Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant. Provade att öka ISO och från 25600 tycker jag att D3s spöar D4, betydligt mindre färgbrus. Vad kan det bero på, är D3s bättre, eller hur skall man tolka bilderna?

Att Canon är långt efter är ju tydligt ;)

Ja men så är det ju också rätt gamla kameror...tex Canon 5D markII bygger på en sensor-konstruktion 3-4 år gammal....ska blir intressant o se hur nya 5D MarkIII och 1Dx står sig mot Nikons D4.
 
Men om det var 100% crop (beskuret till samma mängd pixlar) så borde väl inte bilderna vara likadana till utseende, eller?

Trodde att eftersom D4 har 16 MP mot D3s 12 MP, så borde testbilden bestå av fler pixlar med D4 bilden än med D3s och då borde ju (i mitt tycke) D4 spöa D3s oavsett.

Det är dom ju inte heller....det är ju större förstoring i utsnittet som visas i rutan för D4.
 
Intressant. Provade att öka ISO och från 25600 tycker jag att D3s spöar D4, betydligt mindre färgbrus. Vad kan det bero på, är D3s bättre, eller hur skall man tolka bilderna?

Att Canon är långt efter är ju tydligt ;)

Hela testet saknar validitet av flera skäl:

1) Testet är gjort vid olika tillfällen och med ändrade förutsättningar,

2) Exponeringen är olika mellan kamerorna,

3) Olika objektiv är använda,

4) Olika bländare är använda,

5) Ingen normalisering till samma bildstorlek är gjord.

Ett rättmätigt test görs vid samma tillfälle med exakt samma ljusförhållanden, samma objektiv, bländare och slutartid för både D4 och D3s samt med normalisering till samma bildstorlek.

I själva verket är det enda sättet att få svar på hur D4 och D3s förhåller sig till varandra att göra ett eget test med den efterföljande bildbehandlng man brukar göra med sina bilder. Då går det att se om D4:an ger bättre resultat i färdig bild eller inte. Min erfarenhet är att mina egna tester och andras tester kan skilja sig åt i resultat. Det enda som betyder något är vad jag personligen vinner med att uppgradera till en ny kamera eller ett nytt obektiv.

I praktiken vid faktisk fotografering på fältet tillkommer sedan andra faktorer som exponering och kvalitet på AF-systemet under olika ljusföhållanden. Om D4:an ger något bättre säkerhet i AF och bevarar mer detaljer samt har bättre DR med förbättrad skuggkvalitet (lägre läsbrus) är den förväntade obefintliga skillnaden i SNR i mellantoner och högdagrar ointressant för resultatet i färdig bild.
 
Senast ändrad:
Inte heller den 15 Mars får vi vanliga dödliga tillgång till Nikon D4.
Butikerna får dock in demonstrationsexemplar.
Fick just mail om det och ringde Kameradoktorn som bekräftade det tyvärr.
De visste inget om när vi i lilla Svedala kommer att prioriteras.
 
Inte heller den 15 Mars får vi vanliga dödliga tillgång till Nikon D4.
Butikerna får dock in demonstrationsexemplar.
Fick just mail om det och ringde Kameradoktorn som bekräftade det tyvärr.
De visste inget om när vi i lilla Svedala kommer att prioriteras.

Fick samma mail. Och för någon vecka sedan tvärtom-mail från Nikon som bekräftade 15/3. Tråkigt med löften som bryts.

Kanske D800 hinner före ändå?
 
Fick samma mail. Och för någon vecka sedan tvärtom-mail från Nikon som bekräftade 15/3. Tråkigt med löften som bryts.

Kanske D800 hinner före ändå?

Njaaa, riktigt så enkelt är det nog inte, att skylla Nikon Sverige för att bryta sina löften. Dom får ju besked, eller löften om ni så vill, i sin tur av Japan. Och trots allt så är det jappsen som har sista ordet.....

Men vaddå? Den som väntar på nå't gott...... ;-)

/Oscar, som lugnt inväntar fotomässan i höst, när all cirkus å hype har lagt sig..... ;-)
 
Nikon skickade ut en leveranstidsbekräftelse till de som beställt. Gör man det tycker i alla fall jag att man ska vara rätt säker på att kunna leverera just den dagen.
 
Nikon skickade ut en leveranstidsbekräftelse till de som beställt. Gör man det tycker i alla fall jag att man ska vara rätt säker på att kunna leverera just den dagen.

Och det hade dom säkert oxå gjort om dom i sin tur hade fått leverans från Japan..........
Lite "skäll inte på budbärar"-varning här, tycker jag.

/Oscar
 
Och det hade dom säkert oxå gjort om dom i sin tur hade fått leverans från Japan..........
Lite "skäll inte på budbärar"-varning här, tycker jag.

/Oscar

Nikon är ett bolag. Att de inte lyckas leverera på utlovad tid är ju deras fel, även Nikon Sverige har del i det misslyckandet.
 
Mer regel än undantag att det tar tid i början. Knappt något att uppröra sig över. När jag beställde mitt 600/4 VR blev det en sammanlagd väntetid på 8 månader.
 
Mer regel än undantag att det tar tid i början. Knappt något att uppröra sig över. När jag beställde mitt 600/4 VR blev det en sammanlagd väntetid på 8 månader.

Så är det ju och det är ju rätt naturligt. Produktionslinan dimensioneras så klart efter en lite mer långsiktig efterfrågan.

Trist & tråkigt men förmodligen ofrånkomligt.
 
Mer regel än undantag att det tar tid i början. Knappt något att uppröra sig över. När jag beställde mitt 600/4 VR blev det en sammanlagd väntetid på 8 månader.

Som jag har förstått så handbyggs alla de dyraste teleobjektiven och förmodligen av ett fåtal av de anställda vilket förmodligen tar sin tid, om det tar åtta månader låter jag vara osagt, men ändå.
Det byggs säkert inte speciellt många av just den sortens objektiv per år, D4:eek:r lär det väl byggas desto fler av får jag hoppas. Jag går och väntar på min med, men den kommer när den kommer. :)
 
Som jag har förstått så handbyggs alla de dyraste teleobjektiven och förmodligen av ett fåtal av de anställda vilket förmodligen tar sin tid, om det tar åtta månader låter jag vara osagt, men ändå.
Det byggs säkert inte speciellt många av just den sortens objektiv per år, D4:eek:r lär det väl byggas desto fler av får jag hoppas. Jag går och väntar på min med, men den kommer när den kommer. :)

D4:eek:rna handbyggs också. Det lär sitta någon och måla det vita där det står "Nikon" för hand :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.