Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Hej
Huvudvärken har satt in efter en hel dags test mellan D3, 1dsmk3, 5d.
Vi har flertal fynd att presentera som Lars och jag kommer att redovisa senare.

En personlig reflektion är-förutom byggkvalitet,AF, snabbhet osv-VAD bra 5d står sig.
Det andra är att ett av Nikonobjektiven inte uppträder som förväntat i jämförelse.

Mikael

Min uppfattning om hur Nikon D3 förhåller sig till Canon 5D är att 5D borde ha lika eller bättre bildkvalitet på ISO 100-800/1600 medan D3 slår Canonkameran därutöver.

(Som jag tidigare skrev i denna tråd: Jag skulle inte bli chockad om Canon 5D är lite skarpare än D3 även i raw. För det första är Canonkameran på 12.8 MP och D3 på 12.1 MP. För det andra är min uppfattning att Nikon inte gjort D3:an primärt för maximal skärpa på låga ISO-tal utan som en mångsidig kamera med lågt brus och bibehållet bra detaljnivå över hela ISO-omfånget. Antagligen är AA-filtret starkare på D3 vilket ju ger lite mindre skärpa.)
 
macrobild skrev:
Jag tänker presentera här vad vi såg när vi fotograferade med 5d och d3 och på kamerorna objektiven 24-70 nerbländat till 5,6. Alla kameror på stativ.
Vi fann en sak, Canon 24-70 uppträdde skarpare.
Rawfiler framräknade med Camera Raw.
Först hela bilden från fiskelägret RÅ

Det vore mest intressant att testa både Canons 24-70 och Nikons 24-70 på Canon 5D för att verkligen se skillnaderna i upplösning/skärpa med samma sensor. Nu spelar skillnaden mellan D3 och 5D också in i resultaten beträffande kantskärpan.
 
Vi har givetvis kollat brusegenskaperna mellan 5d och d3. Canon är sämre, men vi har även hittat andra fynd som vi tänker presentera senare.
Från min sida var det nu främst att visa vilka skilnader vi kunde se i bilder tagna från d3,5d med objektiv 24-70 från de två tillverkarna .
Mikael
 
Jag tänker om en stund visa skilnaden mellan en 1dsmk3 med 21 milj pixlar och en d3.
Två kameror med olika upplösning men där två olika objektiv återger 16mm dvs Canon 16-35 mk2 och Nikons nya 14-24mm på 16mm och båda nerbländade till 5.6
Mikael
 
Vad skall man ha 21 milj pixlar till om ett objektiv vidvinkel uppträder som detta gör?
Canon 16-35mm nerbländat till 5,6
 

Bilagor

  • canonkant.jpg
    canonkant.jpg
    25.4 KB · Visningar: 430
Om man jämför det med Nikon 14-24mm och d3 med 12 miljoner pixlar.
Flaskhalsen idag är objektiven, Nikon visar här att det går att tillverka ett objektiv med utmärkta kantegenskaper.
Om något skall kallas "state of the art" så är det 14-24, maken till skärpa är svår att hitta hos något annat på exv 16mm
Mikael
 

Bilagor

  • nikonkant.jpg
    nikonkant.jpg
    33.3 KB · Visningar: 427
Som synes ingen större skillnad, när jag bara tagit in Mikaels NEF i NX, croppat den och sparat som jpg. Två skillnader syns dock:

-- En gnutta lägre kontrast som default i NX
-- NX tar automatiskt bort CA väldigt effektivt (se Volvo-flaggan)
 

Bilagor

  • d3_2470_56_100.jpg
    d3_2470_56_100.jpg
    69 KB · Visningar: 340
macrobild skrev:
Vad skall man ha 21 milj pixlar till om ett objektiv vidvinkel uppträder som detta gör?
Canon 16-35mm nerbländat till 5,6

Fullt berättigad fråga som borde ställas i forumet för 1DsMkIII också. Att 16-35 och 17-40 presterade undermåligt på 5D och 1dsMkII vet väl alla som testat kombinationerna. Men att den uppdaterade 16-35 skulle prestera så här illa på en 12,7 mp FF-sensor trodde jag inte.

Resultaten i övrigt med 24-70 på 5D och D3 är ju tillfredsställande. Tror inte att 5D:s 0,6 extra mp tillför något jämfört med D3.

Slutsats: Nikons 24-70 klår inte Canons (utom mitt jävla dåliga exemplar#/¤()¤) trots att jag hade väntat mig motsatsen.

Men tillbaks till ursprungsfrågan: Vad man ska med 21 mp till?

1. Fixa ett större hål i plånboken
2. Förlora pengar genom att sälja sin 5D eller 1dsMkII för att skaffa 1DsMkIII.
3. Slöa ned all bildhantering till ingen nytta vad gäller faktisk upplösning.
4. Minska utrymmet på hårddisken
5. Som inträdesprov till fakirskolan genom pixelbeepande som skapar ångest över att de extra mp bara grötade till det.
6. Se det hela som en (dyr) lektion i att faktisk upplösning styrs av många andra faktorer än antalet mp.
7. Om man lärt sig lektionen under punkt 6 så lär man sig också att de extra mp inte betyder någon fördel ens vid beskärning som många hävdar.
8. Den som skaffar en kamera med 21mp vill fylla ut sin lediga tid med att leta upp optiker som inte finns på marknaden som kan dra fördel de många pixlarna.

Finns många svar. I tråd efter tråd kommer man alltid fram till att samspelet mellan optik, sensor och signalbehandling avgör faktisk upplösning.

Nu finns inte dessa optiker. Likväl fortsätter pixeljakten.

Upprepar: Smart gjort av Nikon att välja 12mp och försöka göra optiker som ger maxresultat ihop med den sensorn. Att man lyckats med 14-24 visar att det går.

Och nu får jag väl alla 21mp-behövare över mig som en vargflock som kommer att hävda att jag bara försvarar min "gamla" 1DsMkII. FEL! Jag försvarar den inte. Däremot kan jag ibland förbanna mig för att jag sålde min 5D och köpte det tunga skrället. Visst har den rappare AF, vädertätning, lite bättre sökare (o en nästan 3ggr saftigare prislapp), men bildresultatet blir inte speciellt märkbart bättre än med 5D vid utskrift. Personligen anser jag att utskriften ska vara det slutliga kriteriet för bildkvalitet, inte näsan i skärmen vid 200%.

MVH/Lennart som ff väntar på svar från Canon varför hans 24-70 är sämre än Risedals.

PS. Snyggt jobbat med bildexemplen, Mikael. DS
 
Tyvärr blev Nikons 24-70 väldigt uppskriven utan att jämföras eller testad mot andra gluggar och på stor sensor.
Det visar bara hur svårt det är att bygga ett bra objektiv, 14-24 visar sig vara annorlunda dvs väldigt bra.
En annan sak jag/vi har lärt oss är hur bra fortfarande Canon 5d står sig i bildkvalitet.
Jag talar inte om byggkvalitet,snabbhet,AF osv utan bildkvalitet och upp till runt 1600iso i jämförelse med d3.
Mikael
 
Det verkligt intressanta i slutändan är om och hur mycket dessa skillnader i 100% crop syns på ett slutgiltigt bildbehandlat foto som skrivits ut stort tex i A2 och beskådas på normalt betraktningsavstånd (2 m?) alternativt om en kund/klient ser och är villig att betala för skillnaden i färdig produkt. Annorlunda uttryckt: Är skillnaden reell i färdig kommersiell applikation eller mer akademisk och att benämna som pixelpeepingfynd?!
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
En annan sak jag/vi har lärt oss är hur bra fortfarande Canon 5d står sig i bildkvalitet.
Jag talar inte om byggkvalitet,snabbhet,AF osv utan bildkvalitet och upp till runt 1600iso i jämförelse med d3.
Mikael

Vilket jag ju också tidigare skrev och förväntade mig. Jag har ingen förståelse för alla dessa fotografer som ondgör sig över att D3:an minsann inte är bättre än deras D2X/D300 på ISO 100/200. Hur skulle en 12 MP-kamera kunna ge bättre bildkvalitet än en annan 12 MP-kamera på bästa ISO-tal? Vad trodde de sig få se?! Märkliga och orealistiska förväntningar som en del fotografer har och dessutom av sk proffs! Åter igen: På ISO 100-400 ger dagens bästa DSLR likvärdig bildkvalitet oavsett märke. Använda objektiv och teknik gör skillnaden. Ingen skall köpa en D3 för att använda på ISO 100/200 om han/hon har en D2X och tro sig få bättre bilder i studion eller vid landskapsbilder. D3 glänser vid ISO 1600 och uppåt och som actionkamera.
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Det verkligt intressanta i slutändan är om och hur mycket dessa skillnader i 100% crop syns på ett slutgiltigt bildbehandlat foto som skrivits ut stort tex i A2 och beskådas på normalt betraktningsavstånd (2 m?) alternativt om en kund/klient ser och är villig att betala för skillnaden i färdig produkt. Annorlunda uttryckt: Är skillnaden reell i färdig kommersiell applikation eller mer akademisk och att benämna som pixelpeepingfynd?!

du får testa. men som jag alltid har deklarerat, jag visar skilnader.
Hur dessa skilnader sedan ses eller vill ses är upp till var och en att bedömma.Oavsett det gäller brus, detaljnivå, upplösning osv
Mikael
 
macrobild skrev:
du får testa. men som jag alltid har deklarerat, jag visar skilnader.
Hur dessa skilnader sedan ses eller vill ses är upp till var och en att bedömma.Oavsett det gäller brus, detaljnivå, upplösning osv
Mikael

Har du inte själv skrivit här på fotosidan att det är onödigt med mer än 12 MP och därmed att satsa på tex en Hasselblad H3D med 39 MP eftersom skillnaderna inte syns i utskrift?!
 
Teodorian skrev:
Har du inte själv skrivit här på fotosidan att det är onödigt med mer än 12 MP och därmed att satsa på tex en Hasselblad H3D med 39 MP eftersom skillnaderna inte syns i utskrift?!

jag har skrivit att det vid ett normalt betraktningsavstånd, dvs att du ser hela kopian/bilden kan vi inte med våra ögon se mer detaljer/upplösning än vad ca 8-10milj pixlar förmedlar, detta har testats, om du gör en stor kopia 1m och står med nosen i bilden kan du se mer detaljer,
men tar du ett eller två steg tillbaka så att du ser hela bilden så ser du fortfarande inte mer detaljer än det de ca 10milj förmedlar.
Mikael
 
macrobild skrev:
Jag tänker presentera här vad vi såg när vi fotograferade med 5d och d3 och på kamerorna objektiven 24-70 nerbländat till 5,6. Alla kameror på stativ.
Vi fann en sak, Canon 24-70 uppträdde skarpare.
Rawfiler framräknade med Camera Raw.
Först hela bilden från fiskelägret RÅ

Kan du visa mittutsnitten också? Finns någon skillnad där? Nikons 24-70 är riktigt skarp i mitten så klarar den inte att matcha Canons 24-70 är det märkligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.