Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Oändligt skärpedjup. Eller snarare möjlighet att lägga skärpan där man vill ha den i bilden i efterhand. Man behöver då inte vara så noga med att fokusera rätt. Detta finns redan på experimentstadiet (men helt oanvändbart i praktiken än så länge).
Frågan är hur kul det blir att fotografera då.
 
Tja, man kan kanske koncentrera mer på andra saker vid fotograferandet?

Efterarbetet kan ju bli skojigare när man har möjlighet att göra alternativ med fokus på olika ställen i bilden.
 
PMD skrev:
Tja, man kan kanske koncentrera mer på andra saker vid fotograferandet?

Efterarbetet kan ju bli skojigare när man har möjlighet att göra alternativ med fokus på olika ställen i bilden.

Det finns väl en programvara, som jag inte minns namnet på, där man just kan välja i efterhand var i bilden man vill lägga fokus.
 
Var på ProCenter idag och av ren tillfällighet var en Nikon-säljare där för introducera kameran för de anställda. Men först fick jag en personlig introducktion och fick klämma och & känna på D3an :D

Så jävla lovely! :)
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Det finns väl en programvara, som jag inte minns namnet på, där man just kan välja i efterhand var i bilden man vill lägga fokus.
Den metod som jag syftar på kräver att registreringen görs på ett speciellt sätt. Jag tror inte att man med programvara kan flytta fokusplanet på en traditionell bild.
 
PMD skrev:
Den metod som jag syftar på kräver att registreringen görs på ett speciellt sätt. Jag tror inte att man med programvara kan flytta fokusplanet på en traditionell bild.

Som sagt, jag minns inte vad programvaran heter, men när jag var inne på deras hemsida (för kanske ett år sedan) gick det att på olika bilder välja var jag ville ha fokus i bilden. Är det ingen här på Fotosidan som vet vilken denna programvara kan vara?!
 
perisak skrev:
Hur låter kameran? Slutarljudet tänker jag på.

jävligt fint. ganska "hårt" och lite ihåligt ljud. krispigt och lite "bladigt"(haha,vafan det nu menas med :D) eventuellt att man skulle vilja att ljudnivån var lite lägre i vissa samanhang.
 
Senast ändrad:
----------------------------------
Som sagt, jag minns inte vad programvaran heter, men när jag var inne på deras hemsida (för kanske ett år sedan) gick det att på olika bilder välja var jag ville ha fokus i bilden. Är det ingen här på Fotosidan som vet vilken denna programvara kan vara?!
-----------------------------------

Hej!

Jag tror att du menar den plenoptiska kameran,

http://graphics.stanford.edu/papers/lfcamera/

/henrik
 
Gårdis skrev:
jävligt fint. ganska "hårt" och lite ihåligt ljud. krispigt och lite "bladigt"(haha,vafan det nu menas med :D) eventuellt att man skulle vilja att ljudnivån var lite lägre i vissa samanhang.

Som jag tidigare skrivit är jag rädd för att slutarljudet från D3:an är lika högljutt som det från D2X. I så fall är det inte bra i kyrkan under vigslarna...
 
Teodorian skrev:
Som jag tidigare skrivit är jag rädd för att slutarljudet från D3:an är lika högljutt som det från D2X. I så fall är det inte bra i kyrkan under vigslarna...

Inte bara kyrkan! Min skrämmer även bort djuren.

Min D70s däremor, har det perfekta ljudet.
 
Jeppe skrev:
Det jag tror är så revolutionerande är bl.a. ISO-inställningen. 1D MkIII har ISO 3200 (6400) och D3 har 6400 som standard, med både 12800 och 25600 som extra lägen.

Nikon har ju inte tidigare varit sena med att dra upp känsligheten så mycket som möjligt. D3 har 40% större pixelstorlek än 1DMkIII samt 2 steg högre iso. Innan vi kan se bilderna från D3 så är jag inte säker på att jag blir imponerad.
Än så länge ser jag det bara som att Nikon och Canon prioriterat olika saker - Nikon har valt brus och dr, canon upplösning. Vi får se när bilder kommer och människor jämfört.


Sen verkar ju som saagt ljusmätningen/AF-en vara något helt nytt, då den även klarar av att autofokusera med LiveView. Jag provade LiveView för första gången med EOS 1D MkIII och det fungerade, men det kräver ändå att man har kameran på stativ. I 10x förstoring var det grymt lätt att ställa skärpan exakt. Med D3:an och möjligheten att autofokusera, så tror jag att det användningsområdet blir ännu större.

Varenda kompaktkamera kan autofokusera i liveview.


Nytt (och revolutionerande) är ju även 3 tums skärmen med 920.000 pixlar (vga). Speciellt som Canon precis lanserat sina nya, med "bara" en tredjedels upplösning. Därför känns D3:an lite som en generation nyare om man ser till funktionerna.

Jo, men är det revolutionerande att sätte in en större skärm?


Att jämföra D3 mot EOS 1-serien är också svårt eftersom den befinner sig mitt i mellan (även prismässigt)

Precis. Sensorn har dessutom lägre pixeltäthet än 1DsMkIII och 1DMkIII. Än så länge tycker jag bara att D3 verkar ligga mellan dessa. Eventuellt får jag ompröva detta efter det att vi sett bilder från D3.
Visst finns det nyheter i D3, men det fanns det för några månader sedan när 1DMkIII släpptes, och det fanns det när 1DsMkIII släpptes osv osv osv. Visst är det ett stort steg framåt för Nikon, men är det verkligen en revolution?

/erik
 
Sabud skrev:
Inte bara kyrkan! Min skrämmer även bort djuren.

Min D70s däremor, har det perfekta ljudet.

Våra katter har lärt sig att stå ut med både objektiv upptryckta i nosen, blixtljus och slutarljud, men du tänkte väl på de vilda djuren?!
 
epep skrev:
Nikon har ju inte tidigare varit sena med att dra upp känsligheten så mycket som möjligt. D3 har 40% större pixelstorlek än 1DMkIII samt 2 steg högre iso. Innan vi kan se bilderna från D3 så är jag inte säker på att jag blir imponerad.
Än så länge ser jag det bara som att Nikon och Canon prioriterat olika saker - Nikon har valt brus och dr, canon upplösning. Vi får se när bilder kommer och människor jämfört.



Varenda kompaktkamera kan autofokusera i liveview.



Jo, men är det revolutionerande att sätte in en större skärm?



Precis. Sensorn har dessutom lägre pixeltäthet än 1DsMkIII och 1DMkIII. Än så länge tycker jag bara att D3 verkar ligga mellan dessa. Eventuellt får jag ompröva detta efter det att vi sett bilder från D3.
Visst finns det nyheter i D3, men det fanns det för några månader sedan när 1DMkIII släpptes, och det fanns det när 1DsMkIII släpptes osv osv osv. Visst är det ett stort steg framåt för Nikon, men är det verkligen en revolution?
/erik

Självklart ingen revolution, bara det största steget för Nikon sedan D1 kom. D100 hade väl förresten Hi-2 motsvarande ISO 6400 (som väl var hemskt) så någon garanti att de högre ISO-värdena är användbara på D3 finns givetvis inte. I Canonforumet på dpreview är många föga imponerade av D3. ISO 25600 ses som en gimmick och en jämförelse med 1D MkIII görs där det tycks att en provbild från D3 på ISO 3200 nog ändå är ett steg sämre än Canonkameran. Så låter det där...
 
Senast ändrad:
Nikon har bla detta vilket de är tämligen ensamma om vad jag förstår.

Scene Recognition System linked to 1,005 pixel RGB metering sensor to enhance the accuracy of auto exposure, auto white balance detection and autofocus

Automatic in-camera Lateral Chromatic Aberration correction

Automatically switches to DX crop mode with viewfinder mask when DX lens mounted

World's first virtual horizon level indicator displayed in viewfinder and LCD

Self Diagnostic Shutter Monitor that ensures the accuracy and precision of the shutter at all times

Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.