Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
boris.bonasin skrev:
Men Nikon då! Varför är det så svårt att lägga till © i teckenuppsättningen?

Kort svar:
Det är nog helt enkelt så att Nikon följer EXIF-standarden.

Långt svar:
EXIF standarden ver 2.2x (se sid 14) anger att strängar skall innehålla tecken enl. 7-bitars ASCII koden. Som synes finns inte copyright-tecknet med bland dessa tecken och inte heller t.ex. våra å, ä och ö. Den utökade tabellen, som använder den 8:e biten, innehåller i exemplet ovan ett copyright-tecken men det finns ett antal varianter av denna utökning varav bara vissa har med detta tecken. Det finns även 8-biars ASCII-tabeller som standardiserats - där t.ex. vi i Västeuropa använder ISO/IEC 8859-1, även kallad Iso Latin-1.

Det bäst hade varit att bilders meta-data stödde Unicode där varje tecken representeras av 16 bitar vilket gör att alla världens tecken får plats i en och samma teckenuppsättning. Då skulle även kineserna kunna skriva in sina krumelurer i EXIF-datan ☺
 
Teodorian skrev:
Diskussion om bildkvaliteten på D3 och hur den förhåller sig till D2X:

http://nikongear.com/smf/index.php?topic=6911.0

Hej

"Apparently he has been frustrated since the images look “chunked” and there doesn't seem to be fine details at 100%, in comparison to his 1DIII shots"

Nikon D3 har 2MP mer och är nyare och kostar typ 12 lakan mer, tror nog att detaljerna borde vara minst lika bra eller bättre, han behöver nog bara få kläm på hur D3 bilderna skall fixas.

Men Rob skriver

"On the other hand, EOS-1D Mark III files at any ISO - especially CR2s processed through Canon's Digital Photo Professional - are generally slightly crisper and more detailed. This could be because we're looking at photos taken with preproduction Nikon equipment, but experience has taught us that production gear is likely to show the same image quality traits."

Senast jag kollade blev Canons filer skarpare och mer detaljerade med Camera raw.

Vi får väl se lite mer tester sedan.

Mvh

Omar
 
100-25600 ISO testserie från D3, i dåligt ljus.
Tanka ner de fullstora JPEG:arna (direkt ur kameran) och notera...

1) ...hörnskärpan hos nya 14-24:an. Enastående.

2) ...hur 1600 ISO är i stort sett brusfritt.

3) ...hur pass användbart 10-12000 ISO är direkt ur kameran

4) ...hur väl detaljerna bibehålls på höga ISO (förstora till 100% och "kika in" genom närnsta fönstret, till vänster i bild)


http://blog.koss.jp/category_digitalcamera/1/article_595.html
 
jorgene skrev:
100-25600 ISO testserie från D3, i dåligt ljus.
Tanka ner de fullstora JPEG:arna (direkt ur kameran) och notera...

1) ...hörnskärpan hos nya 14-24:an. Enastående.

2) ...hur 1600 ISO är i stort sett brusfritt.

3) ...hur pass användbart 10-12000 ISO är direkt ur kameran

4) ...hur väl detaljerna bibehålls på höga ISO (förstora till 100% och "kika in" genom närnsta fönstret, till vänster i bild)


http://blog.koss.jp/category_digitalcamera/1/article_595.html

Just detaljbevarandet är imponerande även om bruset blir alltmer påtagligt på HI-lägena. Lite synd kanske att det inte finns två lägen mellan 12800 och 25600 dvs 16000 och 20000.

Det viktiga för mig personligen blir nog ändå att jag kan fotografera tryggt på ISO 800-3200/6400 med D3:an.

För övrigt är säkert 14-24 bra (får själv prova snart då jag om ett par dagar får de nya zoomarna) men jäklar vad linjerna drar iväg inåt-uppåt-bortåt på 14 mm! Det blir nog inte helt lätt att få naturliga bilder med den vidvinkelzoomen på D3.
 
Teodorian skrev:
För övrigt är säkert 14-24 bra (får själv prova snart då jag om ett par dagar får de nya zoomarna) men jäklar vad linjerna drar iväg inåt-uppåt-bortåt på 14 mm! Det blir nog inte helt lätt att få naturliga bilder med den vidvinkelzoomen på D3.

Vadå?

D3, 14-24/2.8 - @ 14mm f16, ISO6400, 1/125
 

Bilagor

  • _jeh6335.jpg
    _jeh6335.jpg
    99.1 KB · Visningar: 765
Jeppe, du som har testat bla 24-70. Hur är distortionen vid 24-läget? Den är nämligen så att den största anledningen till att jag gjorde miog av med 24-85 är just distortionen.

Jag bifogar ett exempel på vad jag menar.
 

Bilagor

  • nostalgia_0012_copy.jpg
    nostalgia_0012_copy.jpg
    72 KB · Visningar: 696
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.