll på att delita denna kommentera då jag reflexmesigt prövade om jag behövde skicka kommentaren och kom fram till nej, sen tänkte jag att denna prövning tillför en dimension och bestämde mig för att det är nödvändigt
Sanningen är ofta okränkbar, men vi tolkar den olika. Snällt, många tlljar snällhet som att jag var i alla fall inte dum. Nödvändigt, behöver jag ens nämna det subjektiva i begreppet.

Photocon tycker jag är en person som mig veterligen alltid argumenterar på ett trevligt sätt. Om alla var som honom skulle det aldrig bli tjafs. Men forumvärlden behöver provokatörer. Skulle bli alldeles för tråkigt utan dem.
 
Det kan jag hålla med om, men man skall heller inte behöva bli konstant dumförklarad, och ständigt få repliker som "struntprat" och liknade i retur, bara för att man inte tycker som personen ifråga.
Absolut, det håller jag gärna med om och vi bör alla sträva efter att få en bra och hjälpfull stämning på forumet. När man försöker ge lite tips i all välmening så är det ofta nån som dumförklarar en, åtminstone till en början, för att sen (emellanåt..) inse att man själv hade "fel" och då undrar man förstås inför sig själv varför man slösar sin tid, entusiasm & kunskap här..men på det stora hela är FS en mycket bra site.
 
  • Tore har ägt, eller äger alla kameror som diskuteras i dessa trådar, men har aldrig publicerat en "vettig" bild (mig veterligen). Äger och använder han verkligen dessa kameror, och varför visar han i så fall inga resultat som inte är testbilder?
  • Tore har väldigt många synpunkter på hur dessa kameror skall användas, men har mig veterligen aldrig presenterat konkreta resultat på varför och hur.
  • Tore avfärdar den här typen av inlägg med "Vad tillför detta diskussionen?" trots att hans egna inlägg är av samma slag.
  • Varför har Tore valt att köpa alla dessa dyra kameror, om han inte tjänar en krona på sin fotografering?

Jag har faktiskt svårt att förstå varför någon inte skulle kunna få äga och diskutera avancerade kameror utan att samtidigt behöva uppvisa fantastiska bilder ... Jag vet många som både har dyra och avancerade bilar utan att vara några större bilförare. Eller använder golfklubbor vars pris består av nästan lika många siffror som deras handicap :)

Jag tycker det ibland finns tendenser till snobbism bland fotografer där man liksom inte har rätt att ha åsikter om man inte samtidigt är en duktig fotograf. Jag kan hålla med om att skicklighet ger trovärdighet, men jag tycker man skall ha rätt att tycka saker även utan det.

Visst är Tore ofta kategorisk och han och jag har ju rykt ihop då och då ... Men jag tycker faktiskt att han faktiskt inte så sällan har rätt och ganska bra synpunkter också. Sticker man ut hakan och har åsikter så kommer man obönhörligen ibland ha rätt och ibland fel.

Själv så har jag ju förstås i stort sett aldrig fel ... Citat ur början av den här tråden om D4-ryktena och att den skulle få XQD-kort:

"Jag måste nog säga att jag är lite skeptisk till att en kamera som med stor sannolikhet redan är långt gången i utvecklingen (skall troligen finnas färdig ute till sommar-OS) skulle använda en kortstandard som inte ens börjat tillverkas, än mindre testas ännu."

Hoppsan :)

Sedan hade jag ju en träffsäker analys av D800-ryktena (36 MP, jo pyttsan!)

"... men jag är personligen ganska skeptisk till D800-ryktet som Nikonrumours gjort så stor grej av. Det känns inte logiskt vare sig tekniskt eller marknadsmässigt. Jag får en känsla av att de blandat ihop flera olika rykten med en portion önsketänkande eller helt enkelt missförstått något."

:-D
 
För mig så är det helt ok att diskutera vad som helst och ha åsikter. Således har jag absolut inget emot att Tore, NN eller någon annans gör inlägg här på FS

Det jag däremot ofta har svårt med är trångsinta och eller insnöade debattörer som alltför ofta dömmer ut andras problem, inlägg eller situationer som helt ologiska, onödiga eller vad det nu kan vara. Några av våra debattörer har rätt ofta visat brist på förståelse för andras situationer och agerat som någon egenpåtagen gudsliknande individ som kan och vet allt och det man tillhändelsevis inte känner till existerar inte i världsbilden

Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att dessa individer fortsätter med sin argumentationsteknik och sitt synssätt trots att de hela tiden får låga påhopp eller blir ombedda gång på gång att sluta av forumvärdar och andra. Jag menar: hur kul kan det vara att hela tiden få tillsägelser eller påhopp? Hur i hela friden kan någon vara så enkelspårig att man inte förstår vad det handlar om
 
För mig så är det helt ok att diskutera vad som helst och ha åsikter. Således har jag absolut inget emot att Tore, NN eller någon annans gör inlägg här på FS

Det jag däremot ofta har svårt med är trångsinta och eller insnöade debattörer som alltför ofta dömmer ut andras problem, inlägg eller situationer som helt ologiska, onödiga eller vad det nu kan vara. Några av våra debattörer har rätt ofta visat brist på förståelse för andras situationer och agerat som någon egenpåtagen gudsliknande individ som kan och vet allt och det man tillhändelsevis inte känner till existerar inte i världsbilden

Jag har faktiskt väldigt svårt att förstå att dessa individer fortsätter med sin argumentationsteknik och sitt synssätt trots att de hela tiden får låga påhopp eller blir ombedda gång på gång att sluta av forumvärdar och andra. Jag menar: hur kul kan det vara att hela tiden få tillsägelser eller påhopp? Hur i hela friden kan någon vara så enkelspårig att man inte förstår vad det handlar om

Jag brukar säga att när den man diskutterar med börjar med personangrepp, eller börjar märka ord, börjar skjuta in sig på formuleringar...då är argumenten från denne inte bra, personen kom på att denne hade fel eller helt så tog argumenten helt enkelt slut.
 
Det jag däremot ofta har svårt med är trångsinta och eller insnöade debattörer som alltför ofta dömmer ut andras problem, inlägg eller situationer som helt ologiska, onödiga eller vad det nu kan vara. Några av våra debattörer har rätt ofta visat brist på förståelse för andras situationer och agerat som någon egenpåtagen gudsliknande individ som kan och vet allt och det man tillhändelsevis inte känner till existerar inte i världsbilden
Hänger inte riktigt med om vem/vilka du egentligen menar men inser att jag själv med mitt yttrande
"Jag tycker det var ett tråkigt och onödigt personligt påhopp." kastat sten i glashus, sorry för det. Fast tror mig ha viss förståelse/kunskap så jag känner mig inte direkt träffad om än nära.
 
Mitt inlägg var kanske onödigt provocerande, men det är bara det att jag är lite less på dessa kategoriska inlägg (ofta i listform). Klart att Tore har kamerorna och så - det fattar jag ju, men jag tycker inte att man behöver uttrycka åsikter som fakta :)

Alla får naturligtvis äga och diskutera vilka kameror de vill. Själv kommer jag inte att äga någon D4, då jag absolut inte har något behov av den och jag vill ha lättare kameror nu för tiden.

Jag ber om ursäkt till de som tog illa vid sig av mitt tidigare inlägg. Det var onödigt och fel (jag har rätt ofta fel och ibland skriver jag snabbare än jag tänker ...).
 
Mitt inlägg var kanske onödigt provocerande, men det är bara det att jag är lite less på dessa kategoriska inlägg (ofta i listform). Klart att Tore har kamerorna och så - det fattar jag ju, men jag tycker inte att man behöver uttrycka åsikter som fakta :)

Alla får naturligtvis äga och diskutera vilka kameror de vill. Själv kommer jag inte att äga någon D4, då jag absolut inte har något behov av den och jag vill ha lättare kameror nu för tiden.

Jag ber om ursäkt till de som tog illa vid sig av mitt tidigare inlägg. Det var onödigt och fel (jag har rätt ofta fel och ibland skriver jag snabbare än jag tänker ...).

Bra svar!

Själv stod jag i kö på D4 och provade den lite, bra kamera men ville egentligen ha en mindre men helst lika snabb..det blev en D800 istället som är mycket bra men lite långsam och filhanteringen blir ännu långsammare så D4 har absolut sin plats, önskar dock att den vore mindre & lättare..och billigare och hade styrblixt för småblixtarna :). (det senare löser jag dock med radiomoduler som funkar bättre men ännu inte de med TTL). Glad Påsk alla D4-längtare!
 
Aa
Mitt inlägg var kanske onödigt provocerande, men det är bara det att jag är lite less på dessa kategoriska inlägg (ofta i listform). Klart att Tore har kamerorna och så - det fattar jag ju, men jag tycker inte att man behöver uttrycka åsikter som fakta :)

Alla får naturligtvis äga och diskutera vilka kameror de vill. Själv kommer jag inte att äga någon D4, då jag absolut inte har något behov av den och jag vill ha lättare kameror nu för tiden.

Jag ber om ursäkt till de som tog illa vid sig av mitt tidigare inlägg. Det var onödigt och fel (jag har rätt ofta fel och ibland skriver jag snabbare än jag tänker ...).
Att skriva innan man tänkt efter är det många av oss som gör. Bra att som du i efterhand kunna stå för det. Tyvärr en inte lika vanlig egenskap bland forumdeltagare och människor i allmänhet.
 
Jag är inte säker på att detta inlägg kommer passera nålsögon, men jag pratar ändå om en aktiv medlem som har alla möjligheter att försvara sig. Att jag tar upp det är för att jag vet att vissa kategoriska påståenden från denna medlem har en tendens att reta upp folk.

Kunde vara lite kul att:
  1. Se om Tores förutsägelser någonsin stämt
  2. Fundera på varför de inte stämt
  3. Fundera på varför Tore aldrig erkänner att listorna aldrig stämt

  • Tore har ägt, eller äger alla kameror som diskuteras i dessa trådar, men har aldrig publicerat en "vettig" bild (mig veterligen). Äger och använder han verkligen dessa kameror, och varför visar han i så fall inga resultat som inte är testbilder?
  • Tore har väldigt många synpunkter på hur dessa kameror skall användas, men har mig veterligen aldrig presenterat konkreta resultat på varför och hur.
  • Tore avfärdar den här typen av inlägg med "Vad tillför detta diskussionen?" trots att hans egna inlägg är av samma slag.
  • Varför har Tore valt att köpa alla dessa dyra kameror, om han inte tjänar en krona på sin fotografering?

Hoppas alla som läser detta innan det eventuellt modereras bort inser att det är ett svar på inlägg som Tore gjort under åren, och inte ett direkt påhopp :)

Vad säger du, Tore? Finns det någon sanning i det jag skriver, eller är det bara struntprat?

Sakfrågor är alltid överordnade personfrågor. Att analysera mig och hur väl mina prediktioner eller påståenden stämmer är faktiskt totalt ointressant. Fakta med relevans till respektive tråds ämne är relevant.

Uppenbarligen upplevs ibland det jag skriver som provocerande oavsett om det är rätt eller fel i objektiv mening. Att avkrävas en ursäkt varje gång jag har fel är lika nativt som om jag skulle begära beröm varje gång jag har rätt.

Det finns inget hållbart argument att jag skulle vara tvingad att motivera varför jag lägger mycket pengar på fotografering eller att jag skall visa mina bilder till allmän beskådan. Något samband mellan kostnad på utrustningen och estetiskt resultat på bilderna finns inte.

För övrigt har jag aldrig påstått att jag är duktig i bemärkelsen att jag tjänar pengar på mina bilder eller att jag är en kreativ personlig fotograf . Jag är en amatör som vill ha bra bildkvalitet. Några ambitioner att arbeta som fotograf har jag aldrig haft.. Jag har ingen blogg eller hemsida. Jag har heller inga som helst intentioner att sälja några bilder eller att få mina bilder publicerede. Mitt fotointresse kretsar kring nöjet att fotografera sådant jag tycker om och att söka få så bra teknisk bildkvalitet som möjligt.
 
Jag har faktiskt svårt att förstå varför någon inte skulle kunna få äga och diskutera avancerade kameror utan att samtidigt behöva uppvisa fantastiska bilder ... Jag vet många som både har dyra och avancerade bilar utan att vara några större bilförare. Eller använder golfklubbor vars pris består av nästan lika många siffror som deras handicap :)

Jag tycker det ibland finns tendenser till snobbism bland fotografer där man liksom inte har rätt att ha åsikter om man inte samtidigt är en duktig fotograf. Jag kan hålla med om att skicklighet ger trovärdighet, men jag tycker man skall ha rätt att tycka saker även utan det.

Visst är Tore ofta kategorisk och han och jag har ju rykt ihop då och då ... Men jag tycker faktiskt att han faktiskt inte så sällan har rätt och ganska bra synpunkter också. Sticker man ut hakan och har åsikter så kommer man obönhörligen ibland ha rätt och ibland fel.

Själv så har jag ju förstås i stort sett aldrig fel ... Citat ur början av den här tråden om D4-ryktena och att den skulle få XQD-kort:

"Jag måste nog säga att jag är lite skeptisk till att en kamera som med stor sannolikhet redan är långt gången i utvecklingen (skall troligen finnas färdig ute till sommar-OS) skulle använda en kortstandard som inte ens börjat tillverkas, än mindre testas ännu."

Hoppsan :)

Sedan hade jag ju en träffsäker analys av D800-ryktena (36 MP, jo pyttsan!)

"... men jag är personligen ganska skeptisk till D800-ryktet som Nikonrumours gjort så stor grej av. Det känns inte logiskt vare sig tekniskt eller marknadsmässigt. Jag får en känsla av att de blandat ihop flera olika rykten med en portion önsketänkande eller helt enkelt missförstått något."

:-D

Åsikter är åsikter och fakta är fakta. Alla människor har Ibland fel och ibland rätt. Det är inget konstigt i detta.
 
Hår får jag faktiskt stå på Tores sida. Det msåte väl vara tillåtet att ha fel och inte behöva löpa gatlopp för det?

Och sedan, hur många trodde att D800 skulle sälja bra egentligen? Ok om det flesta var mer positiva än Tore, men att det skulle bli en sån succé verkar ju inte ens Nikon ha trott på själva, än mindre de stora skribenterna som ju är var de flesta andra får sin info.

Att man ska behöva motivera sina dyra leksaker med "tillräckligt bra" bilder är bara löljigt och avundsjukt. Jag har ett fast 300 mm objektiv men jag har inte presenterat en enda fågelbild på säkert ett år och bara några få rådjur, ska jag sälja det för att jag inte gör mig förtjänt av det?
 
Hänger inte riktigt med om vem/vilka du egentligen menar men inser att jag själv med mitt yttrande
"Jag tycker det var ett tråkigt och onödigt personligt påhopp." kastat sten i glashus, sorry för det. Fast tror mig ha viss förståelse/kunskap så jag känner mig inte direkt träffad om än nära.

Försökte hålla mig på ett generellt plan för att inte peka ut någon specifik individ. Jag är faktiskt rätt övertygad om att de som jag avsåg inte ens förstår att de är de jag avser. Eftersom de hela tiden fortsätter oförtrutet trots all kritik och tom tillsägelser från moderatorerna så fortsätter de...

Nej du är inte en av dem jag avsåg...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.