Makten skrev:
Det var två helt olika resonemang. Det jag säger är mycket enkelt:
SKIT I ALLA FÅNIGA REGLER. Exponera så att bilden blir bra, inte så att histogrammet uppfyller vissa krav som nån teknikpajas har satt upp som referens för hur en bild ska vara. Ibland är det ingen vits att exponera "till höger". Andra gånger är det vettigt att bränna ut vissa delar av bilden.
Hur svårt kan det vara? ;-)
Du har en point där! Kommer ihåg hur en grafiker alltid hävdade att histogrammet skulle se ut som en kulle och sket fullständigt i att bilden blev flack och trist och utan sting. Dessvärre undervisade denna "kunnige" på en yrkeslinje och spred detta evangelium vidare. Det var FÅNIGT!
Jag har bilder som jag tycker är skitbra (nej, jag lyder inte under Jante) och de innehåller ofta lite utbränd högdager därför att jag vill att bildskrället ska se ut på det viset. Orsaken är enkel: Vill framhäva själva huvudmotivet och då spelar en litet blänk av utbränd högdager inte den minsta roll för mig. Lika lite som lite kraftigare brus ibland. Brus är förresten vackert ibland. Kan då och då tillföra lite stake i bilderna.
Men det är mitt sätt att plåta och fick jag inte göra det skulle jag bli utbränd!
Att exponera till höger kan skapa oreda. Se bara vad den s k Alliansen ställt till med på bara ett år. Nu blir jag väl censurerad, men jag menar att det kan bli lika fel att exponera till höger som till vänster. Personligen exponerar jag anarkistiskt för att få det resultat jag vill ha.
Fast det är väl som den gamla sanningen säger: Regler är till för att brytas. Fast det finns ju en viktig passus i det hela: Det är bäst att kunna reglerna innan man bryter emot dem.
Men Martin, jag håller alltså med och förtydligar med: Hur lätt kan det inte vara? Om alla följde samma mall skulle det vara lika intressant att se på en randig tapet som att kolla egna och andras bilder.
Däremot ser jag varken upp eller ner på dem som slaviskt vill följa vissa fotografiska regler. Bara de blir lyckliga av det och låter andra plåta på "regelvidriga" sätt utan att sätta sig på höga hästar är det lugnt för mig.
Om ingen bröt mot regler och vedertagna sanningar skulle ingen utveckling ske.
Lennart