Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att "låstaggen" i Nikons kameror inte alls är någon tagg, utan helt enkelt Read-Only satt på filnivå. En del har tydligen löst problemet med skript som skapar en XMP-fil med en tagg som går att använda i Lightroom.

Finns det någon tråd på fotosidan som avhandlar detta? Annars skulle jag gärna vilja veta mera om det, men det kanske går lite väl off topic för att ta i denna tråden.
 
Är det nån som får sina kameror än? Hade hoppats på lite mer väsen här inne, fast det är klart, när jag får min kommer jag inte sitta här.. ;) Fast jag skulle ju berättat att jag fått kameran, det hoppas jag att ni också gör.. :)
 
Är det nån som får sina kameror än? Hade hoppats på lite mer väsen här inne, fast det är klart, när jag får min kommer jag inte sitta här.. ;) Fast jag skulle ju berättat att jag fått kameran, det hoppas jag att ni också gör.. :)

Fick följande "info" från Kameradoktorn idag angående leveransdatum av D4:

"Tyvärr inte, återkommer så fort vi har det."
 
Lite testbilder och kommentarer

Hej!

Som vanligt hinner man bara med hälften av vad man vill och fjärdedelen av vad man borde, men jag har nu lagt upp några bilder tagna med D4 i lite olika förhållanden och med en del kommentarer i bildtexterna.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=328077

OBS! Det här är bara lite första intryck, inget utförligt, metodiskt eller på något sätt vetenskapligt test.

Jag hoppas komplettera med några bilder till vartefter, men det här ger ett intryck av några saker jag själv funderat kring, som om autofokusen är bättre än i D3/D3s, om den verkligen sköter sig bättre i svagt ljus(vilket jag upplever att den gör) och över huvud taget lite hur bildkvaliteten ser ut i underligt ljus. Testbilder av hur det blir i soligt sommarväder överlåter jag åt andra :)

Jag och Magnus återkommer om några dagar med lite mer allmänna intryck av och reflektioner kring både D4 och D800.
 
Test uppe på D4:

DXO mark

Trots att den gör bra ifrån sig så bekräftar testet mina tankar kring ISO, den slår inte D3s. ska bli intressant hur 5D mk III och 1DX jämför... och inte minst D800.
 
Nej, men det är fortfarande lite lustigt. Jag menar D4:an är ju ändå top-of-the-line, fullformat, flaggskepp, nyaste pro-modellen etc.

Jo, fast å andra sidan har ju Nikon lyckas överbrygga en del av Sensor-gapet mot Sony på det området. ibland har det framställts som att Canon har haft problem men i själva verket är det väl de andra som har haft problem om man jämför med Sony.

Sensorn är bara en del av ekvationen i ett proffshus.
 
Test uppe på D4:

DXO mark

Trots att den gör bra ifrån sig så bekräftar testet mina tankar kring ISO, den slår inte D3s. ska bli intressant hur 5D mk III och 1DX jämför... och inte minst D800.

Deras mätningar verkar stämma bra med de mätningar och beräkningar som andra redan gjort (det finns många trådar om detta på Dpreview :) att D4 och D3s, när det gäller höga iso är med DXO Marks egna ord "roughly the same". Men, då har ju D4 mer upplösning vilket ger vissa fördelar det med.

Tänk på att DXO Mark ger ett ganska syntetiskt resultat. Se till exempel på deras Low-Light ISO performance för D3s (3250) jämfört med D3/D700 (2300), dvs knappt ett steg. Sett till praktisk användning är skillnaden mellan D3 och D3s rejält mycket större än så.

Men, DXO Marks värden brukar ändå ge en ledtråd.

Jag fotade ju volleyboll igår med D3s och D4 parallellt, bägge på is0 6400 och skall jag säga något så imponerade D4 faktiskt lite mer än jag räknat med. Den ger synligt mer detaljrikedom på iso 6400, det är som att det hade lite mer än 4 megapixel extra jämfört med D3s.

Vi lär återkomma till det här :)
 
Nej, men det är fortfarande lite lustigt. Jag menar D4:an är ju ändå top-of-the-line, fullformat, flaggskepp, nyaste pro-modellen etc.

Tänk på hur DXO själva beskriver det momentet: "the maximum dynamic range that the sensor will be able to capture under good lighting conditions"

(min kursivering)

Det som kännetecknar kameror som D3s och D4 är snarare hur mycket omfång de har kvar på höga iso. Tittar du till DR på till exempel iso 6400 så har D4/D3s ett DR på runt 9,5 steg, medan D7000 i det läget får ut ungefär 7,5 steg. I själva verket är det bara precis runt iso 100 som D7000 har ett större omfång, vid alla andra känsligheter är den sämre.
 
Intressant med detaljrikedomen! Kan den också ha tunnare AA-filter mån tro?

Tunnare vet jag inte :) Men svagare är inte osannolikt. Sedan kan det handla om annorlunda färgfilter, annorlunda signalbearbetning, annorlunda ... Massa saker ;-)

Vi talar inte om någon himlastormande superskillnad, men mer skillnad än jag räknat med från en såpass liten ökning av sensorupplösningen.

Hur är autofokusen dem emellan?

För lite funderingar kring AF, läs bildtexter här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=328077
 
Riktigt bra resultat! D4 i täten på dxo, nåja snart ska ju D800 testas ;-) hihihihihihi. Det var faktiskt ett elakt skratt :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.