Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var ju tråkigt för Mediamarkt...!

Jag tror personligen att de säljer mycket på att en fotointresserad står och dreglar över det allra dyraste som finns, och sedan i ren desperation för att tillfredställa sitt eget konsumeringsbehov genom att köpa något halvdyrt, som en F2.8-zoom eller nåt.

Lite samma tankar.

Men jag kan också förstå Nikon, som vill hålla en striktare kontroll över sina outlets. Även om en eller två på varje mediamarkt nog är mer än tillräckligt kompetent finns det ju inget som säger att det är någon av dem man träffar när man kommer dit.

Vilket även gäller fotobutikerna :(
 
...och det är ju alltid på de efterlängtade resorna som utrustningen måste begränsas (om man följer gängse normen och försöker hålla sig till maxvikt vid incheckning)....
Stora fickor är guld värda. Dessutom går det in förbluffande många och tunga prylar i en LowePro MicroTrekker. Ingen har någonsin stoppat mig på flygplatser trots att väskan ALLTD med råge överstiger maximivikten. Väskan ser väl alltför liten ut för att kunna väga så mycket. Rekorder är 17,5 kg.

Faktiskt konstigt att de inte inför diffrentierade priser. Jag är nästan två meter lång och väger svindlande nära 100kg. Med vinterkäder och väskan på närmare 20 kg så blir det avsevärt tyngre än stolsgrannens vikt. Men vi stora nordbor ska väl vara glada för det :)
 
OT-varning!

Stora fickor är guld värda. Dessutom går det in förbluffande många och tunga prylar i en LowePro MicroTrekker. Ingen har någonsin stoppat mig på flygplatser trots att väskan ALLTD med råge överstiger maximivikten. Väskan ser väl alltför liten ut för att kunna väga så mycket. Rekorder är 17,5 kg.

Faktiskt konstigt att de inte inför diffrentierade priser. Jag är nästan två meter lång och väger svindlande nära 100kg. Med vinterkäder och väskan på närmare 20 kg så blir det avsevärt tyngre än stolsgrannens vikt. Men vi stora nordbor ska väl vara glada för det :)

Jo, så länge man får sitta trångt lär man inte tjata på orättvisan i att man själv drar dubbelt så mycket soppa som den lille malaysiern i stolen bredvid (fast han/hon knorrar väl om han/hon hamnar i mittensätet mellan mig och t ex dig,fast klagar artigt och tyst, vill säga...)
 
Jo, så länge man får sitta trångt lär man inte tjata på orättvisan i att man själv drar dubbelt så mycket soppa som den lille malaysiern i stolen bredvid (fast han/hon knorrar väl om han/hon hamnar i mittensätet mellan mig och t ex dig,fast klagar artigt och tyst, vill säga...)
Malaysierna ja... När jag åkte hem från Sydney för några år sedan fick jag en sådan brevid mig. Hon satt i Lotusställning hela vägen till Singapore, 8 timmar och sjöng religiösa sånger.....med luftströmmen på max. Jo det var mitt i sommaren och hon hade någon slags varm kappa på sig och svettades ymningt, Själv satt jag i kortbyxor och t-shirt.......och frös...... :)
 
Nikon D4 spelmaskinen

Ibland tittar man med nya ögon på saker ;)

Råkade se ett par symboler när jag tittade på videolänkar om D4. Bifogar bilderna nedan, båda från D4:an, men finns kanske redan på D3/s/x?

Dioptri-smiley och Pacman-batterifack ;)
 

Bilagor

  • NikonD4Smiley.jpg
    NikonD4Smiley.jpg
    12 KB · Visningar: 695
  • NikonD4Pacman.jpg
    NikonD4Pacman.jpg
    13.9 KB · Visningar: 702
Ibland tittar man med nya ögon på saker ;)

Råkade se ett par symboler när jag tittade på videolänkar om D4. Bifogar bilderna nedan, båda från D4:an, men finns kanske redan på D3/s/x?

Dioptri-smiley och Pacman-batterifack ;)

Det är oerhört befriande när någon betraktar saker ur nya synvinklar och bidrar med aspekter som man inte själv har tänkt på. Tack för den! :)
 
MM har iaf Canon 1d m IV inne.

Canon skärper också upp sina krav på butikerna. De ska ha vissa objektiv som 300/2,8 och 400/2,8 inne på lager för att få sälja 1DX. Canon säger att det är för att folk ska kunna prova prylarna de kan tänkas köpa.

Jag tror också att det ligger i fleras intresse att hålla nere antalet köpställen. Det var inte så kul för YFO att ha 100-talet yrkesfotografer i kö och så kunde en radiohandlare i Eksjö ha två ex inne.
 
Var har hänt med den fria marknaden? Att det skall ställas krav på handlarna håller jag med om men inte att begränsa de som ställer upp på kraven. Vill radiohandlaren i Eksjö köpa in Eos ettor så varså god. Om de bara uppfyller Canons krav i övrigt.....
 
Vet inte om jag skall skriva detta min bön här eller var annars, men jag försöker. Vi har ju bland annat i samband med nya D4 fått en alltmer förbättrad videofunktion, och detta i en kamera som främst kanske är avsedd just för pressfolk. Är jag ensam om att i viss mån förbanna resultatet av denna ”uppfinning”. Varhelst jag numera går in i någon av våra dagstidningar på nätet så nog tusan dyker det upp en ”videosnutt” som dessutom startar automatiskt när jag inte vill se eländet, utan i stället läsa texten. Inte nog med att videosnutten spelar i bakgrunden, innan det egentliga innehållet visas måste jag stå ut med en oönskad reklambit som bara den gör att mitt blodtryck ökar. Hur skall detta utveckla sig till ex OS? Skall det bli omöjligt att läsa kommentarer och kanske titta på någon enstaka bild som jag själv ”klickar fram” utan måste jag bombarderas med reklamsnuttar och övriga filmbitar som jag inte vill se. Snälla rara pressfotografer och ansvarige utgivare, stoppa detta vansinne i tid innan det är för sent. Lagom är som alltid bäst, och då när jag själv har valet. Ni fotografer tar underbara sportbilder, fortsätt med detta speciellt nu när ni har ända upp till 10 b/s att få trevliga serier med och låt filmbilderna tas av tv.
JB
 
Är jag ensam om att i viss mån förbanna resultatet av denna ”uppfinning”. Varhelst jag numera går in i någon av våra dagstidningar på nätet så nog tusan dyker det upp en ”videosnutt” som dessutom startar automatiskt när jag inte vill se eländet, utan i stället läsa texten. Inte nog med att videosnutten spelar i bakgrunden, innan det egentliga innehållet visas måste jag stå ut med en oönskad reklambit som bara den gör att mitt blodtryck ökar.
JB

Nej, du är inte ensam! Härligt att inte jag heller är ensam då! ;-) Finns det hopp om att man kan få dem att ha den förd... osv speldosan skild från texten? Texten måste vara det viktigaste! För mig, i alla fall ;-)
 
Vet inte om jag skall skriva detta min bön här eller var annars, men jag försöker. Vi har ju bland annat i samband med nya D4 fått en alltmer förbättrad videofunktion, och detta i en kamera som främst kanske är avsedd just för pressfolk. Är jag ensam om att i viss mån förbanna resultatet av denna ”uppfinning”. Varhelst jag numera går in i någon av våra dagstidningar på nätet så nog tusan dyker det upp en ”videosnutt” som dessutom startar automatiskt när jag inte vill se eländet, utan i stället läsa texten. Inte nog med att videosnutten spelar i bakgrunden, innan det egentliga innehållet visas måste jag stå ut med en oönskad reklambit som bara den gör att mitt blodtryck ökar. Hur skall detta utveckla sig till ex OS? Skall det bli omöjligt att läsa kommentarer och kanske titta på någon enstaka bild som jag själv ”klickar fram” utan måste jag bombarderas med reklamsnuttar och övriga filmbitar som jag inte vill se. Snälla rara pressfotografer och ansvarige utgivare, stoppa detta vansinne i tid innan det är för sent. Lagom är som alltid bäst, och då när jag själv har valet. Ni fotografer tar underbara sportbilder, fortsätt med detta speciellt nu när ni har ända upp till 10 b/s att få trevliga serier med och låt filmbilderna tas av tv.
JB
Det finns en väldigt enkel men effektiv lösning! Installera en webläsare som tillåter blockering av flash-objekt, såsom självspelande filmer. Det kostar ingenting och du får dessutom troligen bättre prestanda på din dator på köpet om du har en standardwebläsare i nuläget.

http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/fx/
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/flashblock/

Detta är helt oumbärligt om man som jag surfar mycket nyhetssidor, där man annars blir överöst av reklambanners, filmklipp och annan skit som man inte vill se.
 
Varhelst jag numera går in i någon av våra dagstidningar på nätet så nog tusan dyker det upp en ”videosnutt” som dessutom startar automatiskt när jag inte vill se eländet, utan i stället läsa texten. Inte nog med att videosnutten spelar i bakgrunden, innan det egentliga innehållet visas måste jag stå ut med en oönskad reklambit som bara den gör att mitt blodtryck ökar.
Du har aldrig reflekterat över att du "bombarderas" för att du VÄLJER att konsumera en produkt som kostar pengar att ta fram, men som du inte behöver betala ett rött öre för?

Visst, man kan absolut utforma reklam, som skall betala för gratisprodukter, på olika vis.Men väljer man att inte betala för det man konsumerar, så får man nog, på ett eller annat vis, räkna med visst "tvång" att ta emot reklam och liknande.

För övrigt, så ser jag inte riktigt sambandet med Nikon D4?
 
=)

Då kan jag berätta för er alla här att jag fick hålla i en Nikon D4 idag.. Behöver inte nån mer presentation än: VILKET MONSTER TILL KAMERA! =D =D =D =D =D =D
 
Då kan jag berätta för er alla här att jag fick hålla i en Nikon D4 idag.. Behöver inte nån mer presentation än: VILKET MONSTER TILL KAMERA! =D =D =D =D =D =D
Skulle det vara nåt? Jag har en Nikon D5100, båda är på 16,2mp. Alltså är dom precis lika bra. Fast jag har en utfällbar skärm också. Som jag ser det så vinner D5100.
 
Den detaljen tänkte jag inte på =( Jag ger mig. Men hade det inte varit för dom självbelysta knapparna så hade D4:an inte haft en chans.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.