Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer säkert bli en ruggigt bra allround-kamera - bättre som allround eftersom man i de allra flesta fall kan ersätta kombon D3s+D3x med EN kamera.
I det läget, hade jag nog hellre behållit D3s, sålt D3x, kompletterat med en D800 -- och förmodligen fått pengar över.

TVÅ kameror skall man ju i vilket fall som helst ha, om man jobbar på den nivån.
 
Tror ni inte att strulet med bland annat två olika batterier gör att den som vill ha två kameror och bland annat då köper D800 också gärna klipper till med en D4. Jag utgår ifrån att D800 får samma batterier och laddare som D4. Hade jag varit yrkesfotograf hade jag lätt spolat alla D3/D7 kameror bara av den anledningen. D3X tillför ju dessutom nu ingenting när D800 har kommit, en stor död tegelsten.
JB
 
Batterigreppet till D800 tar EN-EL18 (D4), EN-EL15 (D7000, V1) eller 8st AA-batterier.

Lustigt att alla verkar så överraskade?
Det här har väl inte precis varit någon hemlighet?

V1 är ändå en rätt liten kamera jämfört med D7000 och D800.

Full kredit till Nikon som inte byter batteri åtminstone varje gång.
 
Ni som inte satt fast med felaktiga trafiksignaler och allt annat som krånglade på Pendeltåget mot Stockholm City i fredags och fick äran att se Skandinavian Fotos förevisningen av nya Nikon D4 och D800! Skulle vara uppskattat med en kommentar från era intryck Tack
 
Ni som inte satt fast med felaktiga trafiksignaler och allt annat som krånglade på Pendeltåget mot Stockholm City i fredags och fick äran att se Skandinavian Fotos förevisningen av nya Nikon D4 och D800! Skulle vara uppskattat med en kommentar från era intryck Tack

Jag var inte med på Scandinvaian Photo träffen … däremot fick jag klämma på kamerorna när Adobe hade en dag om Premiere Pro på fotografiska för några dagar sedan - Till min glada överaskning hade Nikon ett bord där med alla nya godingar :)

Mitt intryck:
Hade jag 54 000 så är jag tveksam till om jag skulle köpa en D4 eller 2 D800.
Hade jag 75 000 skulle jag definitivt köpa en D4 och en D800 …
Det är mycket fina kameror, helt i min smak.
Och de videofunktioner som man visade den dagen vill jag gärna ha i min kamera - Idag har jag en D700 :(

De hade även V1 och J1 på plats … så en väska med två D800 och en V1 (+adapter för F-bajonett) skulle jag inte tacka nej till.

/jonas
 
Nu verkar det ha dykt upp lite riktiga studiotestbilder från D4an:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-d4/nikon-d4A7.HTM

Inga rawfiler ännu.

Tyvärr är testbilderna från Imaging Resource inte så intressanta i och med att exponeringen är olika mellan kameror och olika bländare används genom ISO-serien. ISO 204800 är tagen på f22, 1/5000 s medan ISO 100 är tagen på f8 och 1/20 s. D3s har på ISO 200 f8 och 1/40 s och på ISO 102400 f13 och 1/8000 s medan D4 på ISO 102400 använt f16 och 1/5000 s dvs 1/3 steg mindre.
 

Men om det var 100% crop (beskuret till samma mängd pixlar) så borde väl inte bilderna vara likadana till utseende, eller?

Trodde att eftersom D4 har 16 MP mot D3s 12 MP, så borde testbilden bestå av fler pixlar med D4 bilden än med D3s och då borde ju (i mitt tycke) D4 spöa D3s oavsett.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.