macrobild skrev:
Jag tycker om när du skriver självklarheter. Några mer kloka ord?
Jag har träffat Nikongänget ett flertal gånger, även deras PR-avdelning.
Det vore otroligt dumt, rent ut sagt oklogt om dessa resultat inte kan upprepas, exv av Stefan , mig eller andra
Mikael
Det har hänt tusentals gånger tidigare att PR-avdelningar överdrivit och framställt en produkt i bättre dager. Det är deras uppgift.
Huruvida du sedan tycker det är oklokt eller ej är mindre intressant - sanningen är det intressanta.
Du som är insatt i datorer kan ju läsa om datorsäkerhetsprodukter och hur dessa visat sig vara snake oil trots positiv PR. Jag föreslår tex läsning av Schneiers cryptogram. Om du ser på TV någon gång så borde det inte ha undgått dig att många företag i sin PR garanterar arbetsförhållandena och frånvaro av barnarbete hos underleverentörer, men att detta inte stämt med verkligheten. Du kan också ta en titt på hur tex läkemedelsföretag i vissa fall lägger upp sin marknadsföring och sina studier. Eller varför inte läsa apples PR från när G5 släpptes - de påstod att det var världen snabbaste persondator och dessutom att det var den första persondatorn med 64 bitar. Båda uttalandena visade sig ganska snabbt vara felaktiga. Du kan också läsa microsofts marknadsföring och se om den alltid stämmer med verkligheten. Du kan ju också se hur ms använt metoden att tala om hur bra deras produkt kommer att bli för att hindra konkurrerande produkter, och sedan hur produkten när den släpps inte riktigt fungerar så som angivits. De använde metoden för win95 och de har använt den för vista.
Jag kan också rekommendera en titt på groklaw där du kan få läsa om hur SCO, inkluderande SCOs ledning, hävdade att det i linux fanns miljontals rader kod kopierade från SCO, och hur SCO stämde IBM, Novell mfl, hur SCO krävde pengar från företag som använda linux och skickade brev till dem etc (vissa betalade faktiskt). Men, se, det fanns ingen kopierad kod i linux, och SCO ägde inte ens koden de påstod var deras och skulle finnas i linux. Trots det fanns det analytiker som trodde på dem, tex Laura DiDio.
Nikon har släppt bilder från kameran. Jag vet inte om de tillåtit att bilderna granskats i tillräckligt noggrannt och i tillräcklig storlek. Jag vet inte hur mycket de har brusreducerat bilderna. Jag vet inte om de tillåtit någon att analysera detaljupplösning kontra brus etc etc etc.
Det normala beteendet när information kommer från en PR-avdelning är att vara skeptisk till informationen tills oberoende tester har kommit.
Det är en sund ståndpunkt, som småbarn får lära sig i skolan. PR-avdelningen kan ha rätt, men det som anges kan också vara lite bättre än verkligheten. Det är nämligen deras uppgift att framställa produkten så bra som möjligt.
/erik