ANNONS
Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag har förstått det så gör Nikon allt de kan för att inte upprepa "situationen" som uppkom med D200 och dess leveranssvårigheter. Nikon ska, enligt min säljare, börja producera kameror långt innan de är tänkta att släppas och ha en stor ingångskvantitet för att ligga steget före. Det kanske inte täcker alla backorders men jag tror vi kan förvänta oss en bättre täckning en tidigare i alla fall.

Marcus Hellberg skrev:
Som jag har förstått det så gör Nikon allt de kan för att inte upprepa "situationen" som uppkom med D200 och dess leveranssvårigheter. Nikon ska, enligt min säljare, börja producera kameror långt innan de är tänkta att släppas och ha en stor ingångskvantitet för att ligga steget före. Det kanske inte täcker alla backorders men jag tror vi kan förvänta oss en bättre täckning en tidigare i alla fall.

Naturligtvis.. Nu kan jag in te de exakta siffrorna, men de har nämnts i tråden.. Men 8000 hus i månaden när produktionslinan är i full gång (tror det var 4 eller 6000 initialt). Man kan räkna med att Nikon har producerat kameror sedan i början av Augusti och då bör man ha ett lager på ca 20000 hus i Novembers ingång. Som då hela världen skall dela på... Sverige får väl 50 (som vanligt ;))

Teodorian skrev:
Ärvt pengar. Varför inte använda dem?! Behöver jag inte båda (beställde en D300 också) kan du få köpa den ena billigt.
Tur för dig att du inte har några bilder uppe så att vi kan avgöra om du "behöver" kamerorna eller inte.

Jeppe skrev:
Man kan räkna med att Nikon har producerat kameror sedan i början av Augusti och då bör man ha ett lager på ca 20000 hus i Novembers ingång. Som då hela världen skall dela på... Sverige får väl 50 (som vanligt ;))
20000 hus vid introduktionen av en banbrytande kamera? Det är ju mindre betydelsefullt än den berömda fjärten i rymden, haha... :)

Kanske dags att testa om NPS-medlemskapet verkligen gör någon nytta i kö-eländet... :-D

Jag tror att det blir en efterfrågan av aldrig skådat slag när D3 släpps. Den är så otroligt efterlängtad och varje yrkesfotografs bästa ursäkt för att uppgradera. Mig veterligen har det inte gjorts något dylikt hopp i utvecklingskurvan som det mellan D2Xs och D3, alla kameramärken inkluderat. Här snackar vi inte uppgradering utan en helt ny kamera. Väntan lär bli lång för, säkert längre än fallet med D200. Med D200 kändes vänta olidlig. I D3:s fall lär det bli rena tortyren.

paul innergård skrev:
Väntan lär bli lång för, säkert längre än fallet med D200. Med D200 kändes vänta olidlig. I D3:s fall lär det bli rena tortyren.

Ja, de som inte ställt sig i kö än, är nog rätt så rökta. Kanske en tidig julklapp... 2008 ;)

1D MkII var ju något liknande. Det tog nästan ett år från lansering innan de var i kapp.

Jeppe skrev:
Ja, de som inte ställt sig i kö än, är nog rätt så rökta. Kanske en tidig julklapp... 2008 ;)

jag tror det e rätt lugnt,
alla byter ju inte 50k kamera som skjortor,

fast det e klart, det lär väl bli en hel del som överger Canon nu...

;)

Makten skrev:
Tur för dig att du inte har några bilder uppe så att vi kan avgöra om du "behöver" kamerorna eller inte.

Inte sjutton behöver jag någon D3:a! Jag bara vill ha två och är priviligierad nog att ha pengar till det! Om jag får vara självkritisk och kanske ge en känga till andra också (valfritt att ta åt sig!) är det måhända så att jag söker kompensera min brist på fotograferingskompetens med att köpa dyra fotoprylar. Är jag ensam om det?! Bilderna kanske blir lite bättre tekniskt sett med en D3:a än med en D2X men jag blir inte ett dugg bättre som fotograf! Kompositionsförmåga, kreativitet, det fotografiska ögat och timingen -inget av detta ändras eller förbättras hos mig eller någon annan som köper D3. Jag har heller aldrig påstått här eller för någon annan att jag skulle vara duktig som fotograf. Sådana uttalanden är jag främmande för. Jag har inga fantastiska bilder att visa upp och känner inget behov av att tex ställa ut egna foton. Jag vill vara en ödmjuk fotograf och i bästa fall kan D3 hjälpa mig att bli lite mer trygg inför att ta bilder på högre ISO-tal. I nuläget (och tidigare med de nu sålda D70 och D2X) känner jag mig aldrig trygg med det förväntade resultatet när känsligheten skruvas upp över ISO 500.

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Inte sjutton behöver jag någon D3:a! Jag bara vill ha två och är priviligierad nog att ha pengar till det! Om jag får vara självkritisk och kanske ge en känga till andra också (valfritt att ta åt sig!) är det måhända så att jag söker kompensera min brist på fotograferingskompetens med att köpa dyra fotoprylar.

finns väl ingen vanlig människa som behöver en BMV för 350 tusen heller,

D3 är en yrkeskamera och inte nån leksak för obegåvade amatörer med gott om pengar,

Jeppe skrev:
Man kan räkna med att Nikon har producerat kameror sedan i början av Augusti och då bör man ha ett lager på ca 20000 hus i Novembers ingång. Som då hela världen skall dela på... Sverige får väl 50 (som vanligt ;))

Det låter optimistiskt att Nikon sedan en månad är i full produktion av D3-kameror. Är det bara firmware-uppdateringar som krävs för att kameran skall vara färdig till november/december?

cmyk skrev:
finns väl ingen vanlig människa som behöver en BMV för 350 tusen heller,

D3 är en yrkeskamera och inte nån leksak för obegåvade amatörer med gott om pengar,

Får jag använda mina D3 privat eller bara när jag får betalt för att fota...

Begåvning - följer det inte med D3:eek:rna?!

paul innergård skrev:
Jag tror att det blir en efterfrågan av aldrig skådat slag när D3 släpps. Den är så otroligt efterlängtad och varje yrkesfotografs bästa ursäkt för att uppgradera. Mig veterligen har det inte gjorts något dylikt hopp i utvecklingskurvan som det mellan D2Xs och D3, alla kameramärken inkluderat. Här snackar vi inte uppgradering utan en helt ny kamera. Väntan lär bli lång för, säkert längre än fallet med D200. Med D200 kändes vänta olidlig. I D3:s fall lär det bli rena tortyren.

Jag håller med. Det är sannerligen svårt att veta vilken efterfrågan det blir. Hur många filmälskare med Nikon F-kameror kommer att lockas av ett digitalt fullformatshus och slå till? Hur många gör som jag och säljer sina D2X och uppgraderar? Hur många blir hemvändare från Canonlägret? Men å andra sidan: Hur många sitter nöjda med DX eller går på D300 istället? Finns det kanhända även en hel del som avvaktar och vill se om kvaliteten på FX-sensorn verkligen håller måttet innan de skrider till verket och inhandlar en D3? Hur många finner 48.000 kr för dyrt och väntar in andrahandsmarknaden?

cmyk skrev:
jag tror det e rätt lugnt,
alla byter ju inte 50k kamera som skjortor,

fast det e klart, det lär väl bli en hel del som överger Canon nu...

;)
Skillnaden är väl att när ex D2Xs släpptes var det kanske inte så många som uppgraderade eftersom en hel del av förbättringarna kunde fås via ny mjukvara. Nu tror jag att även många firmor och företag gör beställningar då specarna skvallrar om helt nya möjligheter. Visst är den dyr men inte så skrämmande mycket dyrare än föregångaren. Precis som tidigare nämndes så kan den också få Canonägare att skifta över. Det tråkiga i sammanhanget är väl att en del slog till på D2Xs och nu inte har råd att byta upp sig.

Teodorian skrev:
Inte sjutton behöver jag någon D3:a! Jag bara vill ha två och är priviligierad nog att ha pengar till det! Om jag får vara självkritisk och kanske ge en känga till andra också (valfritt att ta åt sig!) är det måhända så att jag söker kompensera min brist på fotograferingskompetens med att köpa dyra fotoprylar. Är jag ensam om det?! Bilderna kanske blir lite bättre tekniskt sett med en D3:a än med en D2X men jag blir inte ett dugg bättre som fotograf! Kompositionsförmåga, kreativitet, det fotografiska ögat och timingen -inget av detta ändras eller förbättras hos mig eller någon annan som köper D3. Jag har heller aldrig påstått här eller för någon annan att jag skulle vara duktig som fotograf. Sådana uttalanden är jag främmande för. Jag har inga fantastiska bilder att visa upp och känner inget behov av att tex ställa ut egna foton. Jag vill vara en ödmjuk fotograf och i bästa fall kan D3 hjälpa mig att bli lite mer trygg inför att ta bilder på högre ISO-tal. I nuläget (och tidigare med de nu sålda D70 och D2X) känner jag mig aldrig trygg med det förväntade resultatet när känsligheten skruvas upp över ISO 500.

Finns ingen anledning att behöva försvara sitt val av kamera. Man kan ta de bästa bilderna med en skolåda och lite fotopapper. 95% av personerna här på fotosidan har överköpt sig vad gäller kamera och teknik om man ska se det krasst, jag är en av dem. Och det är ju bara att inse att alla som följer och skriver i denna tråden är obotliga tekniknördar.

paul innergård skrev:
Skillnaden är väl att när ex D2Xs släpptes var det kanske inte så många som uppgraderade eftersom en hel del av förbättringarna kunde fås via ny mjukvara. Nu tror jag att även många firmor och företag gör beställningar då specarna skvallrar om helt nya möjligheter. Visst är den dyr men inte så skrämmande mycket dyrare än föregångaren. Precis som tidigare nämndes så kan den också få Canonägare att skifta över. Det tråkiga i sammanhanget är väl att en del slog till på D2Xs och nu inte har råd att byta upp sig.

Återigen kommer frågan om D3 inte är en uppgradering av i första hand D2Hs. Såvitt jag vet är den modellen nu utgången medan D2Xs fortfarande finns tillgänglig. Spekulationen är om det kommer även en ersättare till D2Xs nästa år med fler pixlar (D3X?) eller om det bara blir ett proffshus.

ekeponken skrev:
Finns ingen anledning att behöva försvara sitt val av kamera. Man kan ta de bästa bilderna med en skolåda och lite fotopapper. 95% av personerna här på fotosidan har överköpt sig vad gäller kamera och teknik om man ska se det krasst, jag är en av dem. Och det är ju bara att inse att alla som följer och skriver i denna tråden är obotliga tekniknördar.

Bravo! Det bästa som sagts på länge! Ytterst få av oss är ju mer än medlemmar heller. Hur kommer det sig att vi lägger så mycket tid på (att diskutera) tekniken och mindre tid på bilderna och tex lägger upp album här på Fotosidan? Hur duktiga fotografer (vad nu det innebär!) är vi egentligen?!

ekeponken skrev:
Jag råkar vara stolt tekniknörd :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar