Teodorian
Aktiv medlem
jalle_fotograf skrev:
Herr Helming
Jag kan bara säga att om du plåtar på iso 800 med d2x så kommer inte pr byrån eller reklambyrån bli speciellt positiva. Jag plåtade åt ett engelskt företag som skulle göra butiksreklam i europeiska affärer. De gnällde rejält när jag hade kört på iso 200 för att det var för brusigt. så mitt tips är om det inte är för personligt bruk du plåtar kolla med din byrå innan. Mina kunder var rätt aggressiva faktiskt. I magasin plåtar jag max 200, det syns ganska snart annars. I kvällstidningar vågar jag pressa till 400 men där någonstans går gränsen.
Jag har inte den typen av kunder du pekar på så jag har inte de problemen. Det du säger reser en fråga: Är det så att med de tekniska framstegen med DSLR och digitala bakstycken till mellanformat så höjs kraven från vissa kundtyper på upplösning och andra bildkvalitetsfaktorer tex brusnivå?! Kan det vara så att oavsett vilka förbättringar som görs så kommer kunderna att anpassa sina krav efter detta och i slutändan får fotograferna det ändå svårt att få sina verk "godkända"?! Referensnivån och förväntningarna höjs hela tiden och fotografen får anpassa sig efter detta. Det krävs då att som professionell fotograf måste du hela tiden hålla dig i den tekniska framkanten. Förra generationens DSLR duger inte! Tankar om detta? Spelar det ingen roll hur bra D3 är/blir i det att referensnivån, både tekniskt och från uppdragsgivarna, lyfts hela tiden i rasande fart?!