Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
AAVERDAL skrev:
Tack mikael!

Det var skönt att höra då jag valde 14-24 före 24-70an.

Hej
Jag talade precis med Lars Kjellberg i telefon och diskuterade vad jag kan lägga ut på Fotosidan eftersom vår test är också till en artikel till en fototidning.

14-24 är mycket bra, vi testade dem mot Canons 16-35 mk2 och jag kommer att visa vad kantskärpa innebär,den fullkomligt blåser canon gluggen av banan, jag kommer också visa vilka skilnader det är mellan D3 med 24-70 och 5d med 24-70.
Innan jag gör det avvaktar jag Lars resultat, han har precis jämfört den 24-70 vi använde igår med ett annat ex.
Mikael
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Nu diskuterar vi 24-70/2.8 i D3-tråden och jag upplever, i varje fall i mitt initiala test att objektivet håller hög kantskärpa på D3:an. Jag ska alldeles snart ta mig an D300:an.

http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/13271.htm

Skilnaden är väl Jesper att vi har direkta jämförelser som jag väntar svar på om jag kan lägga ut här på Fotosidan. Dvs efter koll av objektivet , dvs test av ett annat exemplar så vi undanröjer misstankar om att vårt första objektiv som testades inte är felaktigt/defekt på något vis.
Om så vore så visar det att även Nikon har variationer i sina exemplar precis som jag har redovisat att Canon har.

Mikael
 
Jovisst lite konstigt kan man tycka...
Men jag behöver båda och fick göra en ekonomisk prioritering. Jag har ju även tänkt att byta upp mig till D3 men kör D200 idag och i inledningskedet så behöver jag den större bildvinkeln mer...
Är man småskojare som jag så får man hålla lite mer i slantarna.
 
macrobild skrev:
Jag avvaktar att svara på detta tills objektiv nr 2 är testat. I går var Canons 24-70 märkbart bättre än Nikons motsvarande.

Finner också det är lite märkligt att flera andra har fått resultat som de inte tycker är bra även på en cropad kamera.
Jag har kört d2x sedan den kom och har testat ett antal objektiv som fungerat perfekt, från billiga till dyra.

Kan det vara så att objektivet inte är så bra som vissa har gjort gällande?Att det är svårare än mantror att få till ett objektiv.
Jag vet bara vad för resultat vi fick i går och det förvånade.

OM jag skulle kalla något "state of the art" så är det 14-24 DET är en PÄRLA

Mikael

Mikael har ni testat hur Nikons gamla 28-70/f2,8 uppträder på D3an mot Nikons/Canons 24-70....vore intressant o se om den nya gluggen är en förbättring(vilket man tycker den borde vara) av den gamla 28-70in när det gäller mitt/kantskärpa mm(bildkvaliten överlag) och hur den står sig mot Canons 24-70....visst den nya gluggen är modernare i sin utformning/konstruktion men om man inte behöver/klarar sig med 28 i vidvinkel och att man kan leva med den lite "bulkigare" utformningen som 28-70 har så är ju en beg 28-70 ett bra köp om inte 24-70in är märkbart bättre(på en D3)
 
Mankan G skrev:
DX rules the world...ialla fall tycks det vara så om man är kantellerhörnmaximalskärpa fetiscist

Hehehehe visst är det så...helst ska man ha en D2x o ständigt skjuta i högfartsläget för att verkligen få bästa möjliga kant/hörnskärpa....hört att det endast är bilder som har maximal kant/hörnskärpa som är bra bilder ;)
 
pet skrev:
Mikael har ni testat hur Nikons gamla 28-70/f2,8 uppträder på D3an mot Nikons/Canons 24-70....vore intressant o se om den nya gluggen är en förbättring(vilket man tycker den borde vara) av den gamla 28-70in när det gäller mitt/kantskärpa mm(bildkvaliten överlag) och hur den står sig mot Canons 24-70....visst den nya gluggen är modernare i sin utformning/konstruktion men om man inte behöver/klarar sig med 28 i vidvinkel och att man kan leva med den lite "bulkigare" utformningen som 28-70 har så är ju en beg 28-70 ett bra köp om inte 24-70in är märkbart bättre(på en D3)

Nej det har vi inte gjort.
Däremot har Lars testat 2 Nikon 24-70 med samma resultat. Lars har alltså gjort om testen idag och det är ingen skilnad på de två exemplaren.

Mikael
 
pet skrev:
Mikael har ni testat hur Nikons gamla 28-70/f2,8 uppträder på D3an mot Nikons/Canons 24-70....vore intressant o se om den nya gluggen är en förbättring(vilket man tycker den borde vara) av den gamla 28-70in när det gäller mitt/kantskärpa mm(bildkvaliten överlag) och hur den står sig mot Canons 24-70....visst den nya gluggen är modernare i sin utformning/konstruktion men om man inte behöver/klarar sig med 28 i vidvinkel och att man kan leva med den lite "bulkigare" utformningen som 28-70 har så är ju en beg 28-70 ett bra köp om inte 24-70in är märkbart bättre(på en D3)

Jag kör denna kombon!
Har varit på väg att sälja av mitt AFS28-70/2.8D många gånger då den inte presterat vettigt på min D2x. Den har varit inne på justering samt renovering hos Lasses etc. utan att bli bättre.

Men, på min D3 är det riktigt bra från bl.2.8!! Å jag ÄR kräsen, igentligen är det bara AF85/1.4D som lever upp till mina förväntningar...

Peter, bställ en 24-70 så kan vi jämföra :)

Cheers // Martin
 
macrobild skrev:
Nej det har vi inte gjort.
Däremot har Lars testat 2 Nikon 24-70 med samma resultat. Lars har alltså gjort om testen idag och det är ingen skilnad på de två exemplaren.

Mikael


Precis som jag sa till dig! Ett flertal personer vittnar om att 24-70 har mindre bra kantskärpa. Så är det! Personligen gör det mig inte så mycket då jag mest kör porträtt på f2.8-4 och är mer intresserad av bra mittskärpa och bokeh istället för bra kantskärpa. (I mitt lilla test med D300 var 24-70 bäst i mitten och sämst i kanten jämfört med 50/1.4 och 17-55) Vill man ha ett bra landskapsobjektiv får man leta vidare.
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Precis som jag sa till dig! Ett flertal personer vittnar om att 24-70 har mindre bra kantskärpa. Så är det! Personligen gör det mig inte så mycket då jag mest kör porträtt på f2.8-4 och är mer intresserad av bra mittskärpa och bokeh istället för bra kantskärpa. (I mitt lilla test med D300 var 24-70 bäst i mitten och sämst i kanten jämfört med 50/1.4 och 17-55) Vill man ha ett bra landskapsobjektiv får man leta vidare.

så sant
Jag återkommer med vad man kan se för skilnad mellan 5d och 3d med samma typ av objektiv, och då har jag inga andra aspekter än upplösning.
Mikael
 
Jag tänker presentera här vad vi såg när vi fotograferade med 5d och d3 och på kamerorna objektiven 24-70 nerbländat till 5,6. Alla kameror på stativ.
Vi fann en sak, Canon 24-70 uppträdde skarpare.
Rawfiler framräknade med Camera Raw.
Först hela bilden från fiskelägret RÅ
 

Bilagor

  • helabilden1.jpg
    helabilden1.jpg
    23.7 KB · Visningar: 450
en delförstoring från motivet i 100% 400x400pixlar
utsnittet hämtat till höger i bilden från nya Nikon 24-70
 

Bilagor

  • helabilden2.jpg
    helabilden2.jpg
    32.7 KB · Visningar: 464
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.