Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Huvudvärken har satt in efter en hel dags test mellan D3, 1dsmk3, 5d.
Vi har flertal fynd att presentera som Lars och jag kommer att redovisa senare.

En personlig reflektion är-förutom byggkvalitet,AF, snabbhet osv-VAD bra 5d står sig.
Det andra är att ett av Nikonobjektiven inte uppträder som förväntat i jämförelse.

Mikael
 
macrobild skrev:
Hej
Huvudvärken har satt in efter en hel dags test mellan D3, 1dsmk3, 5d.
Vi har flertal fynd att presentera som Lars och jag kommer att redovisa senare.

En personlig reflektion är-förutom byggkvalitet,AF, snabbhet osv-VAD bra 5d står sig.
Det andra är att ett av Nikonobjektiven inte uppträder som förväntat i jämförelse.
Ska bli intressant! Men gör för guds skull en egen tråd om jämförelsen så att även andra än D3-trådläsare får ta del av resultatet:)
 
Japp, vi har fått sämre kantresultat jämfört med 5d och min 24-70 som jag har haft en del synpunkter på.
Lars testar ett annat ex i morgon. Det ex vi har till test var inte något STATE OF THE ART som vår käre norrman Björn Rörslett så glatt har utnämt det till.
Mikael
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Ett annat exemplar lär inte förändra bilden som många tycks ha:

http://nikongear.com/smf/index.php?topic=6875.0

Men Björn Rörslett tycker väl fortfarande att detta är ett state of the art objektiv ?

Vem minns min dust med honom här på Fotosidan där jag ifrågasatte hans uttalande om ett objektiv suveränitet utan att han hade testat det på en D3 dvs stor sensor, hans föringande av MTF-testens värde, hans stora erfarenhet av att bedömma objektiv genom "riktig" fotografering osv?

Det blir kul att se Tidningens Foto MTF test av objektivet.

Mikael
 
Intressant att ni kan se att det är sämre redan på D300 som har mindre sensor..
De två eller tre tester jag sett säger att den är extraordinär på D3..
 
Jeppe skrev:
Nu diskuterar vi 24-70/2.8 i D3-tråden och jag upplever, i varje fall i mitt initiala test att objektivet håller hög kantskärpa på D3:an. Jag ska alldeles snart ta mig an D300:an.

http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13271.htm

_________________________________________________

Och så slirade vi in på de allsmäktiga MTF-kurvorna igen... För motljus egenskaper o.dyl är ju inte alls viktiga för att avgöra om ett objektiv är bra eller inte...

Om nu Rörslett testat och tycker att objektivet är ruskigt bra, så är det förmodligen inte ett dåligt objektiv. Oavsett vad de allsmäktiga MTF-kurvorna säger.

Hälsningar

Adam
 
macrobild skrev:
Men Björn Rörslett tycker väl fortfarande att detta är ett state of the art objektiv ?
Har han fel när han påstår detta, då?

Vilken ljusstark 24-70 (eller däromkring) är märkbart bättre än Nikons nya?

"State of the Art" innebär ju knappast att något är perfekt och helt felfritt -- bara att det är det bästa som f.n. finns.
 
Jeppe skrev:
Nu diskuterar vi 24-70/2.8 i D3-tråden och jag upplever, i varje fall i mitt initiala test att objektivet håller hög kantskärpa på D3:an. Jag ska alldeles snart ta mig an D300:an.

http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13271.htm

Tycker kantaskärpan ser ritkigt bra ut i ditt test Jesper..ser knappt någon skillnad mellan f2,8 och f8...är övertygad om att Nikons nya 24-70 är en kanonglugg men precis som med Canons 24-70 så lär det även finnas dåliga/mindre bra ex av den också...synd att inte tillverkarna har en mindre tolerans när det gäller kalibreringen av husen/objektiven.
 
jorgene skrev:
Har han fel när han påstår detta, då?

Vilken ljusstark 24-70 (eller däromkring) är märkbart bättre än Nikons nya?

"State of the Art" innebär ju knappast att något är perfekt och helt felfritt -- bara att det är det bästa som f.n. finns.

Jag avvaktar att svara på detta tills objektiv nr 2 är testat. I går var Canons 24-70 märkbart bättre än Nikons motsvarande.

Finner också det är lite märkligt att flera andra har fått resultat som de inte tycker är bra även på en cropad kamera.
Jag har kört d2x sedan den kom och har testat ett antal objektiv som fungerat perfekt, från billiga till dyra.

Kan det vara så att objektivet inte är så bra som vissa har gjort gällande?Att det är svårare än mantror att få till ett objektiv.
Jag vet bara vad för resultat vi fick i går och det förvånade.

OM jag skulle kalla något "state of the art" så är det 14-24 DET är en PÄRLA

Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.