Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Fotograferar du i raw (vilket du inte gör) så kan du bättre parera både skugga och högdager, dvs få månen så bra som möjligt samt ändra i skugga/svarta för ett bättre resultat totalt sett.Dvs även överexponera med återinförande av högdager samt lätta upp det svarta.
Speciellt med Camera Raw inställningsmöjligheter som allt fler har härmat exv Capture One .
DR och brus sätter gränsen
Mikael
RAW gör inte motivets dynamiska omfång mindre. Det räcker inte på långa vägar i många fall ändå. Men visst går det bättre.
 
Makten skrev:
RAW gör inte motivets dynamiska omfång mindre. Det räcker inte på långa vägar i många fall ändå. Men visst går det bättre.

Det är det ultimata så länge vi talar om en exponering. Dvs om man vet vad man gör när det gäller exponering av motivet och känner till hur kameran klipper.

Mikael
 
macrobild skrev:
Det är det ultimata så länge vi talar om en exponering. Dvs om man vet vad man gör när det gäller exponering av motivet och känner till hur kameran klipper.
Något annat har jag inte påstått. Jag menar däremot att det är omöjligt att inte bränna ut exempelvis lampor, månen eller solen om man vill ha "vettig" exponering av resten av bilden i vissa fall. Jag förstår inte varför man ska undvika att bränna ut en detalj om det drabbar resten av bilden negativt.
 
Ännu ett antal bildexempel från D3:an finns här på en Schweiziska sida. Från ISO 400 -> 12800. Annorlunda presentation... testa fullskärmsläget för de stichade panoramabilderna !!!!
 
Senast ändrad:
thansen skrev:
Ännu ett antal bildexempel från D3:an finns här på en Schweiziska sida. Från ISO 400 -> 12800. Annorlunda presentation... testa fullskärmsläget för de stichade panoramabilderna !!!!

Kanon x 3: recensionen är mycket positiv till både kameran och två av objektien, panoramat är hisnande bra och bildkvaliteten på fotona suverän!

När var det nu D3:an skulle komma...
 
Makten skrev:
Jag förstår inte varför man ska undvika att bränna ut en detalj om det drabbar resten av bilden negativt.
Om du bränner ut punkter i bilden så har du ju exponerat till höger om höger, och då faller hela resonemanget om att inte exponera till höger för att få bilden så mörk som man vill ha den från början.
 
PMD skrev:
Om du bränner ut punkter i bilden så har du ju exponerat till höger om höger, och då faller hela resonemanget om att inte exponera till höger för att få bilden så mörk som man vill ha den från början.
Det var två helt olika resonemang. Det jag säger är mycket enkelt:
SKIT I ALLA FÅNIGA REGLER. Exponera så att bilden blir bra, inte så att histogrammet uppfyller vissa krav som nån teknikpajas har satt upp som referens för hur en bild ska vara. Ibland är det ingen vits att exponera "till höger". Andra gånger är det vettigt att bränna ut vissa delar av bilden.

Hur svårt kan det vara? ;-)
 
Makten skrev:
Det var två helt olika resonemang. Det jag säger är mycket enkelt:
SKIT I ALLA FÅNIGA REGLER. Exponera så att bilden blir bra, inte så att histogrammet uppfyller vissa krav som nån teknikpajas har satt upp som referens för hur en bild ska vara. Ibland är det ingen vits att exponera "till höger". Andra gånger är det vettigt att bränna ut vissa delar av bilden.

Hur svårt kan det vara? ;-)

Du har en point där! Kommer ihåg hur en grafiker alltid hävdade att histogrammet skulle se ut som en kulle och sket fullständigt i att bilden blev flack och trist och utan sting. Dessvärre undervisade denna "kunnige" på en yrkeslinje och spred detta evangelium vidare. Det var FÅNIGT!

Jag har bilder som jag tycker är skitbra (nej, jag lyder inte under Jante) och de innehåller ofta lite utbränd högdager därför att jag vill att bildskrället ska se ut på det viset. Orsaken är enkel: Vill framhäva själva huvudmotivet och då spelar en litet blänk av utbränd högdager inte den minsta roll för mig. Lika lite som lite kraftigare brus ibland. Brus är förresten vackert ibland. Kan då och då tillföra lite stake i bilderna.

Men det är mitt sätt att plåta och fick jag inte göra det skulle jag bli utbränd!

Att exponera till höger kan skapa oreda. Se bara vad den s k Alliansen ställt till med på bara ett år. Nu blir jag väl censurerad, men jag menar att det kan bli lika fel att exponera till höger som till vänster. Personligen exponerar jag anarkistiskt för att få det resultat jag vill ha.

Fast det är väl som den gamla sanningen säger: Regler är till för att brytas. Fast det finns ju en viktig passus i det hela: Det är bäst att kunna reglerna innan man bryter emot dem.

Men Martin, jag håller alltså med och förtydligar med: Hur lätt kan det inte vara? Om alla följde samma mall skulle det vara lika intressant att se på en randig tapet som att kolla egna och andras bilder.

Däremot ser jag varken upp eller ner på dem som slaviskt vill följa vissa fotografiska regler. Bara de blir lyckliga av det och låter andra plåta på "regelvidriga" sätt utan att sätta sig på höga hästar är det lugnt för mig.

Om ingen bröt mot regler och vedertagna sanningar skulle ingen utveckling ske.

Lennart
 
Photocon skrev:
Du har en point där! Kommer ihåg hur en grafiker alltid hävdade att histogrammet skulle se ut som en kulle och sket fullständigt i att bilden blev flack och trist och utan sting. Dessvärre undervisade denna "kunnige" på en yrkeslinje och spred detta evangelium vidare. Det var FÅNIGT!

Jag har bilder som jag tycker är skitbra (nej, jag lyder inte under Jante) och de innehåller ofta lite utbränd högdager därför att jag vill att bildskrället ska se ut på det viset. Orsaken är enkel: Vill framhäva själva huvudmotivet och då spelar en litet blänk av utbränd högdager inte den minsta roll för mig. Lika lite som lite kraftigare brus ibland. Brus är förresten vackert ibland. Kan då och då tillföra lite stake i bilderna.

Men det är mitt sätt att plåta och fick jag inte göra det skulle jag bli utbränd!

Att exponera till höger kan skapa oreda. Se bara vad den s k Alliansen ställt till med på bara ett år. Nu blir jag väl censurerad, men jag menar att det kan bli lika fel att exponera till höger som till vänster. Personligen exponerar jag anarkistiskt för att få det resultat jag vill ha.

Fast det är väl som den gamla sanningen säger: Regler är till för att brytas. Fast det finns ju en viktig passus i det hela: Det är bäst att kunna reglerna innan man bryter emot dem.

Men Martin, jag håller alltså med och förtydligar med: Hur lätt kan det inte vara? Om alla följde samma mall skulle det vara lika intressant att se på en randig tapet som att kolla egna och andras bilder.

Däremot ser jag varken upp eller ner på dem som slaviskt vill följa vissa fotografiska regler. Bara de blir lyckliga av det och låter andra plåta på "regelvidriga" sätt utan att sätta sig på höga hästar är det lugnt för mig.

Om ingen bröt mot regler och vedertagna sanningar skulle ingen utveckling ske.

Lennart

Go alliansen!
(av ideologiska skäl, betalar ingen skatt på min inkomst)
 
Det är OK med lite utsvävningar ibland, men nu har "exponeringsskolan" pågått i 2-3 sidor, i en tråd som handlar om Nikon D3. Var lite schyssta och ta det där i en egen tråd? :)
 
Vad tycker du om de senaste bildexemplen från D3?

ISO 25600-filen är inte vacker men antagligen inte sämre än vad D2X hade presterat på ISO 3200 på samma plats. Med lite brusreducering blir fotot ok.

Apropå exponering så är ju en fördel med de goda brusegenskaperna och det stora dynamiska omfånget i D3 att en underexponerad bild, oavsiktligt eller gjord med flit, kan lyftas i efterhand med gott resultat. Det kan alla ha nytta av även på låga ISO-tal i en högkontrastmiljö där kanske inte blixt är möjlig eller önskvärd att använda.
 
Jag tänker mest fota porträtt och mode i befintligt ljus med min D3.. Gör jag fel köp? Vilken kamera i samma prisklass kan ge mig extremt lågt brus på alla ison och 14-bitars rawfiler ?
 
Danlo skrev:
Jag tänker mest fota porträtt och mode i befintligt ljus med min D3.. Gör jag fel köp? Vilken kamera i samma prisklass kan ge mig extremt lågt brus på alla ison och 14-bitars rawfiler ?

Som jag ser det är D3:an som gjord för svåra ljusförhållanden oavsett om du vill/kan använda blixt eller inte. Jag är blixtälskare och övertygad om att med D3:an kommer jag att kunna ta mer naturliga och bättre blixtbilder, än med någon annan Nikon DSLR tidigare, av människor och djur såväl inomhus som utomhus.
 
Jag kastar mig in i denna tråden...

Hur många står i kö för D3:an? Jag ställde mig precis i Scandinavianphoto bankeryds kö, runt 20st före mig!!! De hade beställt totalt 200st...

D300 kommer lite tidigare än D3, men det visste ni anagligen :)

Då är det bara att vänta, vänta och vänta. Leveranser tidigast i slutet av November...

Har ni tänkt att behålla era D2x som backup eller kommer ni att sälja av? Man blir aningens sugen på den nya 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR!

Cheers // Martin
 
Anderzon skrev:
Jag kastar mig in i denna tråden...

Hur många står i kö för D3:an? Jag ställde mig precis i Scandinavianphoto bankeryds kö, runt 20st före mig!!! De hade beställt totalt 200st...

D300 kommer lite tidigare än D3, men det visste ni anagligen :)

Då är det bara att vänta, vänta och vänta. Leveranser tidigast i slutet av November...

Har ni tänkt att behålla era D2x som backup eller kommer ni att sälja av? Man blir aningens sugen på den nya 14-24mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR!

Cheers // Martin

Bara 20 i kön?! Jag ställde mig direkt i kön hos Cyberphoto den 23/8 för både D3 och D300. Jag har sålt av både D2X och D70 samt ett antal objektiv. Använder D80 och D40X i avvaktan på den nya kamerorna. De nya objektiven (14-24, 24-70) beställde jag också.

Vad skall du fotografera med din D3:a?
 
Jepp, med detta var "bankeryds kön" sedan fanns "Stockholms kön" och "Göteborgs kön". Tillsammans var det ~60st reserveringar, jag har plats 20 i bankeryd.

De nya objektiven verkar synnerligen intressanta, framförallt 14-24:an då jag redan har ett 28-70 som kommer att leva kvar i väskan ett tag till...

Jag fotograferar mestadels personalporträtt, produktbilder samt bröllop på arbetstid. Privat är jag allätare, går gärna en sväng i skogen i lugn och ro ...gärna med en kopp kaffe och kameran över axeln!

Det som lockar mest med fullsensorn är att mitt AF85/1.4D kommer att leverera fullt ut :)

Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.