Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Tore Helming (Teodorian) skrev:
Med en D3:a är väl inte ISO 1600 mörkt...

Inga poblem för kameran med mörkret, men för mig att hitta knappar på kameran och prylarna i kameraryggan :)
Ska fixa lite bilder där jag pressade med riktigt höga ISO hade problem med LR igårkväll då det slog ett mystiskt brus i bilderna, fungerade dock med NX.

Mvh
/uffe
 
faskunge skrev:
Ska fixa lite bilder där jag pressade med riktigt höga ISO hade problem med LR igårkväll då det slog ett mystiskt brus i bilderna, fungerade dock med NX.

Mvh
/uffe [/B]

Beträffande bruset med ACR/LR se min kommentar ovan om att NX lär prestera bättre.
 
Bekymmer med LR? Jotack. Med bilder från min D300 så blir det emellanåt ett felmeddelande iställlet för en bild i "Loupe" läget. Funkar finfint i "browserläget" men inte alltid i "Loupeläget" Det lustiga är att felmedddelandet är spegelvänt i det nedre vänstra hörnet och i röd text. Röd text är ok men varför spegelvänt?

Högisobilder blir sällan roliga i LR med Nikons kameror är min erfarenhet. De blir bättre med D300 än med D2X men fortfarande sämre än med NX
 
Teodorian skrev:
Egen studio? Nöjd med 85/1.4 på D3:an? Köpte du inte något av de nya objektiven (14-24, 24-70)? Och hur fungerar 50/1.4 på D3? Enligt denna person är det bättre än på D2X: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=25863572

Hej Tore,

Tyvärr ingen egen studio, har en kompis som äger lite fastigheter där vi kan "hålla till" vid behov.
85/1.4 sitter finfint på D3 men jag upplever att den presterade lite bättre på min D2x. Likaså upplever jag liksom "FLafrance" på dpreview att 50/1.4 funkar bättre nu än innan. Även min 70-200/2.8VR presterar lite bättre på D3:an.
Fantastiskt att man nu kan justera front/backfocus
utan att behöva skicka iväg kameran!!

Jag tänkte prova att råkonvertera med NX som jag har installerat på min laptop, vet någon om NX funkar med x64 vista?

Mvh // Martin
 
Teodorian skrev:
Köpte du inte något av de nya objektiven (14-24, 24-70)?

Jag har inte köpt dessa objektiv, det som lockar mest är väl AFS14-24/2.8G. Har sedan innan en AFS28-70/2.8D, men har inte hunnit med att testa den än... Kommer med största sannolikhet att sälja av min D2x, AFS12-24/4G och AFS28-70/2.8D för att finansiera lite nya gluggar framöver.

Cheers // Martin
 
Anderzon skrev:
Jag har inte köpt dessa objektiv, det som lockar mest är väl AFS14-24/2.8G. Har sedan innan en AFS28-70/2.8D, men har inte hunnit med att testa den än... Kommer med största sannolikhet att sälja av min D2x, AFS12-24/4G och AFS28-70/2.8D för att finansiera lite nya gluggar framöver.

Cheers // Martin

Jag har sålt min D2X (till en fotoklubbskompis till dig: Thomas Karlsson), andra kameror och objektiv på vägen mot D3. Jag tänkte testa det nya 24-70 mot mitt 17-55 och om möjligt någons 28-70. Mitt 14-24 är på väg och det får testas på DX i väntan på D3.
 
radiosynkar

Jag har plåtat med radiosynkarna och fick lamellerna med på både 1/250 och 1/200 med D3. Jag pratade med NPS och de säger att avtrycket och reaktionen på D3 är så hög att jag måste plåta på 1/160 för att slippa dem. Har det hänt någon annan eller måsta man leta upp sladdarna igen?

Jalle
 
skola

Och är det någon som hört något om ProSchools tider. Jag kollade på nätet och har inte hittat några tider. Priserna var dock där. Betalade man på de andra, jag kommer inte ihåg?
 
Re: radiosynkar

jalle_fotograf skrev:
Jag har plåtat med radiosynkarna och fick lamellerna med på både 1/250 och 1/200 med D3. Jag pratade med NPS och de säger att avtrycket och reaktionen på D3 är så hög att jag måste plåta på 1/160 för att slippa dem. Har det hänt någon annan eller måsta man leta upp sladdarna igen?

Jalle

Japp, det stämmer... och jag såg säkert ut som ett levande frågetecken i studion igår...
Men jag klarar mig om jag kör på 1/200s. Kör med kaffebrus radiosändare av okänd kinesisk härkomst =)

Mvh // Martin
 
haha, jag trodde min kamera var trasig. Men var glad. Mina lameller syns både med PocketWizard och Elinchrome. Jag testade båda.
Tack för support i ett svagt och ensamt ögonblick..
 
ok.
jag har haft en massa problem utomhus med IR sändare att de råkar vrida sig så tyvärr är inte de ett alternativ för mig. Men jag är lite förvånad att de funkar bättre eftersom jag misstänkte att radiovågor och ir borde ha liknande överföringshastigheter, men det finns säkert någon tekniker som kan svara på sånt. Nu blir det sladd i stället om det behövs

J
 
jalle_fotograf skrev:
ok.
jag har haft en massa problem utomhus med IR sändare att de råkar vrida sig så tyvärr är inte de ett alternativ för mig.

Jag har aldrig ägt nåpgon IR, men vill minnas att om jag kör SB-800 och SB-600 så pratar de via IR?
Hursom utomhus så funkar denna lösningen riktigt dåligt. Därav kör även jag radio.

Mvh // Martin
 
Jepp
tror oxå att blixtar pratar IR. Vi verkar plåta under samma förhållanden, martin. Sitter just nu och surfar på helikopterresor i NY. Jag ska dit och shoppa julklappar. Funderar just nu om 12 minuter visp mellan höghus eller ny macro är det som gäller.. tyvärr räcker inte pengarna längre. 14-24 är bra men kom med en stor prislapp.
 
Anderzon skrev:
Han nämnde detta och var mycket nöjd :)
När kommer din D3 att levereras?

Mvh // Martin

Jag vet inte alls. Jag är inte NPS:are. Det känns fel men jag har faktiskt även bokat hos Kameradoktorn för några dagar sedan. Blir intressant att se om de kan få fram D3 snabbare än Cyberphoto där jag beställde 23/8.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.