Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bara en fråga och det är ifall man låser bilden med nyckelknappen, att man låser den så den inte kan raderas i kameran av misstag, ser du det i Bridge eller LR3/LR4? För jag har inte lyckats få det att fungera tidigare med min gamla D3:a. Däremot funkar det utmärkt med Canon Mark 3Ds och det gör att jag kan markera det bästa redan i kameran och sedan spara tid i efterhand när jag plockar ut godbitarna.

Det här är något som jag också verkligen efterfrågar. Det skulle spara en hel del tid. I min D700 fungerar det inte heller dessvärre.
 
Dagen D(4)?

Är det nån NPS-medlem som vet med sig att din D4:a är på väg?
Är inte NPS själv men räknar kallt med att jag ska få min "relativt" tidigt då jag förhandsbokade på Cyberphoto tidigt den 6:e januari..

Hoppas innerligt att första lasset räcker till oss vanliga dödliga som varit ute i god tid.
 
Dagen D(4)?

Är det nån NPS-medlem som vet med sig att din D4:a är på väg?
Är inte NPS själv men räknar kallt med att jag ska få min "relativt" tidigt då jag förhandsbokade på Cyberphoto tidigt den 6:e januari..

Hoppas innerligt att första lasset räcker till oss vanliga dödliga som varit ute i god tid.

Eftersom första lasset endast verkar vara demoexemplar till vissa butiker och säkert ett och annat testexemplar som går ut till Magnus och Martin så verkar det dröja lite ytterligare. Jag är NPS och har inga besked om leverans.
 
Eftersom första lasset endast verkar vara demoexemplar till vissa butiker och säkert ett och annat testexemplar som går ut till Magnus och Martin så verkar det dröja lite ytterligare. Jag är NPS och har inga besked om leverans.

Misstänkte det. Gissar att det börjar rulla ut icke demoex runt den 20:e (gärna tidigare.. ;))
 
Dagen D(4)?

Är det nån NPS-medlem som vet med sig att din D4:a är på väg?
Är inte NPS själv men räknar kallt med att jag ska få min "relativt" tidigt då jag förhandsbokade på Cyberphoto tidigt den 6:e januari..

Hoppas innerligt att första lasset räcker till oss vanliga dödliga som varit ute i god tid.

Enl Benke på Nikon så skulle de få in en mindre sändning denna vecka och mer nästa vecka.
Har personligen inte så bråttom, nöjer med lev nästa vecka ;-)
 
Flera mycket bra frågor där, jag återkommer möjligen imorgon men troligen till helgen med svar då jag hunnit grotta ned mig lite djupare i kameran ... :)

Martin frågade efter nyfikna frågor inför sitt test av D4:an, så här kommer mina funderingar. Skall nämnas att jag ännu inte beställt någon D4, vill först känna på den lite mer i butikerna och kanske fundera på en D800 istället ;)

1. Hur funkar egentligen den "nya" blixtkompenseringen. Det har tidigare i tråden nämnts att D4:an fått en ny blixtkompensation, där 0 EV ger en korrekt exponering av bilden även om kamerans exponering står på -2EV. Tidigare fick man ju öka blixtkompenseringen till +2 EV för att få korrekt exponering, dvs 0 EV i bilden. Blir lite konfunderad när jag läste pdf-manualen.

2. En stor nyhet var ju att D4:an skulle kunna styras via trådlös uppkoppling till en inbyggd HTTP server, t.ex. från valfri surfplatta med internetläsare. men när jag läser pdf-manualen så står det att styrning av kameran endast går med mjukvaran Camera Control Pro. Har de tagit bort webbgränssnittet?

3. IPTC, måste man fylla i fälten på en dator och ladda ned till ett kort för att sedan överföra till kameran (se manualen s.354), eller menar de bara att man kan göra antingen eller, men att det många gånger är lättare att skriva mycket text med ett tangentbord?

4. Kan man ändra IPTC med hjälp av webbgränssnittet, dvs trådlöst koppla en surfplatta och använda det inbyggda tangentbordet för att fylla i IPTC fälten?

5. Kan man göra retusch via webbgränssnittet?

6. Har de flyttat uttagen så man kan ha WT5 och hörlurar samtidigt? WT5 och mic tror jag gick med demoex, eller?
 
Enl Benke på Nikon så skulle de få in en mindre sändning denna vecka och mer nästa vecka.
Har personligen inte så bråttom, nöjer med lev nästa vecka ;-)

Nä, det går väl bra det med. Men skulle jag få den före helgen vore det underbart.. ;) Senast nästa vecka! Hör ni det Nikon! Hehe..

Beställde massa prylar samtidigt. 70-200 VR, nya 85:an plus 50 och 24-70 så jag har ju massa godis att se fram emot! :p Bytte system så det blev ju en rejäl investering..
 
På Facebook skriver den brittiske wildlifefotografen Andy Rouse att han fått sin D4 idag. På un-boxingbilden såg han strålande glad ut :-D

// Daniel
 
Undrar just om inte Magnus och Martin har några kommentarer om sina kamerahus snart.
Det har ju gått några dagar nu ;)
Första intrycket är ju oftast ganska vägledande och betydelsefullt.
Nå mina herrar hur känns det ?
 
Undrar just om inte Magnus och Martin har några kommentarer om sina kamerahus snart.
Det har ju gått några dagar nu ;)
Första intrycket är ju oftast ganska vägledande och betydelsefullt.
Nå mina herrar hur känns det ?

Jag har ju fullt upp och fotograferar :)

D800 fungerar verkligen bra och bilderna blir väldigt fina. Kamerans af-system följer motiv som rör sig över bildytan väldigt effektivt. Den enda anmärkningen är att bildfilerna blir stora i råformat. Därför tvingades jag välja jpg vid Årets Bild- prisutdelningen. Pratade med en chef på Scanpix som valt bort D800 till fotograferna för att den har så klumpig sändare. En fotograf på Kristianstadsbladet lockades av storleken men tyckte 4b/s var i långsammaste laget även om han även ska ha en D4. Hans kvinnliga kollegor ville helst slippa D4:an.
 
Låter bra. Det var visst lite för bråttom att sätta ihop D800 innan man utvecklat nya sändaren WT5.
Ang storleken på RAW filerna så blir det att skaffa fler och större lagringsplatser :)
Verkar som om AF gör rätt för sig då ...kul.
Batteripacket skall visst ge 6 bps men då är huset stort igen ;)

Fast det är nog lika bra att inse att det inte är en actionkamera utan då blir det D4.

Vore mkt spännande att höra lite från den ;)
 
Pratade med en chef på Scanpix som valt bort D800 till fotograferna för att den har så klumpig sändare. En fotograf på Kristianstadsbladet lockades av storleken men tyckte 4b/s var i långsammaste laget...

Ja, en D800 med WT5 och batterigrepp, klarar mig inte utan vertikalgrepp ;) hade varit ett alternativ till D4:an. Man får ju nästan två D800 för en D4 :(

Då jag inte har någon D3s så lutar de mesta åt att det blir en D4 i år och en D800E(s) när den får WT5 kontakten om nåt år.

Sedan hoppas jag innerligt att Nikon har tänkt framåt med WT5 och att den även kommer att kunna användas som Master till blixtarna (som naturligtvis får en adapter mot existerande SB-900/910) inom en inte alltför avlägsen framtid ;)
 
För min del är storleken bara ett problem när bilderna snabbt ska levereras. Som efter Årets Bild-galan i fredags då jag ville snabbt ut med nyheten och bilderna.
Magnus din lyckost, vet du om kamerorna kommer till butik på torsdag? Har nikon bekräftat nåt om när kamerorna ska finnas i butik?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.