Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Anderzon skrev:
Jeppe, det är inte så att du snart kommer att få testa/recensera denna nämnda kamera? =)

Cheers // Martin

Jag hoppas ju på det ivf. Men Lasse på Nikon hade svårt att säga hurvida det skulle finnas några testkameror initialt. Det beror helt och hållet på hur många de får och hur många som står i kö.

Canon 40D är t.ex. ute, men än har ingen testkamera landat här.. Dåligt om jag får säga det själv.
 
Anderzon skrev:
Ingen som fått fram ett med precist datum när de första D3 kamerorna släpps på den svenska marknaden?
Enl. Nikon Svenska så kommer med största sannolikhet Scandinavian och Yfo få de första kamerorna...

Cheers // Martin

Jag har 071210 som preliminärt lev.datum. :)
 
Denna information har jag fått.

Om du vill köpa en D3, så skall du av din återförsäljare få ett dokument som du fyller i, med hjälp av detta dokument så kommer Nikon hålla dig underrättad när din kamera kommer till din återförsäljare. Man kommer tydligen också få annan lite matnyttigt information, via den mailadress den man fyller i.

Hälsningar

Adam
 
boris.bonasin skrev:
Dokumentet du menar behandlar bla uppgifter om eventuellt NPS-medlemskap och om önskat leveransdatum.

Där sa ni något, fasen ingen som berättat för mig :( Stort tack för denna info.

Ringde till Scandinavian nyss, och visst fanns det ett dokument att fylla i. Nikon skall ha reserverade kameror till NPS medlemmarna. Men, då måste man lägga en order och inte som i mitt fall bara ställa sig i kö och ta ett beslut när kameran kommer.

Får väl lägga en order i em. =)

Cheers // Martin
 
Hur många av er som skriver i denna tråd har beställt en D3? Pratade med en återförsäljare o han sa att han hade ca 40 beställningar på Canon 40D,ett 20 tal Nikon D300 o ett fåtal D3.
 
Nu skriver du inte vilken ÅF du talat med, men jag gisssar på att cyberphoto, scandinavian och YFO har en hel del i sin kölista. Jag pratade med cyberphoto och de hade bara efter några dagar efter lanseringen, 10 i kö.
 
Jag bokade två D3:eek:r och en D300 på morgonen den 23/8 hos Cyberphoto. Några dagar senare bokade jag även de två nya zoomarna. Cyberphoto har vid två tillfällen per epost skickat orderstatus till mig där de anger att leveransdatum är okänt. Ingen information om något dokument att fylla i eller vilken köplats jag har.
 
snap skrev:
Hur många av er som skriver i denna tråd har beställt en D3? Pratade med en återförsäljare o han sa att han hade ca 40 beställningar på Canon 40D,ett 20 tal Nikon D300 o ett fåtal D3.

Hepp!

Ligger först i kön hos Mattssons foto i Lund. Väntar även på 24-70. Pressfotografer skulle gå före mig i kön har de meddelat mig efter förfrågan. När de bläddrade igenom sin beställningspärm för någon vecka sedan så skulle jag uppskatta att de hade ett tiotal på beställning från kunder. Något beställningsformulär har vi inte pratat om men jag har inte heller ställt frågan.

Den som lever får veta! Kul ska det bli i alla fall.
 
Teodorian skrev:
Jag bokade två D3:eek:r och en D300 på morgonen den 23/8 hos Cyberphoto. Några dagar senare bokade jag även de två nya zoomarna. Cyberphoto har vid två tillfällen per epost skickat orderstatus till mig där de anger att leveransdatum är okänt. Ingen information om något dokument att fylla i eller vilken köplats jag har.

Som sagt.. Bara Yrkesfotografer med NPS-medlemskap som kan/skall fylla i den lappen.

Ja, NPS får man ju förstås bara om man är yrkesfotograf, så det går hand i hand.

Som jag förstått det som kräver Nikon in registreringsbeviset för firman när man ansöker. Hårda regler kanske, men förmodligen nödvändliga om man vill kunna upprätthålla servicenivån för yrkesfotograferna.
 
Jeppe skrev:
Som sagt.. Bara Yrkesfotografer med NPS-medlemskap som kan/skall fylla i den lappen.

Ja, NPS får man ju förstås bara om man är yrkesfotograf, så det går hand i hand.

Som jag förstått det som kräver Nikon in registreringsbeviset för firman när man ansöker. Hårda regler kanske, men förmodligen nödvändliga om man vill kunna upprätthålla servicenivån för yrkesfotograferna.

Och som yrkesfotograf räknas alla som har ett registrerat företag med inriktning foto oavsett hur mycket personen jobbar och om företaget har några betydande intäkter eller inte?!
 
Teodorian skrev:
Och som yrkesfotograf räknas alla som har ett registrerat företag med inriktning foto oavsett hur mycket personen jobbar och om företaget har några betydande intäkter eller inte?!

Förmodligen ja, tror knappast att de lägger ner resurser på att jaga upplysningar om företagets årsomsättning. Men jag vet att canon har liknande krav. Inkomsten ska vara av betydande art ... (fri tolkningsrätt?? ;))
 
Teodorian skrev:
Och som yrkesfotograf räknas alla som har ett registrerat företag med inriktning foto oavsett hur mycket personen jobbar och om företaget har några betydande intäkter eller inte?!

Intressant fråga som jag också gärna hade fått svar på. Driver själv enskild firma som fotograf, men har inte det som huvudsaklig inkomstkälla.

NPS medlemskap, vad innebär det?

MVH
Marcus
 
Teodorian skrev:
Och som yrkesfotograf räknas alla som har ett registrerat företag med inriktning foto oavsett hur lite personen jobbar och om företaget har några betydande intäkter eller inte?!

Så tolkar jag det...
Jag har nu lagt min order på Sp i bankeryd, de fyllde i lappen över telefon. Jag fick uppge mitt företag etc.

Jag är NPU medlem, som tydligen alla som äger X antal proffshus/optik. Men nu när jag har min firma så kommer jag bli uppgraderad till NPS medlem...

Vilken röra!

Cheers // Martin
 
Jeppe skrev:
Som jag förstått det som kräver Nikon in registreringsbeviset för firman när man ansöker. Hårda regler kanske, men förmodligen nödvändliga om man vill kunna upprätthålla servicenivån för yrkesfotograferna.
Är inte det där lite fånigt? Nikon borde erbjuda servicen till den som är villig att betala.
 
Marcus Hellberg skrev:
Intressant fråga som jag också gärna hade fått svar på. Driver själv enskild firma som fotograf, men har inte det som huvudsaklig inkomstkälla.

NPS medlemskap, vad innebär det?

MVH
Marcus

Vad jag förstått behöver du bara en F-Skatt, hur stor omsättningen är verkar ointressant.
Men vad vet jag...

Länk till nikons NPS sida

Cheers // Martin
 
PMD skrev:
Är inte det där lite fånigt? Nikon borde erbjuda servicen till den som är villig att betala.

Skjut inte brevbäraren ;)

Jag har ingen åsikt i frågan. Det är ju upp till var och en, hur man ser på detta.

Skillnaden mellan NPU och NPS är just att man jobbar som fotograf/frilansare/osv.

NPU=Nikon Professional User
NPS=nikon Professional Service

Det enda som skiljer är som sagt om man jobbar med foto. Sen kan man ju fråga sig varför någon som köper samma (eller mer) utrustning än en yrkesfotograf ska ha sämre service. Men man kan ju se det från ett större perspektiv, att de som faktiskt lever på att fotografera bör ha tillgång till service. Andra som "bara" har det som hobby, drabbas ju inte ekonomiskt om de får vänta en extra vecka eller två.
 
Nikon får förstås göra som de vill, men jag undrar om de inte skulle tjäna mer på att göra servicen till en prenumerationsservice som vem som helst kan köpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.