Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som styr allt är ju att vi i "lilla" och ganska obetydliga Sverige inte står på den översta prioriteringslistan ;)
Lilleputtelandet ifrån kalla Norden får allt vänta på sin tur.......

Det här gäller defentivt inte bara när det gäller kameror kan jag lova... sysslar en del med skytte och tidigare dykning där vi får våra prylar när man fyllt på alla förråd i det stora landet i väster först.

Men som sagts tidigare...den som väntar på något gott......väntar på Nikon
Kanske blir så då att D800/D800E dyker upp först då?
 
Det som styr allt är ju att vi i "lilla" och ganska obetydliga Sverige inte står på den översta prioriteringslistan ;)
Lilleputtelandet ifrån kalla Norden får allt vänta på sin tur.......

Det här gäller defentivt inte bara när det gäller kameror kan jag lova... sysslar en del med skytte och tidigare dykning där vi får våra prylar när man fyllt på alla förråd i det stora landet i väster först.

Men som sagts tidigare...den som väntar på något gott......väntar på Nikon
Kanske blir så då att D800/D800E dyker upp först då?

Jo det förstår vi nog alla. Det handlar bara att prioritera olika marknader olika. Grejen är ju bara att nu sa de att det var vår tur om ett par dagar; det preliminära leveransdatumet ändrades till ett definitivt.

Hade de behållit leveransdatum som preliminärt hade det varit mer ok.
 
Jag har precis pratat med Kameradoktorn.

Har du någon information om det är fler ex än demoexen som det talats om sista dagarna?.

Ingen info. Men jag har fått en D800 och Martin Agfors en D4.

Måmga gånger är det så att demoex och recensionsex skickas i en mindre sändning med flyg direkt från Japan eller Amsterdam. Sedan kommer de större skeppningarna via centrallager kort efteråt.
 
Ingen info. Men jag har fått en D800 och Martin Agfors en D4.

Måmga gånger är det så att demoex och recensionsex skickas i en mindre sändning med flyg direkt från Japan eller Amsterdam. Sedan kommer de större skeppningarna via centrallager kort efteråt.

Hur lång tid efter demo exen brukar huvudleveransen komma?
 
Ut och fotografera nu så vi kan få en liten utvärdering ;)
Gärna snart för att stilla lite av nyfikenheten
Tack på förhand
 
Ut och fotografera nu så vi kan få en liten utvärdering ;)
Gärna snart för att stilla lite av nyfikenheten
Tack på förhand

Måste ju ladda batteriet först (både mitt och kamerans) :)

Men några snabba bilder nedan.
 

Bilagor

  • MA7_2990-400.jpg
    MA7_2990-400.jpg
    78.2 KB · Visningar: 514
  • MA7_2987-400.jpg
    MA7_2987-400.jpg
    79.9 KB · Visningar: 514
  • MA7_3003-400.jpg
    MA7_3003-400.jpg
    70.8 KB · Visningar: 516
  • MA7_3007-400.jpg
    MA7_3007-400.jpg
    78.2 KB · Visningar: 514
  • MA7_3024-400.jpg
    MA7_3024-400.jpg
    83.3 KB · Visningar: 512
Känns spontant som att ert innehav av D4 och D800 borde toppa förstasidan snarare än en beskrivning hur du vattenskadar din telefon!

Var QOD-kortet med i leveransen?

Tja, det är nog fler som har Iphone än som har (eller snarare tänker skaffa) D4 så ... :)

Det lär nog komma saker på förstasidan vad det lider, men det blir när vi har något att berätta. Annars är det välkommet med frågor om kamerorna i respektive tråd så kan vi ju försöka besvara så gott det går.

XQD-kortet (plus läsare) följde med lånekameran, men de som köper kameran får nog köpa egna kort. Fast, vad jag kan se så är det inga butiker som har dem i lager ännu ...
 
... Annars är det välkommet med frågor om kamerorna i respektive tråd så kan vi ju försöka besvara så gott det går.
...

Martin frågade efter nyfikna frågor inför sitt test av D4:an, så här kommer mina funderingar. Skall nämnas att jag ännu inte beställt någon D4, vill först känna på den lite mer i butikerna och kanske fundera på en D800 istället ;)

1. Hur funkar egentligen den "nya" blixtkompenseringen. Det har tidigare i tråden nämnts att D4:an fått en ny blixtkompensation, där 0 EV ger en korrekt exponering av bilden även om kamerans exponering står på -2EV. Tidigare fick man ju öka blixtkompenseringen till +2 EV för att få korrekt exponering, dvs 0 EV i bilden. Blir lite konfunderad när jag läste pdf-manualen.

2. En stor nyhet var ju att D4:an skulle kunna styras via trådlös uppkoppling till en inbyggd HTTP server, t.ex. från valfri surfplatta med internetläsare. men när jag läser pdf-manualen så står det att styrning av kameran endast går med mjukvaran Camera Control Pro. Har de tagit bort webbgränssnittet?

3. IPTC, måste man fylla i fälten på en dator och ladda ned till ett kort för att sedan överföra till kameran (se manualen s.354), eller menar de bara att man kan göra antingen eller, men att det många gånger är lättare att skriva mycket text med ett tangentbord?

4. Kan man ändra IPTC med hjälp av webbgränssnittet, dvs trådlöst koppla en surfplatta och använda det inbyggda tangentbordet för att fylla i IPTC fälten?

5. Kan man göra retusch via webbgränssnittet?

6. Har de flyttat uttagen så man kan ha WT5 och hörlurar samtidigt? WT5 och mic tror jag gick med demoex, eller?
 
Annars är det välkommet med frågor om kamerorna i respektive tråd så kan vi ju försöka besvara så gott det går.

Jag har bara en fråga och det är ifall man låser bilden med nyckelknappen, att man låser den så den inte kan raderas i kameran av misstag, ser du det i Bridge eller LR3/LR4? För jag har inte lyckats få det att fungera tidigare med min gamla D3:a. Däremot funkar det utmärkt med Canon Mark 3Ds och det gör att jag kan markera det bästa redan i kameran och sedan spara tid i efterhand när jag plockar ut godbitarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.