Martin frågade efter nyfikna frågor inför sitt test av D4:an, så här kommer mina funderingar. Skall nämnas att jag ännu inte beställt någon D4, vill först känna på den lite mer i butikerna och kanske fundera på en D800 istället
1. Hur funkar egentligen den "nya" blixtkompenseringen. Det har tidigare i tråden nämnts att D4:an fått en ny blixtkompensation, där 0 EV ger en korrekt exponering av bilden även om kamerans exponering står på -2EV. Tidigare fick man ju öka blixtkompenseringen till +2 EV för att få korrekt exponering, dvs 0 EV i bilden. Blir lite konfunderad när jag läste pdf-manualen.
2. En stor nyhet var ju att D4:an skulle kunna styras via trådlös uppkoppling till en inbyggd HTTP server, t.ex. från valfri surfplatta med internetläsare. men när jag läser pdf-manualen så står det att styrning av kameran endast går med mjukvaran Camera Control Pro. Har de tagit bort webbgränssnittet?
3. IPTC, måste man fylla i fälten på en dator och ladda ned till ett kort för att sedan överföra till kameran (se manualen s.354), eller menar de bara att man kan göra antingen eller, men att det många gånger är lättare att skriva mycket text med ett tangentbord?
4. Kan man ändra IPTC med hjälp av webbgränssnittet, dvs trådlöst koppla en surfplatta och använda det inbyggda tangentbordet för att fylla i IPTC fälten?
5. Kan man göra retusch via webbgränssnittet?
6. Har de flyttat uttagen så man kan ha WT5 och hörlurar samtidigt? WT5 och mic tror jag gick med demoex, eller?