Anderzon
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Det finns inga medelmåttor på FS. Alla är experter av tredje graden. De enda som urskiljer sig från experterna är de som börjar som inlägg med "jag är nybörjare"......
*asgarvar*
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mankan G skrev:
Det finns inga medelmåttor på FS. Alla är experter av tredje graden. De enda som urskiljer sig från experterna är de som börjar som inlägg med "jag är nybörjare"......
Teodorian skrev:
Ett skuggtest från Fotomässan idag och D3:an. Kameran hade firmware 0.37. Bilden tagen med 60/2.8 (som satt på kameran) i jpg, normal skärpa och ingen brusreducering i kameran. Ingen bildbehandling. Vilket ISO-tal?
jdandanell skrev:
Finns det några här som kommer köpa D3:an som privatperson "just for fun" så att säga?
Inom t.ex. golfen så är det ju inte ovanligt att "medelmåttor" och andra folk som är relativt dåliga ändå köper det bästa på marknaden.
Johan Ahlbom skrev:
min gissning (förhoppning är att du fotat på ISO 3200 eller möjligtvis 6400. Brusbilden påminner lite om ISO 3200, dessutom så ser jag inte så mkt färgbrus så min gissning landar nog på ISO3200.
Jeppe skrev:
Du menar det vänstra?.. Skumt mönster på hornhinnan. moaire? ARGH, värdelös kamera
Varför i halva friden bländar man ner till f/6,3 vid dylika förhållanden?? Avståndet måste ju vara fullt tillräckligt för att använda full bländaröppning och därmed ISO 6400 (eller ännu mindre eftersom det är mer än 2 stegs skillnad), troligen med extremt mycket bättre resultat eftersom den gluggen är skarp redan vid f/2,8.jorgene skrev:
"Lowes Motor Speedway. Nikon D3 with AF-S VR Zoom-NIKKOR 70-200mm f/2.8G IF-ED lens at 200mm, shooting at f/6.3, 1/800 seconds and 25600 ISO (H2). The image, when properly cleaned up, would be useable for newsprint".
Ursäkta mina dåliga ordval men jag menar... finns det någon här som inte har fotografering som yrke som tänker köpa en D3?Johan Ahlbom skrev:
Hur menar du med "Just for fun" Inköp för placering i bokhyllan?
Utveckla gärna ditt resonemang, var går gränsen för "just for fun" Anställning på Aftonbladet eller DN?
Först och främst var det väl i detta fall för att visa upp 25600 ISO lite, antar jag? Men å andra sidan visar det ju att denna bild, under dessa mörka förhållanden, fakltiskt hade gått att fånga med nöjaktig kvalitet med något så extremt som en 400/2,8VR + TC20 handhållen -- och med helt frysta rörelser.Makten skrev:
Varför i halva friden bländar man ner till f/6,3 vid dylika förhållanden?? Avståndet måste ju vara fullt tillräckligt för att använda full bländaröppning och därmed ISO 6400 (eller ännu mindre eftersom det är mer än 2 stegs skillnad), troligen med extremt mycket bättre resultat eftersom den gluggen är skarp redan vid f/2,8.
-big kahuna- skrev:
Klämde på och fotade med D3:an på fotomässan igår. Garanterat den grymmaste DSLR:en hittills. Rätt sjuk känsla att man ställer sig för att knäppa en bild och den hinner dra iväg 6-7 bilder i serietagningsläget innan man fattat vad som händer Sen var den inställd på ISO 2000 märkte jag efter ett tag och då hade jag detaljstuderat ett par av fotona i monitorn och inte reflekterat över något brus att tala om. Synd bara att den kostar en del, men den väcker ett rejält ha-begär och får det mesta andra att blekna i jämförelse.
mvh F
jdandanell skrev:
Ursäkta mina dåliga ordval men jag menar... finns det någon här som inte har fotografering som yrke som tänker köpa en D3?
D.v.s för att få sjyssta bilder på familjen, hunden, semestern etc.
Hade jag själv haft pengarna så hade jag säkert kunnat tänka mig tanken.
Teodorian skrev:
Mina två minuter med D3:an gav inga större intryck. Jag blev inte imponerad av sökaren, LCD-skärmen, vitbalansen eller hastigheten men jag har ju haft D2X. Bruset och DR (se min bild ovan på ISO 6400) är förstås klart mycket bättre. Tråkigt bara att inte kunna testa kameran under bättre förutsättningar än att stå och trängas bland andra i en tråkig mässlokal.
Henrik_C skrev:
Jag förstår precis din känsla, jag har själv beställt en D300 fast jag redan har en D80 som jag egentligen klarar mig alldeles utmärkt på.
Vore det kanske en bra idé att åka till NY och köpa den på B&H för ca 32 000 kr ($4 999,95) i dagens dollarkurs, då får du ju dessutom en semester för samma pris som du får kameran för här.