Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha, någon har redan recenserat D4 här på fotosidan.se utan att den ens finns! Sen blir nog betygen det som denne har gett men lite tidigt kanske!
 
Haha, någon har redan recenserat D4 här på fotosidan.se utan att den ens finns! Sen blir nog betygen det som denne har gett men lite tidigt kanske!

Visst finns D4:an. Jag har själv hållit i den :)

Visserligen var det ett "sample edition", men de lär ju inte ändra hårdvaran, blir väl kanske lite ändringar i mjukvaran osv.
 
Recensionen är bortplockad nu såg jag, men det finns fortfarande en ägare av den :)

Det finns nog i och för sig många här på FS som har prylar i sin virtuella kameraväska utan att ens hållit i prylen ...

Jag tycker lite synd om de som väntat sig att få kameran nästa vecka och nu får vänta en hel månad på den ... (fniss)
 
Ja du Tore, nu var väl svaret mer riktad som en kommentar till debatten rörande denna funktion i största allmänhet. Någon påtalade att Canon hade detta sedan länge o s v. Men eftersom D4 saknar blixt så saknar den väl även "blixtknappen" får jag väl anta. Vet ej eftersom jag inte sett någon D4 än och inte heller kört någon D3.
JB

Nu käner jag inte till vilka knappar som finns på olika Nikonkameror. Men om kameran saknar inbyggd blixt eller inte så har det ingen betydelse för funktionen. En kompatibel blixt som ansluts till kameran har ju alla funktioner och mer därtill än den inbyggda. Enda fördelen med den inbyggda är väl i stort sett att den alltid är tillhands samt att det räcker med en lös blixt för trådlös blixtstyrning.
 
Nu käner jag inte till vilka knappar som finns på olika Nikonkameror. Men om kameran saknar inbyggd blixt eller inte så har det ingen betydelse för funktionen. En kompatibel blixt som ansluts till kameran har ju alla funktioner och mer därtill än den inbyggda. Enda fördelen med den inbyggda är väl i stort sett att den alltid är tillhands samt att det räcker med en lös blixt för trådlös blixtstyrning.

Ja det har du ju rätt i. Knappen kanske finns på D3 då, hursom så fick jag svar på mina egna funderingar om jag säger så.
JB
 
http://kelbytv.com/dtowntv/2012/02/06/episode-104/

Här har ni en intressant presentation av kameran, fram för allt videofunktionen. Men, observera hur mycket moire som framträder på en av de medverkandes skjorta. Om denna bild är tagen med D800, hela programmet spelas nämligen in live med D800, är tagen med D800 undrar jag om man vågar köpa D800E. Men, det visar sig säkert framöver vid allehanda tester.
JB
 
Nu käner jag inte till vilka knappar som finns på olika Nikonkameror. Men om kameran saknar inbyggd blixt eller inte så har det ingen betydelse för funktionen. En kompatibel blixt som ansluts till kameran har ju alla funktioner och mer därtill än den inbyggda. Enda fördelen med den inbyggda är väl i stort sett att den alltid är tillhands samt att det räcker med en lös blixt för trådlös blixtstyrning.

På Nikon kameror utan inbyggd blixt har det inte gått att göra någon kompensering av blixtljuset tidigare. Hur det ser ut på D4 vet jag inte. På kameror med inbyggd blixt, i alla fall D100 och uppåt så finns en sådan knapp som dubblerar för både den inbyggda och en extern. Det går inte att använda bägge blixtarna samtidigt så det är inget problem. Beroende på huset jag har haft så har jag använt antingen knappen på huset eller på blixten. Det blev helt enkelt en vanesak med det ena eller det andra. Inget som helst problem....

Jag tycker faktiskt att Nikons lösning att expkompknappen styr det globala ljuset och en separat knapp för blixten är riktigt smart. Dock skall jag även lägga till att det är oerhört sällan jag använder den vanliga expkompen. Inte heller speciellt ofta blixtkompen. Enda gångerna är när jag vill använda blixt som upplättning i dagsljus..... men inte heller det förekommer speciellt ofta längre. Sedan jag bytte från D2X till D300 så används blixten oerhört sporadiskt. Ännu mindre efter att jag köpte mig en D700. Den ligger för det mesta hemma, oladdad tyvärr för jag glömmer oftast bort den

Den inbyggda vill jag inte vara utan. Saknade den oerhört på min dåvarande D2X. Väldigt användbar som upplättning dagtid men framför allt som trådlös master
 
http://kelbytv.com/dtowntv/2012/02/06/episode-104/

Här har ni en intressant presentation av kameran, fram för allt videofunktionen. Men, observera hur mycket moire som framträder på en av de medverkandes skjorta. Om denna bild är tagen med D800, hela programmet spelas nämligen in live med D800, är tagen med D800 undrar jag om man vågar köpa D800E. Men, det visar sig säkert framöver vid allehanda tester.
JB

Den moiren beror på hur man plockar ut videosignalen. Med ganska stor säkerhet används bara en linje av tre. Moire beror på uppehåll eller "glapp" i registreringen av bilden, och att saker i motivet ligger omväxlande i eller utanför glappet.

Samma moire syns på ett par ställen i demofilmerna, främst när motorcykeln kör över en bro, och vid lite andra tillfällen.

Vill du ha bra videokvalitet, köp en J1 eller V1 och ha i fickan. Högre upplösning, mindre moire och bättre videokvalitet (men längre skärpedjup...)
 
Vill du ha bra videokvalitet, köp en J1 eller V1 och ha i fickan. Högre upplösning, mindre moire och bättre videokvalitet (men längre skärpedjup...)

Det är inte alltid en nackdel med större skärpedjup vid filmning. Att sätta skärpan på oregisserade rörliga motiv är inte det lättaste.
 
Det är inte alltid en nackdel med större skärpedjup vid filmning. Att sätta skärpan på oregisserade rörliga motiv är inte det lättaste.

Där tror jag 2,7-cropläget hos D4 kan vara lite intressant. På med 24-70 på 24 mm och man har ungefär porträtttele och med skärpedjup som kanske klarar sig bättre under t.ex. en intervju.
 
Där tror jag 2,7-cropläget hos D4 kan vara lite intressant. På med 24-70 på 24 mm och man har ungefär porträtttele och med skärpedjup som kanske klarar sig bättre under t.ex. en intervju.

Det är bra att kunna variera. Ibland är även den extra teleeffekten bra att ha. Canon Eos 600D har ju tom variabel beskärning.
 
Där tror jag 2,7-cropläget hos D4 kan vara lite intressant. På med 24-70 på 24 mm och man har ungefär porträtttele och med skärpedjup som kanske klarar sig bättre under t.ex. en intervju.

65 - 189 mm i "CX-läget" med 24-70-zoomen.

Enligt uppgift från Nikon varierar skärpedjupet enligt följande exempel för samma utsnitt från 3 meters avstånd till motivet:

FX: 50 mm, f2,8 ger 0,6 m i skärpedjup

DX: 33 mm,f2.8 ger 1,5 m i skärpedjup

1080p: 18,5 mm, f2,8 ger 10,5 m i skärpedjup.

Det finns även motstridiga uppgifter om hur videokvaliteten påverkas av att filma i 1080p-läget. Vissa uppgifter anger en viss försämring medan andra att det faktiskt är det läget som ger bäst videokvalitet.
 
Nu har Marianne Oelund tittat på några rawfiler

The read noise data is falling right in line with the D7000 - I'd say if it's any better, not by even 10%. Unfortunately there are no images under ISO 400, so we can't see its "ultimate" performance at base ISO.
Read noise looks steady in input-referred units (electrons), so again it follows the D7000 characteristic and will be a similarly "ISO-less" camera.
Read noise in ADU's levels off just under 1600 ISO (I will venture a guess of 1400), so that's the maximum analog-chain gain. From ISO 1600 and up, the camera is using just digital scaling to produce the higher "sensitivities." This is a bit better than the D7000, which achieves a maximum ISO of 950 before numerical scaling is required.
The image set also lacks any pairs, so we're not in a position yet to evaluate full-well count and DR. I'm not expecting that figure to deviate much from the D7000, though.
As far as comparing to the D4, this camera will have a slight DR advantage at the lowest ISO settings, but the D4 pulls ahead above that.

Förutom att kameran har 36Mpixel så kommer höga isoegenskaperna motsvara d700 ( ev något bättre) om bilden räknas ner till D700 12 Mpixel storlek
 
Mikael, syftar du möjligen på D800? Det här är en tråd om D4 :)

Nu har Marianne Oelund tittat på några rawfiler

The read noise data is falling right in line with the D7000 - I'd say if it's any better, not by even 10%. Unfortunately there are no images under ISO 400, so we can't see its "ultimate" performance at base ISO.
Read noise looks steady in input-referred units (electrons), so again it follows the D7000 characteristic and will be a similarly "ISO-less" camera.
Read noise in ADU's levels off just under 1600 ISO (I will venture a guess of 1400), so that's the maximum analog-chain gain. From ISO 1600 and up, the camera is using just digital scaling to produce the higher "sensitivities." This is a bit better than the D7000, which achieves a maximum ISO of 950 before numerical scaling is required.
The image set also lacks any pairs, so we're not in a position yet to evaluate full-well count and DR. I'm not expecting that figure to deviate much from the D7000, though.
As far as comparing to the D4, this camera will have a slight DR advantage at the lowest ISO settings, but the D4 pulls ahead above that.

Förutom att kameran har 36Mpixel så kommer höga isoegenskaperna motsvara d700 ( ev något bättre) om bilden räknas ner till D700 12 Mpixel storlek
 
Med andra ord, en D800 i full upplösning 36mp matchar inte en D700 i snr? Utan man måste ner i upplösning. Det här stärker ju bara påståendet "större pixlar bättre iso" Om sensorerna är från samma generation. Kanske skulle ha tagit det här i 800 tråden.
 
Med andra ord, en D800 i full upplösning 36mp matchar inte en D700 i snr? Utan man måste ner i upplösning. Det här stärker ju bara påståendet "större pixlar bättre iso" Om sensorerna är från samma generation. Kanske skulle ha tagit det här i 800 tråden.

Det finns två grundläggande sätt att jämföra bildkvalitet:

1) Per pixel eller i 100% på skärmen

Att jämföra kvaliteten per pixel är inte relevant då det är slutresultatet i en färdig bild som är intressant. Vi fotografererar inte för att studera pixlar eller bilder i 100% på skärmen. Vi fotograferar för att få bästa tänkbara bildkvalitet i färdig bild vare sig det gäller pubolicering på nätet, i utskrift eller på annat sätt.

Hur tokigt och missvisande det är att jämföra kvaliteten per pixel visar sig dels genom att förstoringsgraden blir helt olika när sensorer med starkt avvikande MP-tal jämförs i 100% utsnitt, dels att kvaliteten per pixel kan vara oförändrad eller tom något försämrad medan det normaliserade resultat i färdig bild kan ge ett helt annat resultat. Ett bra exempel är att kvaliteten per pixel ifråga om SNR (förhållandet signal/brus) är exakt det samma för Nikon D70 från 2004 och Nikon D7000 från 2010 på ISO 200. I normaliserad färdig bild är däremot D7000 ca 1 1/3 EV bättre än D70.

2) Normaliserat

Normalisering innebär att jämföra bilder i samma storlek precis som man jämför två objektiv på samma brännvidd och bländare för att få samma utsnitt och skärpedjup. Att jämföra en bild i 300 dpi i full upplösning på 36 MP dvs ca 64 x 41 cm mot en bild i 300 dpi i full upplösning från en 12 MP kamera dvs 36 x 24 cm blir en haltande jämförelse. I samma storlek blir jämförelsen rättvisande.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.