Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett skuggtest från Fotomässan idag och D3:an. Kameran hade firmware 0.37. Bilden tagen med 60/2.8 (som satt på kameran) i jpg, normal skärpa och ingen brusreducering i kameran. Ingen bildbehandling. Vilket ISO-tal?
 

Bilagor

  • _jeh0203.2.jpg
    _jeh0203.2.jpg
    55.8 KB · Visningar: 803
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Ett skuggtest från Fotomässan idag och D3:an. Kameran hade firmware 0.37. Bilden tagen med 60/2.8 (som satt på kameran) i jpg, normal skärpa och ingen brusreducering i kameran. Ingen bildbehandling. Vilket ISO-tal?

min gissning (förhoppning:) är att du fotat på ISO 3200 eller möjligtvis 6400. Brusbilden påminner lite om ISO 3200, dessutom så ser jag inte så mkt färgbrus så min gissning landar nog på ISO3200.
 
jdandanell skrev:
Finns det några här som kommer köpa D3:an som privatperson "just for fun" så att säga?

Inom t.ex. golfen så är det ju inte ovanligt att "medelmåttor" och andra folk som är relativt dåliga ändå köper det bästa på marknaden.

Hur menar du med "Just for fun" Inköp för placering i bokhyllan?

Utveckla gärna ditt resonemang, var går gränsen för "just for fun" Anställning på Aftonbladet eller DN?
 
Här kommer en VERKLIG nyhetsbild, från ett VERKLIGT uppdrag, med D3 inställd på 25600 ISO:

Se sidan 25 i denna pdf (längre D3-reportage):
http://www.nikona.org/downloads/eZine35.pdf

"Lowes Motor Speedway. Nikon D3 with AF-S VR Zoom-NIKKOR 70-200mm f/2.8G IF-ED lens at 200mm, shooting at f/6.3, 1/800 seconds and 25600 ISO (H2). The image, when properly cleaned up, would be useable for newsprint".



"The reduction of high-ISO noise
is, as far as I’m concerned, all that
it’s said to be. For all practical
purposes, there is none up to and
including ISO 1600. At ISO 3200
there’s a little.

At ISO 6400 there’s some. At H1
(ISO 12,800) there is definitely
noise. At H2 (ISO 25,600) there
is quite a bit of noise".
 
Johan Ahlbom skrev:
min gissning (förhoppning:) är att du fotat på ISO 3200 eller möjligtvis 6400. Brusbilden påminner lite om ISO 3200, dessutom så ser jag inte så mkt färgbrus så min gissning landar nog på ISO3200.

Bilden är tagen på ISO 6400 och det är imponerande att färgbruset är så frånvarande med tanke på ett ganska krävande kontrastomfång och ingen NR i kameran.
 
http://www.mannyphoto.com/nikonD3/

Rawbilder att själv räkna upp och bedömma.
3200iso imponerar, 6400iso har en del brus.Lite CA liknande kantfenomen kan ses i en väska bakom huvudpersonen.Objekktiv 14-24mm ,
3200iso till vänster, 6400iso till höger
Mikael
 

Bilagor

  • d3.jpg
    d3.jpg
    30.4 KB · Visningar: 658
Senast ändrad:
jorgene skrev:
"Lowes Motor Speedway. Nikon D3 with AF-S VR Zoom-NIKKOR 70-200mm f/2.8G IF-ED lens at 200mm, shooting at f/6.3, 1/800 seconds and 25600 ISO (H2). The image, when properly cleaned up, would be useable for newsprint".
Varför i halva friden bländar man ner till f/6,3 vid dylika förhållanden?? Avståndet måste ju vara fullt tillräckligt för att använda full bländaröppning och därmed ISO 6400 (eller ännu mindre eftersom det är mer än 2 stegs skillnad), troligen med extremt mycket bättre resultat eftersom den gluggen är skarp redan vid f/2,8.
 
Klämde på och fotade med D3:an på fotomässan igår. Garanterat den grymmaste DSLR:en hittills. Rätt sjuk känsla att man ställer sig för att knäppa en bild och den hinner dra iväg 6-7 bilder i serietagningsläget innan man fattat vad som händer :D Sen var den inställd på ISO 2000 märkte jag efter ett tag och då hade jag detaljstuderat ett par av fotona i monitorn och inte reflekterat över något brus att tala om. Synd bara att den kostar en del, men den väcker ett rejält ha-begär och får det mesta andra att blekna i jämförelse.

mvh F
 
Johan Ahlbom skrev:
Hur menar du med "Just for fun" Inköp för placering i bokhyllan?

Utveckla gärna ditt resonemang, var går gränsen för "just for fun" Anställning på Aftonbladet eller DN?
Ursäkta mina dåliga ordval men jag menar... finns det någon här som inte har fotografering som yrke som tänker köpa en D3?

D.v.s för att få sjyssta bilder på familjen, hunden, semestern etc.

Hade jag själv haft pengarna så hade jag säkert kunnat tänka mig tanken.
 
Makten skrev:
Varför i halva friden bländar man ner till f/6,3 vid dylika förhållanden?? Avståndet måste ju vara fullt tillräckligt för att använda full bländaröppning och därmed ISO 6400 (eller ännu mindre eftersom det är mer än 2 stegs skillnad), troligen med extremt mycket bättre resultat eftersom den gluggen är skarp redan vid f/2,8.
Först och främst var det väl i detta fall för att visa upp 25600 ISO lite, antar jag? Men å andra sidan visar det ju att denna bild, under dessa mörka förhållanden, fakltiskt hade gått att fånga med nöjaktig kvalitet med något så extremt som en 400/2,8VR + TC20 handhållen -- och med helt frysta rörelser.
 
-big kahuna- skrev:
Klämde på och fotade med D3:an på fotomässan igår. Garanterat den grymmaste DSLR:en hittills. Rätt sjuk känsla att man ställer sig för att knäppa en bild och den hinner dra iväg 6-7 bilder i serietagningsläget innan man fattat vad som händer :D Sen var den inställd på ISO 2000 märkte jag efter ett tag och då hade jag detaljstuderat ett par av fotona i monitorn och inte reflekterat över något brus att tala om. Synd bara att den kostar en del, men den väcker ett rejält ha-begär och får det mesta andra att blekna i jämförelse.

mvh F

Mina två minuter med D3:an gav inga större intryck. Jag blev inte imponerad av sökaren, LCD-skärmen, vitbalansen eller hastigheten men jag har ju haft D2X. Bruset och DR (se min bild ovan på ISO 6400) är förstås klart mycket bättre. Tråkigt bara att inte kunna testa kameran under bättre förutsättningar än att stå och trängas bland andra i en tråkig mässlokal.
 
jdandanell skrev:
Ursäkta mina dåliga ordval men jag menar... finns det någon här som inte har fotografering som yrke som tänker köpa en D3?

D.v.s för att få sjyssta bilder på familjen, hunden, semestern etc.

Hade jag själv haft pengarna så hade jag säkert kunnat tänka mig tanken.

Well, jag får nog anses vara en av dem.. är varken frilans eller heltidsanställd fotograf.

Har ej heller ärvt eller vunnit en förmögenhet, har ett vanligt "svennson" kneg som väl inte ger mig en politikerlön direkt... men har ingen hund, ingen bil, röker eller dricker inte, och flickvännen är hyffsat billig i drift :)

Fotograferingen är helt klart inte min enda, men dock största hobby. Även om jag inte skall sticka under stolen med att jag finner en nördig glädje att packa upp och hålla i en nyinköpt kamera (minns fortfarande när jag packade upp en postterminalskall D200 i december 2005 :) så är det trots allt en större glädje för mig i att ha fångat en bra bild, en känsla som håller i sig längre...

Jag fotar ett ganska brett spektra av motiv, från ISO100 plåtningar i studiomiljö, till allsvenska fotbollsmatcher med Elfsborg i ISO3200+ belysning.

Är mkt nöjd med min D200 men har länge önskat bättre brusegrenskaper på ISO 800 och uppåt, rappare autofokus har jag oxå känt behov av, fotar mkt porträtt och har länge suktat efter FF för kortare skärpedjup. Har tänkt länge och väl på uppgradering, har till och med budgeterat för totalbyte av system till canon 5D, men 5D kändes inte som en direkt uppgradering förutom FF så när D3an kom föll Canonen bort trots prisskillnaden..

Har minst sagt våndats över att lägga 50k på kameran, tro inget annat, även om jag hoppas kunna ta uppdrag i framtiden som betalar tillbaka lite på kamerautgifterna så lär jag knappast kunna försvara inköpet rent ekonomiskt.

Men, jag har jobbat hårt för mina surt förvärvade pengar och känner ändock att jag ju faktisk kommer använda kameran och har ett reelt "behov" av alla dess bättre egenskare jämfört med min D200.. (och inte köper D3an som en hyllprydnad eller skrytobjekt.. )

Texten ovan låter kanske som en dåres försvarstal, finns säkert nån av er som suckar och tänker att jag skulle klarat mig fint med en D40 o kitobjektiv, att kvalitetsskillnaderna inte syns på utskrifterna, att det är bilden, slutresultatet som räknas osv, men va fan, jag lever bara en gång o lite kul skall väl kameranörden i mig få ha :)

mvh johan
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Mina två minuter med D3:an gav inga större intryck. Jag blev inte imponerad av sökaren, LCD-skärmen, vitbalansen eller hastigheten men jag har ju haft D2X. Bruset och DR (se min bild ovan på ISO 6400) är förstås klart mycket bättre. Tråkigt bara att inte kunna testa kameran under bättre förutsättningar än att stå och trängas bland andra i en tråkig mässlokal.

Min kvart med D3an i både utomhus, mäss o studioljus gav betydligt större intryck än när jag klämde på D2xs i våras på FotoVideo 2007, sökaren, responsen från kameran,rappheten i autofokus, känslan i avtryckaren o ljudet när en bild togs, allt imponerade, men då är ju min nuvarande kamera en D200.. Att bildkvaliteten dessutom hittils ser ut avv vara en klar föbättring gör inte mina positiva utryck mindre :)
 
D3 i NY

Jag förstår precis din känsla, jag har själv beställt en D300 fast jag redan har en D80 som jag egentligen klarar mig alldeles utmärkt på.

Vore det kanske en bra idé att åka till NY och köpa den på B&H för ca 32 000 kr ($4 999,95) i dagens dollarkurs, då får du ju dessutom en semester för samma pris som du får kameran för här.
 
Re: D3 i NY

Henrik_C skrev:
Jag förstår precis din känsla, jag har själv beställt en D300 fast jag redan har en D80 som jag egentligen klarar mig alldeles utmärkt på.

Vore det kanske en bra idé att åka till NY och köpa den på B&H för ca 32 000 kr ($4 999,95) i dagens dollarkurs, då får du ju dessutom en semester för samma pris som du får kameran för här.

Tack för tipset! Onekligen frestande :) Men frågan är om jag inte borde planerat den resan aningens tidigare, nu lär det väl dröja ett par månader innan man kan gå in i butik o köpa D3an från hyllan.. om den nu inte, gud förbjude, får problem med AF a la Canon eos 1D mark 3...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.