Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså, fattar ni hur förälskad jag kommer vara i den kameran... jag kommer bara sitta som i trans o titta på den de första dagarna.. haha! :D
 
Danlo skrev:
Alltså, fattar ni hur förälskad jag kommer vara i den kameran... jag kommer bara sitta som i trans o titta på den de första dagarna.. haha! :D

Hoppas du passar på att ta många självporträtt...

Vi kan sammanställa allas bilder sedan och ge ut

"The art book of self-portraits from Nikon D3-fall-in-lovers"

Undrar om D3 gör oss snyggare/mindre fula eller om vi bara ser gladare ut...
 
Senast ändrad:
D3 kommer utan tvekan göra oss snyggare! Mmmm... Alltså, det kamerahuset är ju så sjuuukt snyggt! Utan tvekan den snyggaste kameran sen Minolta SRT! :D
 
Danlo skrev:
D3 kommer utan tvekan göra oss snyggare! Mmmm... Alltså, det kamerahuset är ju så sjuuukt snyggt! Utan tvekan den snyggaste kameran sen Minolta SRT! :D

Ja, om sex år när D5:an kommit och tagit oss med storm passar det säkert utmärkt att ställa en D3:a som ren prydnad i finrummet! Frågan är - med eller utan objektiv?!
 
Tänk vad folk kan vara känslomässiga med ett arbetsredskap. Det är ju trots allt en materiell tingest, förvisso högst tekniskt sofistikerad och säkert extremt bra på vad den är avsedd att göra, men ändå en pryl. OM jag vill ha en? JA, såklart. Om jag slipper finansiera den men NEJ, jag skulle inte älska den :)
 
johan.morck skrev:
Tänk vad folk kan vara känslomässiga med ett arbetsredskap. Det är ju trots allt en materiell tingest, förvisso högst tekniskt sofistikerad och säkert extremt bra på vad den är avsedd att göra, men ändå en pryl. OM jag vill ha en? JA, såklart. Om jag slipper finansiera den men NEJ, jag skulle inte älska den :)

Helt rätt! Kameran är endast ett vektyg som jag måste ha, i detta fallet önskar jag ha lite (vi vet inte hur mycket det blir än) bättre dynamiskt omfång samt kortare skärpedjup utan att behöva gå ner på f1.4...

ångrar "sär skriv ning en" nu... :)

Om den är vacker eller inte var sånt jag tog hänsyn till när jag köpte min första kamera för 10år sedan, då var det hasselblad... o visst, de var och är vackra...


Cheers // M
 
Utseendet spelar roll för mig. Jag tycker det är roligare att jobba med en kamera som jag tycker om, dvs, när jag tycker om hela kamera, både dess funktion som arbetsredskap och dess utseende.
Skulle vilja höra hur många killar som bara köper bil som "arbetsredsakp" och skiter fullständigt i dess utseende.. iofs, då förstår jag varför volvos är så vanliga ;)
 
johan.morck skrev:
Tänk vad folk kan vara känslomässiga med ett arbetsredskap. Det är ju trots allt en materiell tingest, förvisso högst tekniskt sofistikerad och säkert extremt bra på vad den är avsedd att göra, men ändå en pryl.
Sure, och en Ferrari 430 F1 är bara en materiell tingest, utan någon som helst möjlighet till känslomässighet från ägarens sida. Jag menar, det är ju bara "en pryl", ett arbetsredskap för att för flytta ägaren från A till B. Vacker och funktionell design är alltid njutbar i mina ögon, vare sig det är en tesked eller Öresundsbron.

*skrivet lite med glimten i ögat, och lite på allvar*
 
Off Topic? Jag vill vara med! :-D

Det här med känslor kring produkter är mycket intressant. Givetvis är det egentligen "bara" ett verktyg, men vad man känner inför verktyget påverkar en i allra högsta grad. En trevlig produkt får en att arbeta bättre.
Men, måste produkten vara så bra som möjligt för att man ska tycka att den är trevlig? Inte för mig, faktiskt. Det gäller att uppskatta prylens karaktär, med brister och allt. Först då slipper man dregla efter nya saker hela tiden.
Gör prylen till ditt verktyg genom att lära dig gilla den. Det är en konst.
 
För många av oss som har foto som hobby kan glädjen med fotografering även innefatta själva kamerautrustningen. Iaf gäller detta i hög grad mej själv.

/K
 
keckax skrev:
För många av oss som har foto som hobby kan glädjen med fotografering även innefatta själva kamerautrustningen. Iaf gäller detta i hög grad mej själv.

/K

..och för oss som har det som jobb funkar det på samma sätt, bara det att vi måste räkna hem utrustningen.

En del privatpersoner lägger mer pengar på utrustning än vad de yrkesarbetande gör.
 
Absolut! Visst har man köpt mycket onödigt som man senare sålt av. Nu försöker jag att renodla min utrustning... Min D2x levererar bra bilder, och jag kommer med största sannolikhet att behålla den framöver som backup hus.

14-24/2.8 kommer med största säkerhet att ersätta min 12-24/4.

Cheers // Martin
 
Anderzon skrev:
Absolut! Visst har man köpt mycket onödigt som man senare sålt av. Nu försöker jag att renodla min utrustning... Min D2x levererar bra bilder, och jag kommer med största sannolikhet att behålla den framöver som backup hus.

14-24/2.8 kommer med största säkerhet att ersätta min 12-24/4.

Cheers // Martin

Jag tror att det hade varit svårt för mig att behålla min D2X parallellt med en ny D3. För även om D2X ger bra bildkvalitet upp till säg ISO 400 så är dess dynamiska omfång alltför begränsat för min smak. Om jag tog två bilder av samma motiv med D2X respektive D3 på ISO 200 och skärpa, färger, brus mm i bästa fall var i stort sett identiska skulle ända högdagerteckningen i D2X-filen antagligen göra mig besviken i jämförelse med D3-bilden. Blotta vetskapen om att den ena kameran (D2X) var underlägsen den andra (D3) i detta avseeende (och förstås även i andra hänseenden som brus på högre ISO-tal, AF-system mm) skulle hämma mig och göra det svårt att använda och behålla den sämre kameran. Av samma skäl är jag inställd på att sälja av mitt 17-55/2.8-objektiv när jag väl fått den nya 24-70-zoomen. Mitt antagande är nämligen att det nya objektivet är betydligt bättre än DX-zoomen. På motsvarande sätt tar jag för givet att 14-24-objektivet kommer att prestera bättre än någon nu tillgänglig vidvinkelzoom i DX-tappning. Frågan är vad jag skall använda D300-kameran till om D3 är så bra som den tycks vara. Jag tror att det mest blir en kamera att nyttja för fasta objektiv och längre brännvidder.
 
Jeppe skrev:
..och för oss som har det som jobb funkar det på samma sätt, bara det att vi måste räkna hem utrustningen.

En del privatpersoner lägger mer pengar på utrustning än vad de yrkesarbetande gör.

Vill förstärka Jeppes inlägg. Inte bara "en del" utan jag vill säga "många".

Orsakerna: Det är få yrkesfotografer med liten egen enskild firma som återfinns bland de som kan ta riktigt rejält betalt. Den senare delen utgör c:a 10% efter vad jag hört branschvis. Sedan är det ganska få även bland den gruppen som brassar på med det senaste och byter så snart det kommer en ny modell. Och givetvis ännu färre bland den första gruppen.

Utrustningen måste alltså betala sig först och främst och först därefter genererar "verktygen" vinst från vilken soc.avgifet, moms och vanlig inkomsskatt ska betalas.

Avdragsgillt? Jovisst, men 25% första året och sedan 25% av restvärdet följande år och år 3 25% av restvärdet från år 2 o s v. Avdragen hänger alltså inte alls med prissänkningarna på marknaden utan man får sälja kameran med förlust som äter upp ytterligare vinst. Dessutom måste man betala moms på kameran som förlustsäljs.

En fotointresserad person med hyfsad normalinkomst har lättare att utföra transaktioner och byta upp sig eftersom den har en fast anställning i botten, medan den yrkesverksamme i exemplet i princip alltid får sväva i ovisshet om nästa månads uppdrag/intäkter. Ja, t o m nästa veckas.

Men självklart är även jag mycket intresserad av utrustning och skulle väl vilja byta ibland, även om jag vet att bytet kanske är obefogat. Det är ju kul med nya grejor helt enkelt.

Så det man får göra är att skaffa de grejor man tror kan hålla standarden längst. D v s köpa dyrt i början och sedan leva med utrustningen så länge det bara går.

Tror att alla som sysslar med foto, yrkesmässigt eller som största intresse, är ganska prylfixerade.

Om det sedan är sunt eller inte är jag inte mannen att besvara. Ibland tycker jag det är oerhört onödigt och ibland tycker jag det är okej. Det får vara upp till var och en. Bara man är klar över motiven till varför man byter ut en väl fungerande kamera som för ett år sedan var ens önskedröm mot en ny kamera som kanske inte direkt förbättrar det egna fotograferandet i paritet med kostnaden.

Är man anställd fotograf på ex en tidning så betalar arbetsgivaren utrustningen. Och arbetsgivaren är inte benägen att byta ut 1DmkII eller D1H/D2X/D2Xs så länge kamerorna håller ihop o bilderna blir okej bara för att det kommit nya. Många kollegor använder ff gamla Nikon D1, Canon 1D, fast de flesta kör väl 1DMkII eller D2H/D2X. Praktiskt taget ingen fick nya D2Xs när den kom om de redan hade DX2. Sunt ekonomiskt tänkande.
Men å andra sidan har den anställde fotografen full frihet att köpa en D3 privat.

Nu i slutänden av inlägget kostar jag på mig att ändå uttrycka åsikten: Generellt byts det för ofta! Men som tidigare inlägg på forumet exemplifierat: Folk byter bilar, kök, TV som ff är up to date och välfingerande. För att inte tala om partners:):).
 
Teodorian skrev:
Jag tror att det hade varit svårt för mig att behålla min D2X parallellt med en ny D3. För även om D2X ger bra bildkvalitet upp till säg ISO 400 så är dess dynamiska omfång alltför begränsat för min smak. Om jag tog två bilder av samma motiv med D2X respektive D3 på ISO 200 och skärpa, färger, brus mm i bästa fall var i stort sett identiska skulle ända högdagerteckningen i D2X-filen antagligen göra mig besviken i jämförelse med D3-bilden. Blotta vetskapen om att den ena kameran (D2X) var underlägsen den andra (D3) i detta avseeende (och förstås även i andra hänseenden som brus på högre ISO-tal, AF-system mm) skulle hämma mig och göra det svårt att använda och behålla den sämre kameran. Av samma skäl är jag inställd på att sälja av mitt 17-55/2.8-objektiv när jag väl fått den nya 24-70-zoomen. Mitt antagande är nämligen att det nya objektivet är betydligt bättre än DX-zoomen. På motsvarande sätt tar jag för givet att 14-24-objektivet kommer att prestera bättre än någon nu tillgänglig vidvinkelzoom i DX-tappning. Frågan är vad jag skall använda D300-kameran till om D3 är så bra som den tycks vara. Jag tror att det mest blir en kamera att nyttja för fasta objektiv och längre brännvidder.

Jag lider med dig! Måste vara en oerhörd belastning att fundera ut vad D300 ska användas till. Förslag: Bokstöd eller brevpress. Kanske även går att plantera vattenkrasse i bajonetten.

Men, mer allvarsamt, jag önskar att jag hade möjlighet att ha det problemt själv. Så lycka till

Lennart
 
Photocon skrev:
Jag lider med dig! Måste vara en oerhörd belastning att fundera ut vad D300 ska användas till. Förslag: Bokstöd eller brevpress. Kanske även går att plantera vattenkrasse i bajonetten.

Men, mer allvarsamt, jag önskar att jag hade möjlighet att ha det problemt själv. Så lycka till

Lennart

Det kallas för I-landsproblem!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.