Jo jag vet vad allt det där är, DR,QE mm. Men D700 /D3 har för att inte prata om D3s bättre iso än d3x, D4 kommer att ha bättre iso än D800, 1DX kommer att ha bättre iso än 1DS3, osv osv, Dom bästa iso kamerorna ligger ju för sjutton under 20mp, hur förklarar du det?
1) Det är alltid lurigt att jämföra APS-C- och småbildssensorer eftersom de inte sällan befinner sig i lite olika teknikgenerationer fast de säljs samtidigt. Klassiskt exempel (så här i efterhand) är ju radarparet D3 och D300 som dök upp samtidigt. Faktum är att D300, med sina mindre pixlar, är
bättre per pixel än D3. Det som gör att D3 klarar sig bättre är dess större sensoryta. Det var först med D3s som FX-modellen kom ikapp och förbi D300
per pixel. Men då hade även APS-C utvecklats vidare och strax efter dök D7000 med flera upp.
2) Generellt hittar du mer avancerad sensorteknik ju mindre sensorer du kikar på. De häftigaste sensorerna ur tekniksynpunkt just nu är de i mobiltelefoner ... Att de sedan ger kassa bilder har med ytan att göra, inte tekniknivån.
3) Om vi nu ändå skall jämföra olika sensorformat, låt oss ta i lite: Kika gärna på bilder från en kamera som Canon S100. Den spöar min D3,
per pixel, och inte lite heller (3-4 steg!). Och det med en pixelstorlek som skulle ge en bra bit över 200 MP i småbildsformat.
4) (Edit: jag glömde först att ta med slutsatsen
Kamerorna med de bästa iso-egenskaperna är de med de största sensorerna (om vi bortser från dinosaurierna i MF-världen). De vinner med brute force (yta), inte med teknik. Att de inte har den senaste tekniken beror på att det är så dyrt att bygga stora sensorer. Joakim nämnde nyligen att en FX troligen är runt 4-6 gånger dyrare än en APS-C att tillverka, och med tanke på hur små serier de görs i hamnar de hela tiden lite på efterkälken teknikmässigt. Vilket innebär att de generellt har större pixlar, eftersom utvecklingen hela tiden går mot mindre pixlar.
Högisokameror som D3, D3s, och nu troligen D4 har inte bättre iso för att de har större pixlar. De har bättre högiso för att de har större yta och bara lite sämre (men större) pixlar jämfört med de mindre sensorerna.