Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det nån som får sina kameror än? Hade hoppats på lite mer väsen här inne, fast det är klart, när jag får min kommer jag inte sitta här.. ;) Fast jag skulle ju berättat att jag fått kameran, det hoppas jag att ni också gör.. :)

Fick min första uppsättning D4/WT-5 idag. Kort och kortläsare ingår även i de svenska paketen ;-)
Har dock inte hunnit öppna kartongen än....
 
Lite lustigt att DR är skapligt mycket sämre än för D7000.

Stirra dig inte blind på den här sortens tester som är utförda inom ett relativt smalt område. Det är när man har kameran i händerna som man kan se faktiska skillnader i verkligheten. Det är två helt olika kameror, glöm inte det.
 
Nex har samma utläsning dvs radvisa ad sittande på sensorkanten likt d7000.d800 mfl
D4 har inte alls samma utläsning och läsbruset skulle bli lägre om utläsningen utfördes långsammare , ett annat alternativ är att utöka antal utläsningsställen
Nikon har minskat läsbruset i d4 till 18,8 e och samtidigt höjt laddningskapaciteten till 118000e
Jämfört med d3s. 26e och 84000e

Aha. Ja det första har jag hört. Så du menar på grund av att D4 läser ut på det andra sättet skulle DR kunna höjas på bas-ISO, medan att detta inte spelar samma roll på radvisa ad? Eller skulle Sony sensorer också kunna öka DR genom långsammare utläsning?
 
Hur lång leveranstid tror ni det skulle vara för en som ännu inte förbeställt och inte är NPS? Finns det några uppgifter på när Nikon beräknar att kameran kan börja levereras till butikerna för direktförsäljning?
 
Hur lång leveranstid tror ni det skulle vara för en som ännu inte förbeställt och inte är NPS? Finns det några uppgifter på när Nikon beräknar att kameran kan börja levereras till butikerna för direktförsäljning?

Jag kan berätta vad jag fick för info när jag beställde min från Kameradoktorn i princip samma dag som den lanserades.
Han jag pratade med berättade att det var många som ville ha nya D4:an. Kul tänkte jag och berättade att jag är NPS och då blev det en helt annan sång, då var det bara ett par stycken före.
Av alla dessa som står i kö som INTE är NPS tror jag att det faller bort en del under resans gång, väldigt många verkar ha ställt sig i kö hos flera handlare och när de får sin kamera så försvinner de ur övriga köer.
Jag tror inte någon här kan ge dig ett exakt svar på din fråga, ring och fråga din favorithandlare hur det ser ut.
 
Jag kan berätta vad jag fick för info när jag beställde min från Kameradoktorn i princip samma dag som den lanserades.
Han jag pratade med berättade att det var många som ville ha nya D4:an. Kul tänkte jag och berättade att jag är NPS och då blev det en helt annan sång, då var det bara ett par stycken före.
Av alla dessa som står i kö som INTE är NPS tror jag att det faller bort en del under resans gång, väldigt många verkar ha ställt sig i kö hos flera handlare och när de får sin kamera så försvinner de ur övriga köer.
Jag tror inte någon här kan ge dig ett exakt svar på din fråga, ring och fråga din favorithandlare hur det ser ut.

Cyberphoto svarade att ungefär 50% faller bort ur kön när det är dax att slanta upp på riktigt.
Många står dessutom i kö på flera ställen och trillar som sagt bort på flera ställen när de fått sitt ex.
 
Kan också tillägga att jag har för mig att det är så att som NPS-medlem är det ingen poäng att beställa från flera handlare, i och med att kön hanteras av Nikon och inte återförsäljaren.
 
Kameradoktorn sa att kameran öronmärks redan i japan.

Ok! Jag trodde turordningen var på nationell nivå, men det låter ju ännu bättre om det funkar så (inte för att jag beställt någon, men för de som gjort det).

Det är väl helt enkelt så att NPS-kunderna beställt fler kameror än Nikon räknat med och att det gör att vanliga dödliga får vänta längre.
 
Jag tror inte någon här kan ge dig ett exakt svar på din fråga, ring och fråga din favorithandlare hur det ser ut.

Får väl ta och göra det, fråga alltså ;)

Tills vidare ser jag fram emot Nikon "Whats your story" i Köpenhamn, med min favvisfotograf Joe McNally, ja och en del andra också förstås :)
 
Har äntligen fått min D4 på lunchen idag. Köpte till WT-5 men något Ad-hocnätverk får jag inte till. Någon som lyckats bättre än jag?

Fick min idag med har provat 5 min att koppla via kabel, men fick inte till inloggningen om jag orkar ikväll så ska jag göra ett nytt försök.... härlig makapär iövrigt det lilla jag hunnit testa!!
 
Fick min idag med har provat 5 min att koppla via kabel, men fick inte till inloggningen om jag orkar ikväll så ska jag göra ett nytt försök.... härlig makapär iövrigt det lilla jag hunnit testa!!

Jag har fått till det via router men en sån har man ju inte med sig på stan :)

Första intrycket är att den är skarpare än vad skillnaden i upplösning är till D700.

Edit: jag provade med min laptop och då kunde jag ansluta till nätverket men det gick inte att surfa mot kamerans webserver.

Jag provade även att ansluta med min gamla iphone och där funkar det!

Min nya Galaxy Note ser inte ens nätverket.
 
Senast ändrad:
Har äntligen fått min D4 på lunchen idag. Köpte till WT-5 men något Ad-hocnätverk får jag inte till. Någon som lyckats bättre än jag?

Var på Nikon What's your story idag och jag kan säga att Nikons själva hade svårt att få till kopplingen. Men jag tror att du var tvungen att ha kameran i ett visst läge innan du söker det från surfplattan. Lite osäker på vilket det här "rätta" läget är, men Nikon fick igång det efter lite pillande ;)

Dock så blev jag lite besviken på deras http-server, då man inte kan ändra IPTC fälten från surfplattan :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.