Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Bara drygt 400 sidor...

Under avdelningen värdelöst (?) vetande:


4) Active D-Lighting gör kameran lite långsammare och kan bara användas inom ISO 200-6400 och kan leda till brus, distorsion och bandning,


Det låter ju som en katastrof! Har ett Canon-troll ramlat in på tråden kanske?

Men visst var det så att Active D-Lighting inte påverkar Raw-filerna?
 
Danlo skrev:
Det låter ju som en katastrof! Har ett Canon-troll ramlat in på tråden kanske?

Men visst var det så att Active D-Lighting inte påverkar Raw-filerna?

Nej, jag är en äkta Nikonist. Det står faktiskt så i manualen om risken för försämrad bildkvalitet på höga känsligheter i kombination med funktionen. Nej, Active D-Lighting har ingen påverkan på raw-filerna.
 
Danlo skrev:
De flesta iso-jämförelser på olika iso:n är väl fotade i Jpeg? Och visar därmed inte på långa vägar kvalitén som D3 kan leverera?

Bingo!

De bilder jag har kikat på har till största delen varit jpg ur kameran. Det brukar stå i Exifen (i Nikons programvaror i alla fall) om ett program har varit inblandat....

Nu kanske det är annat i alla fall, vem vet? Inga bilder har ju visats upp med den riktiga firmwaren ännu så.......
 
En för mig märllig skillnad mellan D3 och D300:

Brusreduceringen för långa exponeringar sker från 1s på D3 men från 8s på D300. Hur skall vi tolka det?
 
Så här sent och strax före att kameran kommer ut så fiddlar inte Nikon med bildkvalitet . Dessa parametrar är sedan en länge tid fastlagda. Ur bildkvalitetssynpunkt så spelar inte firmware någon större roll på slutet.

Rawfiler finns att hämta ner och för att bedömma hur
kameran uppträder i högre iso.
Rent spontant ser det bra mycket bättre ut än tidigare och vad någon tidigare kamera från Nikon kan leverera.
Jag kan tänka mig att kameran är ca 1 steg känsligare än exv 5d och 1dmk3, detta bygger jag på erfarenhet och att ha sett rawfiler från d3.
Om detta är rätt återstår att se vid en direkt jämförelse, vilket kommer snart.

Mikael
 
Håller helt med Mikael här, 1 steg är vad tycker mig kunna se på de tester under okontrollerade former, jag gjort som hastigast.
 
macrobild skrev:
Så här sent och strax före att kameran kommer ut så fiddlar inte Nikon med bildkvalitet ..................
Om detta är rätt återstår att se vid en direkt jämförelse, vilket kommer snart.

Mikael

Är det någon som har hört något nytt vad gäller när de första kamerorna kommer och vilken tilldelning Sverige och repsektive återförsäljare kommer att få? Kommer proffsen att ha förtur i köerna?
 
Clasberg skrev:
Är det någon som har hört något nytt vad gäller när de första kamerorna kommer och vilken tilldelning Sverige och repsektive återförsäljare kommer att få? Kommer proffsen att ha förtur i köerna?

Det var ju ett himla frågande, tror jag ska smälla upp det på startsidan ;)

De första D300-kamerorna kommer att ha leverans från butik den 28/11 enligt Nikon. Det är möjligt, beroende på hur väl logistiken fungerar, att det datumet kan flexa 1-2 dagar. Har man riktig tur kan man kanske hämta sitt exemplar redan på måndagen den 26:e. Men officiellt är det den 28/11. För D3, 14-24 och 24-70 är det officiella datumet 30/11. Samma sak där, kan flexa på 1-2 dgr.

Tilldelningssiffror får Nikon denna vecka och är förmodligen inte officiella, men jag ska höra med Lasse. Det ligger order i backloggen på 3700 st D300 (i Sverige) och 700 st (i Norden) på D3:an. Inga siffror på objektiven. Hur återförsäljarna blir tilldelade, bestämmer Nikon och skulle tro att det är hemligt. NPS-medlemmar kommer att ha viss förtur till kamerorna. Så proffsen kommer inte att ha det, men de som är NPS ;)
 
Jeppe skrev:
Det var ju ett himla frågande, tror jag ska smälla upp det på startsidan ;)

De första D300-kamerorna kommer att ha leverans från butik den 28/11 enligt Nikon. Det är möjligt, beroende på hur väl logistiken fungerar, att det datumet kan flexa 1-2 dagar. Har man riktig tur kan man kanske hämta sitt exemplar redan på måndagen den 26:e. Men officiellt är det den 28/11. För D3, 14-24 och 24-70 är det officiella datumet 30/11. Samma sak där, kan flexa på 1-2 dgr.

Tilldelningssiffror får Nikon denna vecka och är förmodligen inte officiella, men jag ska höra med Lasse. Det ligger order i backloggen på 3700 st D300 (i Sverige) och 700 st (i Norden) på D3:an. Inga siffror på objektiven. Hur återförsäljarna blir tilldelade, bestämmer Nikon och skulle tro att det är hemligt. NPS-medlemmar kommer att ha viss förtur till kamerorna. Så proffsen kommer inte att ha det, men de som är NPS ;)

Bra information!
 
Jeppe skrev:
Det var ju ett himla frågande, tror jag ska smälla upp det på startsidan ;)

Hej!

Tycker att jag har följt tråden hyfsat samt att jag har läst en hel del övrigt kring D3:an men tydligen har jag missat (eller glömt!!??) infon som du redogör för (och som jag tyckte var mycket intressant). Samtidigt händer det ju att en angiven leveranstidpunkt ändras. (Slutet av november, 071130 för D3 och 071123 för D300, hade jag uppfattat men vad gäller D300 var det ju nu ändrat).

Ledsen för detta!!

Kul om du kan fixa fram siffror på tilldelningen! Antalet NPS:are som har beställt är kanske ingen information som är tillgänglig?
 
Mankan G skrev:
Bingo!

De bilder jag har kikat på har till största delen varit jpg ur kameran. Det brukar stå i Exifen (i Nikons programvaror i alla fall) om ett program har varit inblandat....

Nu kanske det är annat i alla fall, vem vet? Inga bilder har ju visats upp med den riktiga firmwaren ännu så.......

Som alltid går det att misstolka en skriven text utifrån sitt egna perspektiv. :) Jag skulle givetvis har markerat "jag" i min mening ovan. "De bilder JAG har kikat på har till största delen varit jpg ur kameran." Det betyder inte att det inte funnits alternativ.......men

det är först under senare tid som råfiler har dykt upp. Länge fanns det bara högiso bilder tillgängliga från D3 medan det enbart fanns lågisobilder tagna med D300. Nu finns det både råfiler och jpg ......
 
Teodorian skrev:
En för mig märllig skillnad mellan D3 och D300:

Brusreduceringen för långa exponeringar sker från 1s på D3 men från 8s på D300. Hur skall vi tolka det?
Att D3:s sensor ger ett högt termiskt brus? Eller så har man helt enkelt fixat en brusreducering som är så bra att den "funkar" redan vid korta slutartider. Denna typ av reducering är ju något helt annat än "NR", och bygger på att man exkluderar konstanta brusmönster från själva sensorn, inte utläsning och signalbehandling.

*stor reservation för att jag kan vara helt ute och cykla*
 
Tjeena,

Försökte få fram ett vettigt svar ang. leveranstider igår... Ringde till Bengt på Nikon och en säljare på Scandinavianphoto i bankeryd.

Nikon själva tror inte att det blir leveranser förrens i slutet sv året, SP har ingen åsikt.

Någon som har fått vettig/relevant info???

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Tjeena,

Försökte få fram ett vettigt svar ang. leveranstider igår... Ringde till Bengt på Nikon och en säljare på Scandinavianphoto i bankeryd.

Nikon själva tror inte att det blir leveranser förrens i slutet sv året, SP har ingen åsikt.

Någon som har fått vettig/relevant info???

Mvh // Martin

I Jeppes blogg finns uppgiften att D 3 mm enligt Nikon skall börja dyka upp i butik den 28/11!? Märkligt att du får en annan uppgift från Nikon.

Men som Johan M uppmärksammat så finns ju D3 redan att köpa på blocket för en rimlig peng????!!!!
 
Possitivt :)

--- klipp ---
Jeppe: Så, när kommer kamerorna då?
Lasse: Både D300, D3 och de nya objektiven AF-S 14-24 och AF-S 24-70, kommer att finnas för utleverans till slutkund den 28 november.
--- klipp ---



Negativt :(

--- klipp ---
Jeppe: Hur många kameror har ni fått tilldelat er?
Lasse: När det gäller D300, så kommer vi att få någonstans mellan 350-400 kameror i första sändningen, siffrorna för D3 är 50-55 hus och då har vi plockat bort alla testexemplar och demokameror
--- klipp ---

Undrar hur många NPS beställningar de har?
Mvh // Martin
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.