Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
MediaMarkt får inte sälja Pro ...

Haha ... lugn ... jag kan fråga nästa gång jag tittar förbi ;)

Det enda jag kan säga med säkerhet är att de hade Pro objektiv inne tidigare i veckan. Tittade inte vad de hade för kamerahus inne då jag var i butiken för helt andra produkter ;)

Men jag kan fråga nästa gång jag är på besök hos dem.

Jag lovade att jag skulle titta förbi hos MM Bernstorp och prata med dem angående att de inte får sälja Pro-segmenten för Nikon och Canon. Mikael har redan ringt och fått detta klargjort så därom råder inga tvivel, men här kommer lite mer info enligt dagens samtal.

Jag vill påpeka att det rörde sig om ett samtal med personalen på Mediamarkt och Nikon kan ha en annan uppfattning, men detta var den info jag fick:

1. MM får INTE sälja:
Nikon D4, D3x eller Canon 1Dx.
Nikon "supertele", dvs 300/2.8, 400/2.8 m.fl. (viss osäkerhet om exakt vilka objektiv som omfattades)
Canon objektiv diskuterade vi inte

2. MM FÅR sälja:
Nikon D800, D300s
Nikon 24-70/2.8, 70-200/2.8, 200-400/2.8 m.fl.
Canon diskuterade vi inte

3. Anledningen till att de inte får sälja dessa var för liten omsättning då de inte har storkunder som tidningar mm. Övriga krav som utbildad personal, komplett sortiment var tillgodosett. MM hade ansökt om att få bli NPS-center men fått avslag än så länge.

Vi får väl se hur det går för dem i framtiden. Själv kan jag tycka att det är olyckligt för oss som inte driver stora tidningsredaktioner att utbudet av återförsäljare minskar. Blir ju inte lätt för någon som vill starta en proffsbutik att lyckas om man först måste sälja många Pro-hus, innan man får lov att sälja Pro-hus. Moment 22 ;)
 
Etablerade handlare har tyckt att det varit jobbigt med internetbutiker och storkedjor som pressat priserna. Detta är kanske payback från C&N samtidigt som yrkesbutikerna då får underlag att hålla bättre lager och service?
 
Blixtkompensation?

Råkade titta in på Nikonrumours igen och denna gång la jag märke till en skillnad mellan D3s och D4 (enligt NR egen utsago) och det gällde blixtkompensation. Enligt NR kunde man sätta blixtkompensation i D4 men inte i D3s. Stämmer det?
 
Råkade titta in på Nikonrumours igen och denna gång la jag märke till en skillnad mellan D3s och D4 (enligt NR egen utsago) och det gällde blixtkompensation. Enligt NR kunde man sätta blixtkompensation i D4 men inte i D3s. Stämmer det?

Det anges för D4:

"Blixtkompensation

-3 till +1 EV i steg om 1/3, 1/2 eller 1 EV"

vilket är samma som för tex D7000.

Jag förstår inte behovet av detta då blixtkompenationen (+-3 EV) alltid sätts på den externa blixten på alla kameror utan intern blixt. Enda gången det skulle kunna vara av värde är då man änvänder en extern blixt utan möjlighet att sätta exponeringskompensation tex SB-400.

En annan skillnad mellan D3s och D4 är att det går att särskilja exponeringskompensation och blixtkompensation:

"For the first time in a Nikon digital SLR it's possible to decouple ambient exposure compensation from Speedlight exposure compensation. A setting in the D4 enables you to choose between having ambient exposure compensation applied to on-camera Speedlight output (this has long been the way it works in Nikons), or to have ambient exposure compensation affect the ambient exposure only."
 
Mer om blixtkompensationen i D4 från Nikon USA:

"Exposure Compensation When Using i-TTL Gets Easier with the D4Nikon’s new D4 D-SLR is unique in that it is the first Nikon D-SLR to separate flash exposure compensation from the camera’s exposure compensation when using the camera with compatible Nikon Speedlights in i-TTL.

Previously, when in i-TTL and shooting in an automated mode like aperture priority, and you decided to use exposure compensation on the camera (which affects the ambient light), the change you made using the camera’s exposure compensation feature would also change the flash exposure on the Speedlight.

In effect, the two would be coupled together, if you wanted a different amount of flash compensation from that of the camera’s exposure compensation setting you would have had to calculate the two together and than change the Speedlight’s flash compensation accordingly.

For example, say you wanted to drop the exposure in the camera by one f/stop using the exposure compensation dial. The Speedlight would automatically drop the flash exposure by one f/stop too. You’d have to then add back +1 f/stop to the flash compensation to keep the flash exposure the same as before, but now your background exposure is lower by one f/stop relative to the flash exposure.

Yes it is an extra step, but if you shoot all the time in i-TTL, you would have gotten into the habit of making the necessary changes—and then you had to remember to reset both the camera and Speedlight once you were done shooting.

Confusing! Nikon thought so too.

The D4 is the first Nikon D-SLR to separate or uncouple the exposure compensation from the flash compensation when using i-TTL in Aperture Priority, Shutter Priority or Program modes with a Speedlight (wired, using a Nikon SC-29 cord, wirelessly using the SU-800 Wireless Commander or another Speedlight in the Commander role, or on the camera’s hot shoe. It will not work when using a generic PC cord or slave). With the D4, after making an adjustment through the custom settings, you set the camera’s exposure compensation for the camera exposure and it won’t affect the Speedlight’s flash exposure. Should you also need to alter the flash exposure, you can do so separately. We think this should make the whole process that much easier to remember and result in some amazing images where the flash and background exposures can be quickly and easily set."
 
The D4 is the first Nikon D-SLR to separate or uncouple the exposure compensation from the flash compensation ... With the D4, after making an adjustment through the custom settings, you set the camera’s exposure compensation for the camera exposure and it won’t affect the Speedlight’s flash exposure.

Okej, fattar jag det rätt så här?

Om jag väljer -2 på kamerans exp.komp och låter blixtens exp.komp. vara kvar på +0 (noll) då kommer blixten att försöka få till +0 utan att behöva välja +2 i blixt.komp.
 
Okej, fattar jag det rätt så här?

Om jag väljer -2 på kamerans exp.komp och låter blixtens exp.komp. vara kvar på +0 (noll) då kommer blixten att försöka få till +0 utan att behöva välja +2 i blixt.komp.

Det verkar så.

Det är med andra ord ingen revolutionerande ändring, men en smidig förenkling. Borde kunna göra det mer intuitivt när man håller på och mixar exponering från naturligt ljus och blixtljus.
 
Så här har det väl fungerat på Canon, hur länge vet jag inte men så länge jag haft olika EOS. Fungerar helt logiskt att balansera blixt mot befintligt ljus.
 
Tiden går, jag minns Fotokina för många år sedan och Lars Kjellberg och jag fick se den första OLED överhuvudtaget framtagen av Kodak, det häpnansväckande var att oavsett vinkel kunde man se innehållet på skärmen lika bra.
 
På min D300 också. Jag fattar ingenting. Har jag missupfattat frågan eller...

Nja, på min D300s så räknas kamerans exponeringskompensation samman med blixtkompensationen. Alltså väljer jag -2 på kamerans exponeringskompensation så blir bilden -2, även om jag använder blixt. Vill jag att blixten skall kompensera så måste jag välja +2 för att få nollexponering.
 
Etablerade handlare har tyckt att det varit jobbigt med internetbutiker och storkedjor som pressat priserna. Detta är kanske payback från C&N samtidigt som yrkesbutikerna då får underlag att hålla bättre lager och service?

Jo det är ju ett klassiskt knep: Om man inte kan konkurrera på en fri marknad så lobbyar man för att marknaden ska regleras.Det man egentligen säger är att eftersom folk inte tycker det är värt att betala för den extra service en så kallad proffsbutik kan erbjuda så är det lämpligt att tvinga dem till det.

Personligen har jag aldrig upplevt så bra service eller kunnig personal i en "proffsbutik" som på mitt lokala Media Markt, att de dessutom utan diskussion matchar de bästa priserna på prisjakt gör inte saken sämre.
 
Rykte på nätet finns om försenad säljstart för Nikon D4 från 16/2 till mitten av mars från England, Norge och prohandlare i Europa. Enligt Nikon i Sverige finns dock ingen annan information än att säljstart är 16/2.
 
Nja, på min D300s så räknas kamerans exponeringskompensation samman med blixtkompensationen. Alltså väljer jag -2 på kamerans exponeringskompensation så blir bilden -2, även om jag använder blixt. Vill jag att blixten skall kompensera så måste jag välja +2 för att få nollexponering.

Nej, men efter att för säkerhet skull ha kollat så har jag funnit att jag hade rätt. Du måste trycka in blixtsynbålen på vänster sida, den sitter alldeles under knappen för att fälla upp blixten. När du håller den intryckt kan du ändra blixtstyrkan genom de tal du ser i fönstret. Om du annars vrider på kompensationsratten så inträffar det du säger att hela exponeringen inklusive blixt blir ändrad.
JB
 
Nej, men efter att för säkerhet skull ha kollat så har jag funnit att jag hade rätt. Du måste trycka in blixtsynbålen på vänster sida, den sitter alldeles under knappen för att fälla upp blixten. När du håller den intryckt kan du ändra blixtstyrkan genom de tal du ser i fönstret. Om du annars vrider på kompensationsratten så inträffar det du säger att hela exponeringen inklusive blixt blir ändrad.
JB

Så vad är din slutsats om den nya funktionen på D4?
 
Ja du Tore, nu var väl svaret mer riktad som en kommentar till debatten rörande denna funktion i största allmänhet. Någon påtalade att Canon hade detta sedan länge o s v. Men eftersom D4 saknar blixt så saknar den väl även "blixtknappen" får jag väl anta. Vet ej eftersom jag inte sett någon D4 än och inte heller kört någon D3.
JB
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.