Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Med risk för att göra mig impopulär som språkpolis så vill jag påpeka att uttrycket är "horses for courses".

Helt ok.. Skrev lite fel. Tack för påminnelsen

christian_r skrev:
Jag har sjælv en d2x, o allt øver iso 200 ær oanvændbart, tyværr.

Vad är detta? Är du seriös eller vill du bara provocera?

Ditt brillianta påstående visar ju bara än bättre att det inte går att kategoriskt säga att en produkt är bra eller dålig. Vi har alla olika preferenser och krav. Som sagt så har jag under min tid med en D2X sålt en hel del bilder tagna på iso800. Så oanvändbar kan den dessvärre inte vara. Då hade jag ju inte sålt någon bild eller hur? Att det finns bättre kameror för högisobilder råder det ingen tvekan om men att säga att den är oanvändbar över iso200 finner jag vara ett korkat uttalande enbart sagt för att provocera.

Jag blir allt lite upprörd när jag blir i det närmsta idiotförklarad för att jag inte håller med om att en D2X är ett "fiasko". Att jag råkar ha helt andra behov verkar ha gått spårlöst förbi. Det tycks vara så att det är enbart vissas behov som gäller och då blundar man för alla andras. Tvärt om gäller givetvis oxå. Har man behov av ett system för bilder på höga iso så skall man givetvis inte köpa en D2X. Men om man i stort aldrig plåtar där upp så varför inte.......Inte idag givetvis men igår...före D3 och D300

Som jag skrev tidigare så har mitt "fiasko" till kamera gett mig en hel del försålda bilder och dessutom givit mig en stor mängd trevliga minnen för privat bruk. Om jag hade kunnat sälja mer med en annan modell? Vem vet. Kanske,

NU lägger jag ner detta. Glömde visst mitt tidigare löfte.

Update:
jorgene skrev:
Trams...
Varför kan jag inte skriva så här korta inlägg. Det är precis vad jag försökte säga med mitt lååånga inlägg. Tack Jörgen för påminnelsen
 
Senast ändrad:
Lennart,

Jag hade ringt Per på canon och snackat med honom. Det verkar ju helt knäppt det där.Att kameran inte kan fokusera ordentligt med mittpunkten.
 
Jeppe skrev:
Lennart,

Jag hade ringt Per på canon och snackat med honom. Det verkar ju helt knäppt det där.Att kameran inte kan fokusera ordentligt med mittpunkten.

Jo, jag funderar skarpt på det. Har du tel.numret. Har tappat det. Var längesedan jag hade kontakt med honom. Tacksam om du gav mig det så jag slipper bli utkopplad på gatan i ngn fånig automatisk växel med hissmusik. Om du inte vill lägga ut det här så maila mig det!

Tack på förhand!

Till Er som undrar om detta inte är en Nikontråd är det väl mumma att få till livs följande: Tråden handlar om Nikons första FF-kamera och även om en del nya Nikonoptiker. Vad kan vara ljuvligare läsning för Nikonägare än när en av Canons L-optiker gör bort sig fullständigt på en av Canons berömda FF-kameror. Bättre gratisreklam för Nikon och D3 är svår att få.:):)
Förresten misstänker jag starkt att det är en Nikontekniker i Canonkläder som fixat min optik så det ser skit ut nu när Nikons 24-70 släppts.

Lennart som ursäktar för visst OT-intrång
 
För att återgå till D3 (har inte orkat läsa 120+ sidor):

Har någon jämfört kameran med D300?

/BC - D300-ägare men inte överväldigad av dess kvaliteter jämfört med D70S
 
BjörnN skrev:
För att återgå till D3 (har inte orkat läsa 120+ sidor):

Har någon jämfört kameran med D300?

/BC - D300-ägare men inte överväldigad av dess kvaliteter jämfört med D70S

Håller på, men är tyvärr mitt uppe i en flytt och därför tar det lite längre tid än beräknat.

För att se kvalitetsskillnader i bild så måste man pressa kameran, det plus de extra funktionerna mot D70S är det man får, inget annat ;) (okej, lite lull-lull oxå)
 
Mankan G skrev:
Helt ok.. Skrev lite fel. Tack för påminnelsen



Vad är detta? Är du seriös eller vill du bara provocera?

Ditt brillianta påstående visar ju bara än bättre att det inte går att kategoriskt säga att en produkt är bra eller dålig. Vi har alla olika preferenser och krav. Som sagt så har jag under min tid med en D2X sålt en hel del bilder tagna på iso800. Så oanvändbar kan den dessvärre inte vara. Då hade jag ju inte sålt någon bild eller hur? Att det finns bättre kameror för högisobilder råder det ingen tvekan om men att säga att den är oanvändbar över iso200 finner jag vara ett korkat uttalande enbart sagt för att provocera.

Jag blir allt lite upprörd när jag blir i det närmsta idiotförklarad för att jag inte håller med om att en D2X är ett "fiasko". Att jag råkar ha helt andra behov verkar ha gått spårlöst förbi. Det tycks vara så att det är enbart vissas behov som gäller och då blundar man för alla andras. Tvärt om gäller givetvis oxå. Har man behov av ett system för bilder på höga iso så skall man givetvis inte köpa en D2X. Men om man i stort aldrig plåtar där upp så varför inte.......Inte idag givetvis men igår...före D3 och D300

Som jag skrev tidigare så har mitt "fiasko" till kamera gett mig en hel del försålda bilder och dessutom givit mig en stor mängd trevliga minnen för privat bruk. Om jag hade kunnat sälja mer med en annan modell? Vem vet. Kanske,

NU lägger jag ner detta. Glömde visst mitt tidigare löfte.

Update:

Varför kan jag inte skriva så här korta inlägg. Det är precis vad jag försökte säga med mitt lååånga inlägg. Tack Jörgen för påminnelsen

Uppfattningen om D2x's brus på höga ISO är min högst Personliga och Subjektiva mening.
Därför kan du inte kritisera mitt inlägg Magnus.
Kan sträcka mig till att ISO 400 är taket för vad kan kan använda.
 
Senast ändrad:
När det gäller NEF så går det att ställa in 12 eller 14 bitar och välja mellan "Förlustfri komprimering", "Komprimerad" och "Okomprimerad".

Själv har jag valt 14 bitar och okomprimead NEF. Men jag är inte så säker på att det är det smartaste valet. Eldar jag för kråkorna, eller vad tror ni?

Det vore intressant att veta hur ni har valt att ställa in NEF och era tankar kring detta?
 
christian_r skrev:
Uppfattningen om D2x's brus på höga ISO är min högst Personliga och Subjektiva mening.
Därför kan du inte kritisera mitt inlägg Magnus.
Kan sträcka mig till att ISO 400 är taket för vad kan kan använda.

Jo det kunde jag tydligen för jag gjorde ju det. Jag anser fortfarande att ditt inlägg var riktigt korkat. Speciellt eftersom du inte direkt gjorde det lätt för oss att förstå vad du syftade på.

Men om du läser mitt svar en gång till så hittar du följande mening

"Ditt brillianta påstående visar ju bara än bättre att det inte går att kategoriskt säga att en produkt är bra eller dålig. Vi har alla olika preferenser och krav."


Jag kan inte tolka mitt eget citat på annat sätt än att jag ansåg att det är ok att ha en annan åsikt. Det skulle bara vara lite enklare att debattera med dig om du utvecklade ditt korta språkbruk lite mer.
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Jo det kunde jag tydligen för jag gjorde ju det. Jag anser fortfarande att ditt inlägg var riktigt korkat. Speciellt eftersom du inte direkt gjorde det lätt för oss att förstå vad du syftade på.

Men om du läser mitt svar en gång till så hittar du följande mening

"Ditt brillianta påstående visar ju bara än bättre att det inte går att kategoriskt säga att en produkt är bra eller dålig. Vi har alla olika preferenser och krav."


Jag kan inte tolka mitt eget citat på annat sätt än att jag ansåg att det är ok att ha en annan åsikt. Det skulle bara vara lite enklare att debattera med dig om du utvecklade ditt korta språkbruk lite mer.

Om du nu tycker det är Ok att man har en annan åsikt än dig så behöver du inte kalla den ett "korkat uttalande".
Man behöver inte vara "korkad" bara för att man inte delar din mening.
Jag menar på fullt allvar, till mitt användningsområde, att bruset över Iso 400 på D2x är på tok för högt.
 
Jag har inga som helst svårigheter med att respektera argument eller åsikter till varför det är si eller så. Men så länge som du inte förklarar dig mer ingående än vad du gjorde så kommer att fortsätta att anse ditt första inlägg som korkat

Tyvärr finns det alltför många personer i forum som detta som gör allt för att bara provocera eller förstöra och på sättet du beskrev eller mer rätt bristen på beskrivning gjorde kanske att jag misstolkade dig, vad vet jag.

Du har fortfarande inte lagt fram några relevanta fakta som visar varför du har en avvikande åsikt mot den vedertagna. Resten av världen lyckas använda en D2X på +iso200 med framgång.

För lejonparten av oss vanliga dödliga så är det inte på +iso200 som den särskiljer sig nämvärt negativt mot konkurensen utan det börjar för de flesta av oss över iso400. För mig så är det som sagt över iso800. Om du har andra åsikter så är det som sagt ok för mig men om du har en radikalt annan åsikt än vedertagen så ÄR det lättare med en förklaring en ett påstående
 
Senast ändrad:
Vill bara göra klart att jag tycker förövrigt D2x är en extremt potent kamera, i alla avseenden.

Jag skrev i mitt andra inlägg att smärtgränsen snarare går vid Iso 400, vilket kanske är lite mer "fair".

När jag säljer foto som skall på stora prints, eller publiceras i större format på webben, så blir bruset För tydligt över iso 400, speciellt i övergångarna mellan låg till mellan dagrar.

Hoppas detta är en tillräkligt bra förklaring till mitt påstånd.

Detta kommer D3 förändra, med goda marginaler.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.