Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är nyttan med en sådan ytlig demodag för kvalificerade fotografer? Vad är det för avgörande svar man tror sig få vid en demodag?

Den enda demodag jag varit på var för D2X och den gav inte mycket. Jag har haft just D2X, D3 och nu D3s.

Personer som är beredda att lägga 55.000 kr på en D4:a vet ju i förväg om de är intresserade eller inte. 9 av 10 köpare av D4:an lär ju ha mer eller mindre gedigen erfarenhet av Nikons tidigare proffshus som D2H(s), D2X(s) och D3(s). Nya funktioner går att läsa sig till, tid går åt till att ställa in kameran efter personliga preferenser och resten är träning i att bemästra kameran praktiskt.

Här är de två bästa genomgångarna av D4:an jag funnit på nätet:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-11673-12223

http://www.whatdigitalcamera.com/news/531320/nikon-d4-hands-on-first-look-review.html

Titta på de två videoklippen.

Tack för första länken. Där fick jag svar på om man kan göra CF-slotten till primär och XOD till sekundär. Då håller mitt tänk ännu..... Längtar!
 
Tack för första länken. Där fick jag svar på om man kan göra CF-slotten till primär och XOD till sekundär. Då håller mitt tänk ännu..... Längtar!

Aha, du kanske inte såg det svaret bland kommentarerna till D4-videon ...

Jag frågade Matte, och även om han inte var 100% säker hade han fått intrcyket att man nu fritt kan välja vilken kortplats som är primär. (Varför man inte kunde det tidigare framstår som lite av ett mysterium ... :)
 
Hej Martin och alla andra D4:a drömmare.
När kan vi förvänta oss att Nikon (Bengt) kör demodagar med D4:an runt om i olika fotobutiker? Brukar det ske innan officiellt släpp eller efter?

Jag har inte fått ett mail från NPS Nikon Sverige än om D4:an, har någon annan sett nått?

Mvh // Alex

Jag tvivlar att de gör så mycket före officiellt släpp, mest för att de antagligen inte har något att visa upp än (bara prototyper med mer eller mindre skum firmware). De får nog sina första kompletta kameror ungefär i samma veva som de första kunderna.

Jag kan också tänka mig att de nu på kort sikt prioriterar att åka runt bland större kunder som tidningar och liknande.
 
Det ska bli intressant att se om XOD slår igenom och hur stor prestandavinsten blir i praktiken.

För övrigt tror jag att många "kvalificerade" fotografer kan vara intresserade av att titta på en D4 innan den finns att köpa. (Vad innebär det att vara kvalificerad nog för att vara intresserad av en D4?) En del av dessa inresserade kan mycket väl ha använt t.ex. Canon tidigare, eller Nikons enklare modeller och helt sakna erfarenhet av Nikons proffshus ...
 
Framför allt skulle de säkert kunna få sålt en och annan D4 till folk som inte ens tänkt tanken om de verkligen får känna på den och jämföra med det de har. Många vet nog inte vilken skillnad det är, speciellt vad gäller huset.
 
Du Teodorian, kom inte med ditt negativa snack här med! Det var en enkel fråga. Det är uppenbart att inte du hört något från NPS i alla fall.
Jag har redan en beställning hos Molanders och ligger först på deras lista. Det hindrar väl inte mig från att vara nyfiken och gå och känna och klämma på denna intressanta produkt?

Jag var också på D2X seminariet på Hilton slussen och tyckte det var riktigt kul och intressant.

Mvh // Alex

Vad menar du med "negativt snack"? Ska alla utan omsvep tycka precis som du? Är ditt behov av att gå på en demodag mer värt än mitt behov att inte göra det?

Eller varför inte vara lite konstruktiv: Vad vad bra i länkarna jag postade?
 
Framför allt skulle de säkert kunna få sålt en och annan D4 till folk som inte ens tänkt tanken om de verkligen får känna på den och jämföra med det de har. Många vet nog inte vilken skillnad det är, speciellt vad gäller huset.

Det är knappast många som köper en kamera för 55.000 kr + kostnad för minneskort på impuls...
 
Det är knappast många som köper en kamera för 55.000 kr + kostnad för minneskort på impuls...

Nej många är de definitivt inte, men om bara en enda gör det betyder det nog en bra hög med tusenlappar för Nikon!

Sedan är ju såna visningar för speciellt inbjudna bra på ett annat sätt också, det ger en känsla av att Nikon bryr sig om en ;-)
 
Nä, antalet impulsköp av den typen av kamera torde vara lätträknade :)

Däremot kan det nog vara en del som är intresserade av hur kameran känns att hålla i och ratta på innan de bestämmer sig, alldeles oavsett hur de tekniska specarna ser ut. Jag känner folk som tyckte att D3 såg alldeles utmärkt ut på papperet, men vars händer inte kom överrens med väljaren för fokuspunkt och i och med det inte längre var ett dugg intresserade av kameran.
 
Det ska bli intressant att se om XOD slår igenom och hur stor prestandavinsten blir i praktiken.

För övrigt tror jag att många "kvalificerade" fotografer kan vara intresserade av att titta på en D4 innan den finns att köpa. (Vad innebär det att vara kvalificerad nog för att vara intresserad av en D4?) En del av dessa inresserade kan mycket väl ha använt t.ex. Canon tidigare, eller Nikons enklare modeller och helt sakna erfarenhet av Nikons proffshus ...

Den teoretiska maxgränsen för CF är 167 MB/s. UDMA 7 är sista generationen och klarar 150 MB/s.

XQD har en teoretisk maxkapacitet på 500 MB/s. De första XQD-korten klarar 125 MB/s men är billigare än 1000x-korten från Lexar. Nikon D4 klarar mer än 200 MB/s.

Att byta från ett Canon-system till Nikon i och med D4 blir mycket dyrt. Vad är drivkraften och nyttan med ett sådant byte? Varför välja en D4 istället för en Canon 1DX och behålla sitt system?

Antalet som väljer att gå ifrån en D3100 eller D5100 med några DX-objektiv till att lägga 75.000 kr eller mer på ett Nikon FX-system lär inte heller vara överväldigande.

Det skulle förvåna mig mycket om ett stort antal av dagens ägare av D3, D3s och D700 upplever sig så missnöjda med sina kameror att det finner det nödvändigt att köpa en eller flera D4:eek:r.

Med tanke på hur bra nuvarande FX-kameror redan är, hur liten skillnad i bps, AF och bildkvalitet D4 kommer att medföra på de mest förekommande ISO-talen (100-3200) i praktiken i färdig bild vore det anmärkningsvärt om det blev en invasion av D4-köpare i vår. Lägg därtill en global ekonomisk kris, att antalet proffsfotografer minskar, att 4 av 5 FX-kameror köps av entusiaster som inte alls i lika stor utsträckning anser sig betjänta av finesser som WT-5 mm innebär för arbetflödet och det blir summa summarum svårt att tro att D4:an skall sälja mer än vad D3 och D3s gjort.

Att sedan Nikon D4 är den bästa kamera Nikon hittills lanserat är en annan fråga...
 
Senast ändrad:
Nä, antalet impulsköp av den typen av kamera torde vara lätträknade :)

Däremot kan det nog vara en del som är intresserade av hur kameran känns att hålla i och ratta på innan de bestämmer sig, alldeles oavsett hur de tekniska specarna ser ut. Jag känner folk som tyckte att D3 såg alldeles utmärkt ut på papperet, men vars händer inte kom överrens med väljaren för fokuspunkt och i och med det inte längre var ett dugg intresserade av kameran.

Skillnaden mellan D3 och D4 är att Nikon D3 var Nikons första FX DSLR. Gillade man inte den modellen fick man antingen vänta in D700 eller gå till Canon. Nikon och Canon har oligopol på FF DSLRs.

I dag har det sammanlagt kommit 5 FF-modeller från Canon (6 med kommande 1DX), 2 från Sony och 4 från Nikon (5 med D4). Vill man fotografera med hög bps är antalet FF-modeller begränsade till Nikons D3, D3s, D700 och snart D4. Canon har bara haft snabba APS-H-kameror förut så 1DX blir deras första FF DSLR med hög bps.
 
För min egen del kan jag ju säga att jag inte kommer att köpa en D4 eller ens något liknande för den delen, men skulle jag ha varit ute efter den typen av kamera kan jag lätt säga att jag skulle fundera seriöst på en D4 framför en beg D3s bara tack vare att den har två fokuspunktsväljare och att avtryckarna på vertikalgreppet och det vanliga greppet verkar sitta likadant och inte olika som på tidigare modeller och batterigrepp.
 
Du lät väldigt negativ innan mailet redigerades med bra länkar...

Vad menar du med "negativt snack"? Ska alla utan omsvep tycka precis som du? Är ditt behov av att gå på en demodag mer värt än mitt behov att inte göra det?

Eller varför inte vara lite konstruktiv: Vad vad bra i länkarna jag postade?

De är bra länkar jag redan hade läst men dom fanns inte i din post då jag besvarade ditt inlägg.

Jag bara undrade om Nikon hade planerat att ha någon demodag för mig och andra intresserade, att du inte vill gå är ok för min del. :)

Mvh // Alex
 
Jag tror inte att det bara är ägare av Nikons nuvarande FX-modeller som är intresserade av D4 (även om många av dem nog är det, inte minst tack vare bättre ergonomi). Jag skrev inget om de som kör med Nikons instegsmodeller, utan de som kör med enklare hus än proffshusen (t.ex. D300(s)).

Frågan gällde inte heller hur många som kommer att köpa D4 (vilket du av någon anledning gärna diskuterar), utan om det skulle hållas någon demo och om en sådan är intressant. En del köper kameror osett, men jag tror andelen potentiella köpare är högre bland de som klämt på en kamera än bland de som bara läste specarna.
 
De är bra länkar jag redan hade läst men dom fanns inte i din post då jag besvarade ditt inlägg.

Jag bara undrade om Nikon hade planerat att ha någon demodag för mig och andra intresserade, att du inte vill gå är ok för min del. :)

Mvh // Alex

Det bästa är väl att ringa och fråga Nikon efter det att kameran finns att köpa dvs 16/2.
 
Jag tror inte att det bara är ägare av Nikons nuvarande FX-modeller som är intresserade av D4 (även om många av dem nog är det, inte minst tack vare bättre ergonomi). Jag skrev inget om de som kör med Nikons instegsmodeller, utan de som kör med enklare hus än proffshusen (t.ex. D300(s)).

Frågan gällde inte heller hur många som kommer att köpa D4 (vilket du av någon anledning gärna diskuterar), utan om det skulle hållas någon demo och om en sådan är intressant. En del köper kameror osett, men jag tror andelen potentiella köpare är högre bland de som klämt på en kamera än bland de som bara läste specarna.

Jag tror inte omfattningen av demodagar med specifikt fokus på Nikon D4 blir så stor just därför att så få relativt sett kommer att köpa kameran.

Däremot kan givetvis Nikon satsa på många generella demodagar just i år med tanke på att det lär komma många kameror och objektiv i år efter det nyhetsfattiga 2011. Om D4:an då finns med kan säkerligen många tycka det vara roligt att "klämma" på just den kameran och drömma om den.
 
De är bra länkar jag redan hade läst men dom fanns inte i din post då jag besvarade ditt inlägg.

Jag bara undrade om Nikon hade planerat att ha någon demodag för mig och andra intresserade, att du inte vill gå är ok för min del. :)

Mvh // Alex

Det kommer nog nåt från NPS snart (och jag har inte heller sett nåt från dem sedan det kom en mössa i posten innan jul). Jag är själv nöjd med D3, men är ändå intresserad av att klämma och känna på en D4 :)
 
Det kommer nog nåt från NPS snart (och jag har inte heller sett nåt från dem sedan det kom en mössa i posten innan jul). Jag är själv nöjd med D3, men är ändå intresserad av att klämma och känna på en D4 :)
Mössan var precis vad jag behövde.
Ligger alltid i jobb-ryggsäcken numer, och har redan kommit till användning... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.