Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
jag vet inte något om Nikon Center, vad jag vet är att det är bara vissa återförsäljare som scandinavian foto, cyberfoto , Mattssons Foto , Hegethorns och några till som är utvalda att sälja prohusen enligt de uppgifter jag har fått.

MediaMarkt, Stora Bernstorp, i Malmö har ett Nikon Center (eller Store) på sin kameraavdelning. Övriga MediaMarkt i Skåne har det inte (vad jag vet). Jag har köpt delar av min Pro utrustning där. Jag gillar deras attidtyd och kunskapsnivån är relativt hög fördelat över fler säljare än hos vissa fotobutiker. Sortimentet är också lättillgängligt och komplett. Prismässigt så är det också skönt att veta att man alltid kan få bra pris ;)
 
MediaMarkt, Stora Bernstorp, i Malmö har ett Nikon Center (eller Store) på sin kameraavdelning. Övriga MediaMarkt i Skåne har det inte (vad jag vet). Jag har köpt delar av min Pro utrustning där. Jag gillar deras attidtyd och kunskapsnivån är relativt hög fördelat över fler säljare än hos vissa fotobutiker. Sortimentet är också lättillgängligt och komplett. Prismässigt så är det också skönt att veta att man alltid kan få bra pris ;)

känner du dom så ring ut och hör (de finns inte med på listan jag har hört) , i Lund och Helsingborg är dom lite ledsna över att de inte får sälja prohusen som tidigare tex d3s
 
Det är väl inte svårare än att Nikons centralorganisation ser till att sortera lite bland vilka återförsäljningskanaler som får leveranser av den första sändningen kroppar?

Näe, så är det ju säkert. Att NPS kunder blir prioriterade är ju helt korrekt. Vet inte om det skulle gå att lämna NPS preorder via MM, har inte haft behovet att kolla ännu ;)

Men det jag vände mig emot var Mikaels kategoriska uttryck att MM inte "får" sälja Pro segmentet över huvud taget.

Nåja, spelar ingen större roll. En D4 är lika attraktiv oavsett vem som säljer den, den kommer ju ändå från samma tillverkare, Nikon Japan ;)
 
Näe, så är det ju säkert. Att NPS kunder blir prioriterade är ju helt korrekt. Vet inte om det skulle gå att lämna NPS preorder via MM, har inte haft behovet att kolla ännu ;)

Men det jag vände mig emot var Mikaels kategoriska uttryck att MM inte "får" sälja Pro segmentet över huvud taget.

Nåja, spelar ingen större roll. En D4 är lika attraktiv oavsett vem som säljer den, den kommer ju ändå från samma tillverkare, Nikon Japan ;)

se svaret ovan, och ring ditt MM så får du svaret (kategoriskt eller ej)
 
känner du dom så ring ut och hör (de finns inte med på listan jag har hört) , i Lund och Helsingborg är dom lite ledsna över att de inte får sälja prohusen som tidigare tex d3s

Haha ... lugn ... jag kan fråga nästa gång jag tittar förbi ;)

Det enda jag kan säga med säkerhet är att de hade Pro objektiv inne tidigare i veckan. Tittade inte vad de hade för kamerahus inne då jag var i butiken för helt andra produkter ;)

Men jag kan fråga nästa gång jag är på besök hos dem.
 
Nu kommer det ett kategoriskt svar igen, MediaMarkt, Stora Bernstorp, i Malmö har ett Nikon Center (eller Store) FÅR INTE SÄLJA Nikon eller Canon senaste prohus.
jag talade med dom för 5 minuter sedan
 
Det handlar mest om att när en proffsprodukt är helt ny hinner de inte leverera till alla som vill ha. Då måste de prioritera. MediaMarkt får nog också D4 vad det lider (Lidl? :), men förhandsbeställningar och butiker som direkt riktar sig till yrkesfotografer hamnar helt enkelt före i kön.

Nix det handlar om att det skall finnas ett visst antal personal som är utbildade på Canon/Nikon i butiken, något som de stora kedjorna inta kan ställa upp med
 
det har ju inte riktigt med sakfrågan att göra och ifrågasättande om mina uppgifter var riktiga
kategoriskt eller inte

Men Mikael, jag ber allra ödmjukast om ursäkt.

Förlåt om jag tolkade "jag vet inte något om Nikon Center på MM " som att du inte visste om att de hade ett Nikon Center och följdaktligen inte heller visste om de fick sälja Pro segment. Det var med detta svar som jag tyckte att du var lite kategorisk när du påstod en sak. Men det var ju bra att du ringde till dem och tog reda på hur det förhöll sig, då vet vi alla.

PS. Sedan kan jag tycka att det är lite synd att Nikon och Canon begränsar konkurrensen på det här viset, men men det är väl så med exklusiva produkter. Ju färre som säljer desto exklusivare och tyvärr dyrare för oss kunder. DS.
 
Nu kommer det ett kategoriskt svar igen, MediaMarkt, Stora Bernstorp, i Malmö har ett Nikon Center (eller Store) FÅR INTE SÄLJA Nikon eller Canon senaste prohus.
jag talade med dom för 5 minuter sedan

Jag köpte min Nikon D3s på MediaMarkt i Borås i Januari förra året. Dock så misstänker jag ju att de inte kommer ha Nikon D4 i butiken på ett tag.

Eller Menar du, Mikael, att Boråsbutiken inte får sälja Nikon D3s, D3x och D4 längre?

mvh johan
 
Jag köpte min Nikon D3s på MediaMarkt i Borås i Januari förra året. Dock så misstänker jag ju att de inte kommer ha Nikon D4 i butiken på ett tag.

Eller Menar du, Mikael, att Boråsbutiken inte får sälja Nikon D3s, D3x och D4 längre?

mvh johan

se tidigare svar, det gäller D4 och Canon senaste, jag har talat med vänner som jobbar på MM och nu även MM procenter i Malmö där de satsar på tyngre yrkesgrejer tex större blixtutrustningar etc.De uppfyller inte kraven Canon/Nikon ställer vad det gäller utbildad personal , jag tror inte Borås är ett undantag. Nya regler tycks gälla från Nikon/Canon och D3s kunde jag köpa hos MM i Malmö och Lund tidigare
 
Senast ändrad:
se tidigare svar, det gäller D4 , jag har talat med vänner som jobbar på MM och nu även MM procenter i Malmö där de satsar på tyngre yrkesgrejer tex större blixtutrustningar etc.De uppfyller inte kraven Canon/Nikon ställer vad det gäller utbildad personal , jag tror inte Borås är ett undantag. Nya regler tycks gälla från Nikon/Canon och D3s kunde jag köpa hos MM i Malmö och Lund tidigare

Ok Mikael, tack för svaret :)
 
Jag kan förstå att Nikon och Canon vill att deras proffsprylar säljs av butiker där personalen har bra koll på hur det fungerar, annars blir det de som får skit när kunden inte får hjälp med sin utrustning. Förmodligen är det inte heller så många i kundgruppen som vänder sig till en Elektronikkedja när de handlar prylar, utan de flesta går hellre till en "riktig" fotobutik (fysisk eller på nätet).
 
Jag vill inte vara sån, men jag tror faktiskt helt ärligt att ingen av er behöver oroa er för hur många gånger slutaren kommer att öppnas och stängas innan den packar ihop. :)
Oavsett om ni kommer upp i 400.000 eller ej så är det inte så att världen stannar för att slutaren till slut ger upp, då lämnar man in den och så sätter de i en ny för pengar som inte ens är i närheten av vad kameran kostade från början.
Jag har en Canon Mark3Ds som hade gått ca 288.000 exponeringar utan problem under ungefär tre års tid, det är alltså ca 38.000 fler än vad de lovade att den skulle hålla för.
Nu sitter det en ny slutare där och kameran går som en klocka.

Oroa er i stället för hur bra bilder just DU kan ta med den här kameran, eller vilken annan kamera som helst för den delen. :)

Mycket bra skrivet. Vem orkar oroa sig för om slutaren ger upp efter 50-100-400.000 exponeringar. Det är ju bara att köpa en ny. Kostar ju inte mer än att tanka bilen 3-4 gånger, eller som ett par glada pubsvängar.

Mvh
 
Mycket bra skrivet. Vem orkar oroa sig för om slutaren ger upp efter 50-100-400.000 exponeringar. Det är ju bara att köpa en ny. Kostar ju inte mer än att tanka bilen 3-4 gånger, eller som ett par glada pubsvängar.

Mvh

Instämmer helt! Har aldrig förstått oron med att en slutare skulle sluta fungera...

// Alex
 
Instämmer helt! Har aldrig förstått oron med att en slutare skulle sluta fungera...

// Alex

I alla fall bland yrkesfotografer tror jag inte det är kostnaden som avskräcker, snarare irritationen om det händer mitt i ett viktigt jobb. Säg, till exempel mitt i en underbar dykning ...
(För att nu anpassa mitt exempel till den jag pratar med :)

Det finns ett antal skäl att så många fotografer så ofta jobbar med två kameror. Dels är det helt enkelt bekvämt, men det ger också en trygghet - sannolikheten att två kameror får totalhaveri mitt under samma jobb är ändå försvinnande liten.
 
Jo en liten poäng har du ju där, men som undervattensfotograf känns dränkning som en större problem och med högre sannolikhet än slutardöd. Men oavsett så är det tråkigt särskilt om man är på en dyr resa på andra sidan klotet och saknar back-up...

// Alex
 
Jo en liten poäng har du ju där, men som undervattensfotograf känns dränkning som en större problem och med högre sannolikhet än slutardöd. Men oavsett så är det tråkigt särskilt om man är på en dyr resa på andra sidan klotet och saknar back-up...

// Alex

...och det är ju alltid på de efterlängtade resorna som utrustningen måste begränsas (om man följer gängse normen och försöker hålla sig till maxvikt vid incheckning)....
 
Det var ju tråkigt för Mediamarkt...!

Jag tror personligen att de säljer mycket på att en fotointresserad står och dreglar över det allra dyraste som finns, och sedan i ren desperation för att tillfredställa sitt eget konsumeringsbehov genom att köpa något halvdyrt, som en F2.8-zoom eller nåt.

Men jag kan också förstå Nikon, som vill hålla en striktare kontroll över sina outlets. Även om en eller två på varje mediamarkt nog är mer än tillräckligt kompetent finns det ju inget som säger att det är någon av dem man träffar när man kommer dit.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.