Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför skäller du på Magnus!? Det var ju jag som ställde en fråga och han var vänlig och svarade. Dessutom frågade jag om kamerorna, alltså om både D4 och D800.

Faktum är att tråden handlar om Nikon D4 - inte Nikon D800 eller D4 och D800. Har du frågor som inte specifikt rör D4 kan du antingen starta en ny tråd tex om leveranser av de nya kamrorna eller ta en direktkontakt med Magnus via mail.
 
Faktum är att tråden handlar om Nikon D4 - inte Nikon D800 eller D4 och D800. Har du frågor som inte specifikt rör D4 kan du antingen starta en ny tråd tex om leveranser av de nya kamrorna eller ta en direktkontakt med Magnus via mail.
Ok tack för dina goda råd. Men skäll inte på nån på min bekostnad, det känns fel att nån ska bli tillsagd när han/hon försöker hjälpa mig med en fråga.
 
Ok tack för dina goda råd. Men skäll inte på nån på min bekostnad, det känns fel att nån ska bli tillsagd när han/hon försöker hjälpa mig med en fråga.

Var och en har ansvar för att hålla tråden till ämnet. Jag läser i tråden om D4 för att få eller ge information om den kameran och inte någon annan kamera.
 
Jag har ju fullt upp och fotograferar :)

D800 fungerar verkligen bra och bilderna blir väldigt fina. Kamerans af-system följer motiv som rör sig över bildytan väldigt effektivt. Den enda anmärkningen är att bildfilerna blir stora i råformat. Därför tvingades jag välja jpg vid Årets Bild- prisutdelningen. Pratade med en chef på Scanpix som valt bort D800 till fotograferna för att den har så klumpig sändare. En fotograf på Kristianstadsbladet lockades av storleken men tyckte 4b/s var i långsammaste laget även om han även ska ha en D4. Hans kvinnliga kollegor ville helst slippa D4:an.

Jag lägger in min förfrågan en gång till. Det angår låsning av en bildfil med kamerans nyckelknapp på baksidan och om det sedan syns i antingen LR3/4 eller Bridge?
Det har inte fungerat tidigare med min gamla D3:a och det är en funktion som jag gillar skarpt med Canons Mark3Ds som jag använder frekvent och det sparar mig mycket tid.

Ta gärna upp det i testet av kameran som kommer senare i Proffsfoto eller svara här om möjligt. Såg att det är fler som är nyfikna på det. :)
 
Jag lägger in min förfrågan en gång till. Det angår låsning av en bildfil med kamerans nyckelknapp på baksidan och om det sedan syns i antingen LR3/4 eller Bridge?
Det har inte fungerat tidigare med min gamla D3:a och det är en funktion som jag gillar skarpt med Canons Mark3Ds som jag använder frekvent och det sparar mig mycket tid.

Ta gärna upp det i testet av kameran som kommer senare i Proffsfoto eller svara här om möjligt. Såg att det är fler som är nyfikna på det. :)

Hej!

Jag satt just och kikade efter detta, jag som normalt kör D3 har också saknat den här funktionen ihop med LR - störigt eftersom det funkar bra att sålla på låsning med D3 + Photo Mechanic.

Men nu vid en hastig titt hittar jag inte något sätt att få fram det i LR4, hur är de med Canon-bilder dyker det upp som en metadata-variabel man kan välja att sålla på? (dvs som ett alternativ för en av metadata-kolumnerna upptill?)
 
Hej!
...
hur är de med Canon-bilder dyker det upp som en metadata-variabel man kan välja att sålla på? (dvs som ett alternativ för en av metadata-kolumnerna upptill?)

På Canon så är det funktionen för skrivskydd som används för att "tagga" bilderna.
Något som både Photo Mechanic och Lightroom "läser in".
 
Blixtstyrning av Pocket Wizard UTAN SB-blixt?

Fick letat upp en manual till D3s för att se hur den hanterade blixt då jag inte själv har en sådan och som jag tolkade den så har inte D3s någon styrning av blixtsystemet CLS i menyerna. Antar att ni som har D3s då måste använda SB-xxx eller SU för blixtstyrning.

På min D300s så har jag menyerna och inbyggd blixt, men när jag monterar en PocketWizard i blixtskon så gäller inte längre menyerna utan då måste jag sätta i en SB-900 som master för att styra grupperna. Går inte att använda inbyggda och PW samtidigt :(

Hur funkar det med nya D4:an. Den har ju fått inbyggda menyer för blixtstyrning men har ingen intern blixt som de inställningarna gäller för. Innebär det att om jag sätter en PocketWizard i blixtskon så kan jag styra den med menyerna utan att behöva någon SB-900 ovanpå?

Lång förklaring och något krystad, hoppas ni förstod min fråga ;)
 
På Canon så är det funktionen för skrivskydd som används för att "tagga" bilderna.
Något som både Photo Mechanic och Lightroom "läser in".

Jo, jag vet det :)

Det jag frågar efter är vad metadata-label/etiketten där man ser lås-status heter i LR?

I Photo Mechanic funkar låsknappen bra för att tagga Nikon-bilder, men hittills inte i LR. Vad jag kan se verkar inte Adobe och Nikon fått ihop det med D4 heller.
 
Fick letat upp en manual till D3s för att se hur den hanterade blixt då jag inte själv har en sådan och som jag tolkade den så har inte D3s någon styrning av blixtsystemet CLS i menyerna. Antar att ni som har D3s då måste använda SB-xxx eller SU för blixtstyrning.

På min D300s så har jag menyerna och inbyggd blixt, men när jag monterar en PocketWizard i blixtskon så gäller inte längre menyerna utan då måste jag sätta i en SB-900 som master för att styra grupperna. Går inte att använda inbyggda och PW samtidigt :(

Hur funkar det med nya D4:an. Den har ju fått inbyggda menyer för blixtstyrning men har ingen intern blixt som de inställningarna gäller för. Innebär det att om jag sätter en PocketWizard i blixtskon så kan jag styra den med menyerna utan att behöva någon SB-900 ovanpå?

Lång förklaring och något krystad, hoppas ni förstod min fråga ;)

Jag har en grott-krypande kompis som muttrat över samma sak med sin D300, att han inte kan köra CLS från kameran samtidigt med PW.

Nu har inte han Mini PW, utan den traditionella som inte hanterar CLS. Så jag har små möjligheter att testa det här på D4 utan att låna Mini PW, något jag skall försöka göra i sommar när vi gör ett längre och utförligare test.
 
Aha! Sorry!
Missförstod dig där.

Själv kör jag med Photo Mechanic först för urval och "textning", och först därefter LR.
Så tyvärr har jag inte svaret på din fråga.

Jo, jag gör så ibland också, och i PM fungerar det utmärkt även med Nikons kameror. Varför Adobe inte lyckas plocka fram låstaggen från Nikons filer när de på Camera Bits lyckas med det ... Hrm. Skillnad i kompetens eller skillnad i vilja? :)
 
Jag har en grott-krypande kompis som muttrat över samma sak med sin D300, att han inte kan köra CLS från kameran samtidigt med PW.

Nu har inte han Mini PW, utan den traditionella som inte hanterar CLS. Så jag har små möjligheter att testa det här på D4 utan att låna Mini PW, något jag skall försöka göra i sommar när vi gör ett längre och utförligare test.

Du kan få låna mina två TT5.or om du kan hämta dem i Skåne ;)
 
Du kan få låna mina två TT5.or om du kan hämta dem i Skåne ;)

Skåne ...? Vilken tunnelbanelinje tar man dit? :)

Men bra att du tog upp frågan, jag har en lista med saker jag vill testa sedan när jag har mer tid med D4 (just nu försöker jag testa så mycket jag hinner på några dagar inklämt mellan massa andra jobb jag redan var uppbokad på), kompabiliteten med PW och Mini PW vill jag definitivt kika på och har antecknat.
 
Skåne ...? Vilken tunnelbanelinje tar man dit? :)

Men bra att du tog upp frågan, jag har en lista med saker jag vill testa sedan när jag har mer tid med D4 (just nu försöker jag testa så mycket jag hinner på några dagar inklämt mellan massa andra jobb jag redan var uppbokad på), kompabiliteten med PW och Mini PW vill jag definitivt kika på och har antecknat.

Tunnelbana ... näe, du måste ta pendeltågen ;)

Fick frågan en gång när jag var i Sumpan och arbetade. De tyckte jag kunde ta pendeln upp en kväll så vi kunde svinga en bägare på puben. När jag berättade att det var en timme med flyg blev det tyst i lokalen och jisses vad många fågelholkar det blev inomhus :)
 
Jo, jag gör så ibland också, och i PM fungerar det utmärkt även med Nikons kameror. Varför Adobe inte lyckas plocka fram låstaggen från Nikons filer när de på Camera Bits lyckas med det ... Hrm. Skillnad i kompetens eller skillnad i vilja? :)

Så pass, trist att man ska behöva flera applikationer. Vore skönt att slippa skaffa Photo Mechanic även om det verkar ruskigt snabbt och effektivt när det kommer till att applicera Metadata och göra ett urval.
Hade varit skönt att bara använda LR4, men men man kan inte få allt ibland. :)
 
Jag tror att "låstaggen" i Nikons kameror inte alls är någon tagg, utan helt enkelt Read-Only satt på filnivå. En del har tydligen löst problemet med skript som skapar en XMP-fil med en tagg som går att använda i Lightroom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.