epep
Aktiv medlem
jorgene skrev:
Vad är det du vill antyda/insinuera/påstå med detta uttalande? Att bilderna är manipulerade/tillrättalagda/förfalskade av Nikons PR-avdelning? Tror du verkligen Nikon vågat göra något så urbota dumt, rakt upp i ansiktet på ett antal tusen av värdens mest kunniga och inflytelserika inom gebitet?
Visst, vi skall vänta och se, men någon måtta får det väl ändå vara på konspirationsteorierna? För vad är det egentligen som är så otroligt kontroversiellt med tanken att Nikon skulle kunna få till lägre brus ur en sensor med *betydligt* större pixlar, än den konkurrentsensor man jämför med? Vad är det som är så otänkbart?
Jag tror inte någonting. Jag tycker man ska vara skeptisk till information från PR-avdelningar därför deras uppgift är att framställa produkter i så bra dager som möjligt. Jag, och säkert alla andra, har många gånger sett hur produkter inte kunnat leva upp till vad pr-avdelningarna har angivit. Det har gällt datorsäkerhetsprodukter, operativsystem, företag som anger goda arbetsförhållanden hos underleverentörer mfl. Läkemedelsföretag som gör studier som är lagom intressanta för att konkurrera ut billigare läkemedel som de inte haft med i den jämförande studien (lite svårt att förklara kort här) mm mm.
Jag tror inte Nikon har förfalskat bilderna, men det är inte omöjligt att de kan ha använt alla för dem tillgängliga lagom tillåtna metoder för att göra dem bättre.
Apple använde tex, om jag kommer ihåg rätt, modifierade bibliotek där de tagit bort viss behövlig men förlångsammande funktionalitet, när de påstod att G5an var världens snabbaste persondator, medan de inte gjorde samma sak i jämförelsedatorerna.
PR är PR och sanning är sanning. Ibland överensstämmer de, ibland inte. D3 kan mycket väl ha extremt lågt brus och PR-avdelnngen kan mycket väl ha rätt, men de kan också ha bättrat på sanningen något.
/erik