Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Var ledande, snarare. Nikon är åtminstone ifatt, eventuellt har de gått om.


Frågan är om Canon kan. Den nya 16-35 är ju ingen större förbättring mot den gamla.


Eller så är variationen mellan exemplaren stor. Alldeles för stor.

Nja, Canon HAR de facto 2 fungerande FF-kameror på marknaden, Behövs fler tester för att se om Nikon är ifatt. I alla fall ligger Nikon efter upplösningsmässigt (ännu så länge). Dock anser jag 12mp vara tillräckligt.

Självklart kan Canon. Frågan är om de inte tagit för lätt på frågan under tiden de haft mer eller mindre monopol på FF-kameror i 35mm-formatet.

Myten om L-objektiven innehåller just detta problem med extrem stor spridning vad gäller toleransen. Och det håller jag med om är extremt dåligt.

Bara att gratulera Nikon till sin 24-70/2.8

Lennart
 
Photocon skrev:
Självklart kan Canon. Frågan är om de inte tagit för lätt på frågan under tiden de haft mer eller mindre monopol på FF-kameror i 35mm-formatet.
Det resonemanget gäller helt klart för den första versionen av 16-35, men gäller det också för den andra versionen?

Version två togs ju *uttalat och specifikt* fram eftersom det klagats så mycket på kantegenskaperna hos version ett, men vad blev resultatet av denna ansträngning, egentligen? Det blev ett objektiv med så pass risiga egenskaper att tidningen Foto skickade tillbaka sitt första exemplar, i tron att det var ett måndagsexemplar. Det var det nu inte, ersättaren är tydligen inte mycket bättre än föregångaren.

Självklart är Canon en ytterst kompetent objektivtillverkare, men när det gäller just 16-35:an tycker jag faktiskt Pers fråga är någorlunda berättigad: Kan Canon göra en vidvinkelzoom i området 16-35 med toppkvalitet?
 
jorgene skrev:
Det resonemanget gäller helt klart för den första versionen av 16-35, men gäller det också för den andra versionen?

Version två togs ju *uttalat och specifikt* fram eftersom det klagats så mycket på kantegenskaperna hos version ett, men vad blev resultatet av denna ansträngning, egentligen? Det blev ett objektiv med så pass risiga egenskaper att tidningen Foto skickade tillbaka sitt första exemplar, i tron att det var ett måndagsexemplar. Det var det nu inte, ersättaren är tydligen inte mycket bättre än föregångaren.

Självklart är Canon en ytterst kompetent objektivtillverkare, men när det gäller just 16-35:an tycker jag faktiskt Pers fråga är någorlunda berättigad: Kan Canon göra en vidvinkelzoom i området 16-35 med toppkvalitet?

Nja frågan är om inte tidningen fick två måndagsex då optiken har fått TIPA´s utmärkelse.

Men om så är fallet så är det ändå inte godkänt av Canon med så stor sprining av måndagsex.

/K
 
keckax skrev:
Nja frågan är om inte tidningen fick två måndagsex då optiken har fått TIPA´s utmärkelse.

Men om så är fallet så är det ändå inte godkänt av Canon med så stor sprining av måndagsex.
Är version två bra i kanter och hörn, då?
Någon Canon-ägare som vet svaret?


EDIT: Lennart kom visst med ett svar direkt... :)
 
keckax skrev:
Nja frågan är om inte tidningen fick två måndagsex då optiken har fått TIPA´s utmärkelse.

Men om så är fallet så är det ändå inte godkänt av Canon med så stor sprining av måndagsex.

/K

Nu är ju detta en Nikontråd. Det är kanske ändå inte OT att dra in Canon i resonemanget då det gäller Nikon D3 som är en FF-kamera; ett område som Canon dominerat länge.

Problemen med passande optik till Canon 5D/1Ds/1DsMkII har varit uppe i många trådar. Till 99% har de handlat om bristande kantskärpa i vidvinkelområdet. Inte bara hos zoomar utan även fasta vidvinklar.

Många har haft åsikten att det är mycket svårt att tillverka vidvinkeloptik till en FF-sensor p g a den "böj" ljuset måste göra i strålgången och därför träffar microlinserna snett. Samtidigt har problemet inte funnits när optiken satts på en sensor crop 1,5x eller 1,6x.

Nikon har visat att det går att tillverka optik som gör ett bättre jobb på en FF-sensor. Exv har det inte varit ovanligt att en del Canonägare skaffat en adapter och kört Nikons gamla 20mm eller Zeissoptiker.

Personligen testade jag 3 st L-zoomar innan jag hittade en som var bra. Så att tidningen FOTO kan råkat ut för 2 måndagsex är långt ifrån otroligt.

Detta är naturligtvis djupt graverande för Canon. Isynnerhet eftersom det gäller deras L-optiker.

Så jag vidhåller att Canon inte. trots många påstötningar, tagit problemet på allvar. När Nikon nu verkar fixat en bra 24-70/2.8 så är jag övertygad om att Canon MÅSTE ta itu med problemet.

Det är illa nog på FF-kameror som Canon 5D med 12,7 mp och 1DsMkII med 16,7 mp. Hur illa kommer det inte att se ut på den aviserade 1dsMkIII med 21mp?

Så jättebra att Nikon gjort något!

Lennart
 
keckax skrev:
Nja frågan är om inte tidningen fick två måndagsex då optiken har fått TIPA´s utmärkelse.

Men om så är fallet så är det ändå inte godkänt av Canon med så stor sprining av måndagsex.

/K

_____________________________________________

Lite mer OT

TIPA och EISA är ju jättekul när ens egna märke får det, men vad betyder det egentligen?

Jag tror mig förstått att de testar årets modeller, men om det inte kommit någon konkurrent inom samma område då? Ta t.ex. Pentax K10D, att den blev vald till årets kamera, har ju mycket att göra med att det inte fanns några konkurrenter som kommit med liknande produkter.

De skapar ju dessutom egna klasser, så att både D40x och K10D kunde få TIPA båda två, samt att 400D och D80 kunde ju inte gärna bli årets kameror då de kom förra året.

Nä, de viktigaste utmärkelserna är från de seriösa tidningarna och webbpublikationerna, samt återkoppling från "real-life"= ni i forumen.

Hälsningar

Adam
 
TIPA och EISA är enbart en klubb för inbördes beundran.

Skapat enbart för att sälja fler produkter. Helt utan värde förutom marknadsföringsvärdet för tillverkarna......

Precis som det skrevs i ett tidigare inlägg så skapas det nya klasser så att alla lanseringar eller i alla fall så att i princip alla tillverkare får en utmärkelse.

Måste vara i stort sätt omöjligt att inte få ett pris där. Lomo har faktiskt inte lyckats men det beror nog mest på att de inte betalar inträdet :) Vad skulle deras pris heta? "Mest kreativa och konstnärliga produkt" kanske?
 
Mankan G skrev:
TIPA och EISA är enbart en klubb för inbördes beundran.

Skapat enbart för att sälja fler produkter. Helt utan värde förutom marknadsföringsvärdet för tillverkarna......

Precis som det skrevs i ett tidigare inlägg så skapas det nya klasser så att alla lanseringar eller i alla fall så att i princip alla tillverkare får en utmärkelse.

Måste vara i stort sätt omöjligt att inte få ett pris där. Lomo har faktiskt inte lyckats men det beror nog mest på att de inte betalar inträdet :) Vad skulle deras pris heta? "Mest kreativa och konstnärliga produkt" kanske?
Håller helt och hållet med dig. Har hört historier om kameror som har fått pris innan dom har lämnat fabriken.
 
Det ligger mycket i det ni säjer, men faktum kvarstår: -TIPA prisar väl knappast en glugg som även i nya utgåvan är lika medioker som föregångaren på ex kantskärpan... Eller?

/K
 
keckax skrev:
Det ligger mycket i det ni säjer, men faktum kvarstår: -TIPA prisar väl knappast en glugg som även i nya utgåvan är lika medioker som föregångaren på ex kantskärpan... Eller?

/K
Just dessa två Nikon gluggarna är jag ganska övertygad, kommer att prisas av de flesta som testar dom, kan ha fel men då skall nog ett under till.
 
inge skrev:
Just dessa två Nikon gluggarna är jag ganska övertygad, kommer att prisas av de flesta som testar dom, kan ha fel men då skall nog ett under till.

:)

Nu diskuterades plötsligt EF 16-35/2.8L II här, vilket ver den som Kenneth som anspeglade på.

Nikons två objektiv har inget med den diskussionen att göra.


<Allmänt>
Vi kanske skulle försöka komma tillbaka till D3:an - som tråden handlar om?

Vi tar VS-diskussionen någon annanstans :)
 
JAVA skrev:
är det någon som har korrekt information om leveranserna för Nikon D3 ??

Som jag påpekat innan i min blogg så skall kamerorna komma ut den 28:e, ca 50-55 st. Första sändningen är öronmärkt till NPS-medlemmar (som jag förstått det). Det lär med all sannolikhet vara så att det finns över 50 NPS-medlemmar som beställt en eller flera D3:eek:r. Så är man inte NPS så kanske man bör förbereda sig på 1-2 månaders ytterligare väntan, beroende på var man står i kön.
 
Om man är med i AA , KAK eller Mora IF får man då gå före i kön?
Undrande fotograf och med det som barnen sa när de var små ," prästkort sedan -86"
Mikael
 
Har inte sett nåt datum i Sverige men här i Tokyo släpps D3 på Fredag den 30e.
Hoppas få tag på en strax efter. D300 som släpptes i Fredags 23e fanns att få i butik igår, både hus o kit. Hus för 12.225:- :)
D3 ligger på ca 31.000:- :)
Dom nya objektiven visste dom inget om på Yodobashi idag. Man kan ju hoppas att dom också dyker upp om nån vecka så man får med nån hem...
 
Undrar om mitt optipodfäste till D2x kommer att passa min D3?
Tokyo har bra priser, har handlat mycket Nikon grejjer där! Fantastisk service!

Mvh // Martin
 
Anderzon skrev:
Undrar om mitt optipodfäste till D2x kommer att passa min D3?
Tokyo har bra priser, har handlat mycket Nikon grejjer där! Fantastisk service!

Mvh // Martin

Det är tveksamt, eftersom alla optipodfästen är specialgjorda till respektive kameramärke
 
Jag kan bara hålla med, otroligt vänliga vid service. Man blir förvånad att dom kan fixa saker på dagen och till mycket humana priser. Tänk om vi hade haft den servicen hemma...
 
macrobild skrev:
Om man är med i AA , KAK eller Mora IF får man då gå före i kön?
Undrande fotograf och med det som barnen sa när de var små ," prästkort sedan -86"
Mikael

Haha! AA kommer Den Store kövaktmästaren att tolka som AA-filter, KAK som Kompaktkamerans Alte Kameraden och Mora IK innebär att köplatsen läggs på is.

"Prästkortet" har jag oxå innehaft sedan 1985, men det renderar väl bara en uppmaning att dra till en lägre och varmare nivå.

Möjligtvis kan medlemsskap i SS (Spiritistiska Sällskapet) hjälpa så man genom andevärlden får kontakt DSNF (Den Store Nikon Fördelaren)

Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.