Har inte Canon lyckats med den prestationen? ;-)
Deras gamla var så knölig att den faktiskt fick WT-4 att framstå som bra, men den nyare (WFT-E2 II väl?) som dök upp samtidigt med Mark IV är faktiskt påtagligt smidigare och smartare.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har inte Canon lyckats med den prestationen? ;-)
Höjden var väl när Canons CPS-kille frågade mig om jag lyckats få deras (första) sändare att fungera. Han undrade hur jag lyckats. Jag sa att jag bara lyckats delvis....
Kanske bara är jag som är gammalmodig och föredrar bländarringen när den finns där
Sån hade jag också på 80-talet. Tänk, hade glömt att det fanns sådana
Är det inte besvärligt att fotografera med din Leica om du inte använder bländarringen?
Nä, vi pressfotografer kör alltid på full glugg.
Undrar om det går att använda objektivets bländarring i kombination med live view på D4 (eller D800). Av någon outgrundlig anledning går det inte på D3. Det tog en stund att komma på det (och Nikons support visste inte heller hur det fungerade).
Kanske bara är jag som är gammalmodig och föredrar bländarringen när den finns där
Jag tror att de flesta som vill ha bättre video siktar på D800.
För sportfotografer är det naturligtvis toppen med ethernet-kontakten och bättre AF. Flera som ska till OS köper säkert ett hus, men det är nog ganska få som byter alla sina hus direkt. D3s kan också anslutas med ethernet via WTF-4.
Hur man än vänder på det så handlar yrkesfoto om att spara pengar. Kan man slippa uppgradera så finns det pengar att tjäna. Det finns en del ritktigt slitna D3r, men som Tore var inne på är D3s tillräckligt ny och bra för de flesta
Vill man ha video föreslår jag att man tar den tunga investeringen och köper en Nikon J1 + 10-30VR (4000kr) som man stoppar i fickan och tar med sig. Bättre DR, bättre upplösning, mindre brus och mindre aliasing/moire än någon av de stora kamerorna (förutom Pana GH2). OCH du kan ha vilket objektiv du vill på den "stora" kameran.
Det är främst en bättre anpassad binning, en "1"-kamera använder faktiskt lika mycket av sensorytan för att samla in "en frame" med ljus som t.ex 60D eller en D7000 - trots att sensorn är 2.7x crop i stället för 1.5-1.6x crop.
Tyvärr använder den lägre bit-rate, och har ingen "okomprimerad-ut" som D4 och D800 - men så är den ju också lite billigare...
Det är också den första (betalbara!) kameran med utbytbart objektiv som KAN köra 4K-video i 60P... Tyvärr finns det inget sätt att spara ner video-strömmen bara... Annars hade detta varit en total dödsstöt mot många pro-video-kameror i 100-500,00krs-klassen. Undrar varför de inte gör något här?
Att man använder mer av ytan (inte "slänger bort" 70% av pixlarna innan nerräkning till färdig bild) gör att att den synbara upplösningen ökar - saker som aliasing och moire stör inte så farligt längre. Hela anledningen till moire, upplösningsbortfall och moire är ju att man bara mäter vissa enstaka punkter i bilden, så kallad "sparse sampling".
D4'ans crop-läger tar bort en svaghet (sparse sampling) helt - men inför en annan. Bilden tas ju då av 1920x1080 pixlar 1:1 från mitten av sensorn, och då måste man ju stoppa in en traditionell Bayer-interpolering nånstans i behandlingsvägen. Den skadar dock betydligt mindre än sparse sampling - på låga ISO, när Bayer-interpoleringen arbetar "optimalt".
Crop-läget verkar dessutom ta bort jello-effekten totalt, antagligen för att utläsningen av bilden i varje frame sker snabbare - nästan 2ggr snabbare än i FX-läget.
I svagt ljus kan det fortfarande vara bättre att köra FX eller DX-läge, man får lite finkornigare brus på bekostnad av en ökad risk för aliasing. Som alltid, avvägningar...
Fråga: tar D4 skruvoptik? I den officiella broschyren till produkten går det att läsa:
"The D4 is exclusively designed for use with AF-S and AF-I NIKKOR lenses that are eqiuipped [sic!] with an autofocus motor."
http://www.nikonusa.com/en_US/o/QD8q_b3vH8Re-n_CPUtpjBl-qbE/PDF/D4_brochure.pdf
Fascinerande hur ett företag som Nikon inte ser till att korra sina broschyrer innan de rullar ut stora mattan.
Om jag säger så här: Den yxiga, aviga och allt annat än tillförlitliga WT-4 upplevdes när den först kom som ett stort steg framåt. Men med dagens mått mätt känns den tyvärr helt omodern.