keckax skrev:
Nja frågan är om inte tidningen fick två måndagsex då optiken har fått TIPA´s utmärkelse.
Men om så är fallet så är det ändå inte godkänt av Canon med så stor sprining av måndagsex.
/K
Nu är ju detta en Nikontråd. Det är kanske ändå inte OT att dra in Canon i resonemanget då det gäller Nikon D3 som är en FF-kamera; ett område som Canon dominerat länge.
Problemen med passande optik till Canon 5D/1Ds/1DsMkII har varit uppe i många trådar. Till 99% har de handlat om bristande kantskärpa i vidvinkelområdet. Inte bara hos zoomar utan även fasta vidvinklar.
Många har haft åsikten att det är mycket svårt att tillverka vidvinkeloptik till en FF-sensor p g a den "böj" ljuset måste göra i strålgången och därför träffar microlinserna snett. Samtidigt har problemet inte funnits när optiken satts på en sensor crop 1,5x eller 1,6x.
Nikon har visat att det går att tillverka optik som gör ett bättre jobb på en FF-sensor. Exv har det inte varit ovanligt att en del Canonägare skaffat en adapter och kört Nikons gamla 20mm eller Zeissoptiker.
Personligen testade jag 3 st L-zoomar innan jag hittade en som var bra. Så att tidningen FOTO kan råkat ut för 2 måndagsex är långt ifrån otroligt.
Detta är naturligtvis djupt graverande för Canon. Isynnerhet eftersom det gäller deras L-optiker.
Så jag vidhåller att Canon inte. trots många påstötningar, tagit problemet på allvar. När Nikon nu verkar fixat en bra 24-70/2.8 så är jag övertygad om att Canon MÅSTE ta itu med problemet.
Det är illa nog på FF-kameror som Canon 5D med 12,7 mp och 1DsMkII med 16,7 mp. Hur illa kommer det inte att se ut på den aviserade 1dsMkIII med 21mp?
Så jättebra att Nikon gjort något!
Lennart