Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: D3 i NY

Henrik_C skrev:

Vore det kanske en bra idé att åka till NY och köpa den på B&H för ca 32 000 kr ($4 999,95) i dagens dollarkurs, då får du ju dessutom en semester för samma pris som du får kameran för här.

Hej

+ 7-8% ? New York skatt i butik.

Mvh

Omar
 
Re: D3 i NY

Henrik_C skrev:
Vore det kanske en bra idé att åka till NY och köpa den på B&H för ca 32 000 kr ($4 999,95) i dagens dollarkurs, då får du ju dessutom en semester för samma pris som du får kameran för här.


Japp, det är naturligtvis bara att trava in på B&H och köpa en. De kommer naturligtvis att ha massor av dem på lagerhyllan.

Jag pratade med Lasse från Nikon, spm sa att de hade beställningar på ca 700 exemplar i Norden. De som beställer nu, får nog förbereda sig på några månaders väntan - typ april-maj. kanske längre. B&H lär ju ha en backlog på x antal 1000 exemplar.

Problemet dessutom är ju det här med garantin, som då inte gäller i Europa.
 
Jeppe skrev:
Nja, nu är det inte så farligt i musklerna, utan mer i lederna.. och de kan man, som bekant, inte träna upp. Visst, amn kan träna till större muskler, men det är ändå lederna som får ta stryk i slutändan. Varför tror du att så många pressfotografer lider av ledförslitningar? ;)

Jag gnäller inte över vikten, utan kostaterar bara att det är skönt att tillverkarna har börjat få ner vikten, genom att hitta nya material.

Min fotoväska vägde som mest 18 kg - utan 500/4L IS. Prova bära runt det på ryggen en hel dag - m,an känner det i axlarna, oavsett hur muskulös man är :)

perfekt Jesper ledförslitningar bra 18 kilo hehe
i lumpen 50 kilo i 5 dagar då du i sträck.
 
altrax skrev:
perfekt Jesper ledförslitningar bra 18 kilo hehe
i lumpen 50 kilo i 5 dagar då du i sträck.

WoW.. impad.. duktig ponke ;)

I princip alla mäktar med en hög belastning under kort tid. Om du inte förstod det, så är 10 kg på axlen, dagligen i 10 år en annan femma.

Ps. Grym bild på fallskärmshopparna.
 
tackar så mycket för bilden

Jeppe skrev:
WoW.. impad.. duktig ponke ;)

I princip alla mäktar med en hög belastning under kort tid. Om du inte förstod det, så är 10 kg på axlen, dagligen i 10 år en annan femma.

Ps. Grym bild på fallskärmshopparna.


Du är allt rolig du me.... sköt om canonen nu för nu kon är på gång...
 
thansen skrev:
Thom Hogan funderar lite över för och nackdelar när det gäller att välja mellan D3 och D300

Intressant som vanligt från Thom.

Tre saker som förvånade mig lite:

1) Utifrån hans nuvarande erfarenhet av både D3 och D300 ser han bara ett stegs ISO-fördel för D3:an,

2) Han betonar flera gånger nackdelen med den något mer centrerade AF-modulen i D3 och att detta skulle kräva omkomposition ofta,

3) DX-kameror kan komma att ha 16 MP eller mer i framtiden.

Jag antar att inte bara han själv utan många andra kommer att köpa båda eller köpa D3:an och behålla en DX-kamera.
 
Danlo skrev:
Idiotisk frågeställning skulle jag säga.

Varför då? För att du inte delar hans uppfattning eller?

Thom Hogans slutsatser i denna artikel var nog bland de första som jag delar till nästan 100% i "kriget" mellan FX och DX. Jag anser hans slutsatser vara ovanligt resonabla och objektiva till skillnad från de flesta andra som valsar runt i media där skribenterna redan har tagit parti för den ena eller den andra och bekräftar sin ståndpunkt/slutsats med diverse knystlade slutsatser...

Jag har absolut inga som helst svårigheter att förstå hur han tänker och resonerar. Kanske för att jag känner igen mig själv i hans arbetssätt - ingen liknelse mellan våra kunskaper och kvaliteter inom det fotografiska ämnet dock :).

Till och med jag, :), har börjat att fundera på en FF nu när det finns tillgängligt för oss som använder Nikon. Klart att det finns fördelar men oxå nackdelar. Men tyvärr anser jag att de flesta av argumenten för FF som valsar runt i media vara rent ut sagt framknystlade, speciellt om man skall räkna in ekonomin. Jag kommer alltså att investera i en FF senare, väntar på en D300FX. Då och då behöver jag en kamera/system för ljusstarkare vidvinklar och sekundärt bättre egenskaper på iso över 800. Inte ofta men det händer och när jag nu i alla fall kommer att behöva byta ut min backupkamera så kan jag lika gärna investera i en FF för att få bägge alternativen och fördelarna som resp format för med sig
 
Senast ändrad:
AFE skrev:
Tyvärr "bara" testat på en D200 väl? Med tanke på Jeppes testbilder med 14-24:an från mässan, tvivlar jag dock inte på att också 24-70 gör bra från sig i hörnen även på FX.

Typ..
 

Bilagor

  • d3iso400-2470f8100crop.jpg
    d3iso400-2470f8100crop.jpg
    57.1 KB · Visningar: 700
Från D3 24-70@24 f/8 ISO400 JPG något underexponerad, brusreducering avstängd.
 

Bilagor

  • 071118-0083-edit.jpg
    071118-0083-edit.jpg
    59.1 KB · Visningar: 700

Bara drygt 400 sidor...

Under avdelningen värdelöst (?) vetande:

1) Exposure delay är nu ca 1s jämfört med ca 0,4s tidigare på D2X,

2) Det går att beskära bilderna direkt i kameran i tre format: 3:2, 4:3 eller 5:4,

3) High ISO NR börjar verka vid ISO 2000 om den är påslagen och from ISO 8000 (HI 0.3) om den är avslagen,

4) Active D-Lighting gör kameran lite långsammare och kan bara användas inom ISO 200-6400 och kan leda till brus, distorsion och bandning,

5) Brightness-parametern under Picture Control Settings påverkar inte exponeringen,

6) Vid Auto-ISO ser man direkt i sökaren vilket ISO-värde kameran väljer,

7) Nikon hävdar att man kan ta ca 4700 bilder på ett EN-EL 4a-batteri vilket tar ca 2 h 25 min att ladda upp,

8) Bara ett värde av AF Fine-tuning kan sparas per objektiv (således inte flera värden vid flera brännvidder på en zoom).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.