Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
cmyk skrev:
helheten,

Den billigaste Pro-Sport/Reportage kameran med FF, lägst brus, bästa AF:en, och bästa ergonomin hittills,

Det känns som Nikon prickat in alla dom viktiga parametrarna,


svårt för canon att sälja en sån kamera eftersom dom inte har plats för den i sitt modellprogram,
MkIII:eek:rna skulle ju bara ligga osålda på hyllan och damma..
;)

Man får ju heller inte glömma,för oss som aldrig kommer göra annat än titta på den, att Nikon D3 helt enkelt är sjukt snygg!
 
stefohl skrev:
Nikon har konstruerat FX-sensorn, vem som tillverkar den ville de inte säga.

Canon ;p

Om man ser till antalet tillverkare av sensorer till Highend-kameror, så är det inte så många. Intressant dock, att de inte vill avslöja vem som tillverkat den.

Fuji?
 
macrobild skrev:
Blygsamt-du förutspådde detta redan på Photokina.
Mikael
Var inte så svårt, eftersom både Nikons och Canons tekniker antydde detta.

Jag tror också vi kommer se detta i kameror för amatörmarknaden. Skulle vara en lösning för dessa företags kamp mot Sony, Pentax och Olympus med VR-teknik i kameran. Varför ha en sensor som hoppar omkring om man har en tillräckligt hög känslighet för att det inte ska bli skakningsoskärpa, sa en Canon-kille.

Stefan
 
Ni kan väl inte på fullaste allvar mena att IS0 25600 var allmänt väntat bland många fotografer när Nikon skulle komma med sin nya proffskamera?! I så fall - vad är förväntningarna för en D5 dvs två generationer framåt av Pro-DSLR? Två steg ytterligare DR, ISO-omfång 100-25600 med Low-1 (ISO 50) och Hi-1 och Hi-2 motsvarande 51200 och 102400?! Vad annat? (Varför inte min idé om ADRS dvs Advanced Diffraction Reduction System!)
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Ni kan väl inte på fullaste allvar mena att IS0 25600 var allmänt väntat bland många fotografer när Nikon skulle komma med sin nya kamera?!

Visst var vi ett antal som förväntade oss att de skulle få betydligt bättre ljuskänslighet. Mikael och jag diskuterade detta vid Photokina och han försökte övertyga mig att det inte gick. Jag trodde mer på de små vinkar jag fått från Nikon- och Canon-tekniker.

På denna presskonferens hävdade en högt uppsatt Nikon-tekniker att de försökte hitta lösningar på hur man skulle kunna komma förbi diffraktionsgränsen i objektivets upplösning. Han log stort när han sa att de hade en del spännande idéer.

Stefan
 
Var inom "min" kamera butik i Oslo idag och fick se D3'an.


Nikon sjælva var inne i ca 45 min o visade både d300 o d3'an.

Lcd'n på d3'an e fan helt sjuk, aldrig sett ngt liknande.


Såg en del prints också, tagna på olika iso, såg onekligen ruggigt bra ut.


D300 kommer verkligen sætta press runt om nu, den e byggd som ett kassaskåp.

Det ska bli såænnande att testa d3'an sjælv nær møjligheten kommer,
 
stefohl skrev:
Visst var vi ett antal som förväntade oss att de skulle få betydligt bättre ljuskänslighet. Mikael och jag diskuterade detta vid Photokina och han försökte övertyga mig att det inte gick. Jag trodde mer på de små vinkar jag fått från Nikon- och Canon-tekniker.

På denna presskonferens hävdade en högt uppsatt Nikon-tekniker att de försökte hitta lösningar på hur man skulle kunna komma förbi diffraktionsgränsen i objektivets upplösning. Han log stort när han sa att de hade en del spännande idéer.

Stefan

Ja, skall vi inte verkligen börja prata om en revolutionerande tid tekniskt för DSLR!

Blir logiken för att få optimal bildkvalitet att undvika VR i objektiven, konstruera sensorer som klarar höga känsligheter, söka korrigera "felaktigheter" som CA och diffraktion i kameran om möjligt, fortsätta förbättra objektiven. Vad mer kan bli möjligt, undrar jag som varken är teknisk eller pratar med någon insider?!
 
christian_r skrev:
Var inom "min" kamera butik i Oslo idag och fick se D3'an.


Nikon sjælva var inne i ca 45 min o visade både d300 o d3'an.

Lcd'n på d3'an e fan helt sjuk, aldrig sett ngt liknande.


Såg en del prints också, tagna på olika iso, såg onekligen ruggigt bra ut.


D300 kommer verkligen sætta press runt om nu, den e byggd som ett kassaskåp.

Det ska bli såænnande att testa d3'an sjælv nær møjligheten kommer,
Vilket var det högsta iso tal du såg, från vilken modell och hur såg bruset ut
 
Som sagt, det gick vældigt snabbt, 45min , mkt folk.

Jag kollade bara på d3'ans foto, de var tagna på blandade iso.

Från 200-6400, på høga iso tal var det Riktigt imponerade.


Det lilla av brus påminnde mer om "canon" brus æn nikons brus från d2x/d2h.

Kanske inte førklarar så mkt, men men.
 
christian_r skrev:
Som sagt, det gick vældigt snabbt, 45min , mkt folk.

Jag kollade bara på d3'ans foto, de var tagna på blandade iso.

Från 200-6400, på høga iso tal var det Riktigt imponerade.


Det lilla av brus påminnde mer om "canon" brus æn nikons brus från d2x/d2h.

Kanske inte førklarar så mkt, men men.

Angående brus. Handlar det om att hårdvaran "alstrar" mindre brus eller handlar det om en bättre mjukvara som kan se förbi bruset?
 
ekeponken skrev:
Angående brus. Handlar det om att hårdvaran "alstrar" mindre brus eller handlar det om en bättre mjukvara som kan se förbi bruset?

Beklagar, men jag har inte speciellt bra koll på sånt.


Kanske herr jeppe eller Risedal kan svara på detta?

Jag tror det handlar om førbættrad signal behandling ; utvecklad sensor.
 
Teodorian skrev:
Ja, skall vi inte verkligen börja prata om en revolutionerande tid tekniskt för DSLR!

Blir logiken för att få optimal bildkvalitet att undvika VR i objektiven, konstruera sensorer som klarar höga känsligheter, söka korrigera "felaktigheter" som CA och diffraktion i kameran om möjligt, fortsätta förbättra objektiven. Vad mer kan bli möjligt, undrar jag som varken är teknisk eller pratar med någon insider?!

Du fick väl ett svar angående diffraktion av Johannes Swartling som forskar på bla optik .
Det går att förbättra men är inte idag teknisk genomförbart då det kräver stora data/beräkningsresurser.
Mikael
 
ekeponken skrev:
Angående brus. Handlar det om att hårdvaran "alstrar" mindre brus eller handlar det om en bättre mjukvara som kan se förbi bruset?

Allt handlar om att kunna hålla så många elektroner som möjligt innan signalutläsning, och att kunna skilja ut ett fåtal elektroner från grundbruset , det finns ett antal trick, bla med förstärkningssteg direkt på sensorn, cmos. Likaså försöker man göra den ljusmottagande ytan större,använda ljuskänsligare material,minska den omkringliggande elektroniken, förbättra med microlinser,packa pixlarna tätare, bättre signalhantering, ta bort störningsfält. Tom en simpel sak som att förbättra intern kabeldragning kan förbättra,minska störningarna från objektivmotorer mm. Till det kommer mjuvaruförbättringar vad det gäller bortagande av brus och bibehållen detaljnivå

Sök i ämnet, Dalsa beskriver cmos och ccd och berättar om fördelar respektive nackdelar.
Canon beskriver sin brusreduceringsteknik.
Du kan läsa om Sonys nya sensor med annan pixellayout och även A/D omvandling på sensorn.
Frågan är stor - och bara tillverkaren känner till allt som händer från utläsning till interpolation av bilden, detta gäller även en rawfil
Mikael
 
Senast ändrad:
Visst, det verkar svårt att komma åt diffraktionen, men är det inte nödvändigt att kunna göra något åt just det problemet om upplösningen skall kunna komma förbi FX-sensorns nuvarande antagna maximala gräns på ca 27-29 MP (motsvarande dagens 12 MP i DX)?! Och återigen,visst kan vi tycka att det är onödigt att ha sådana mängder pixlar på en sensor, men jag tror inte utvecklingen stannar där även ifråga om upplösning. Krävs helt nya typer av sensorer av "fullfärgstyp" eller är det ingen lösning?
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Visst, det verkar svårt att komma åt diffraktionen, men är det inte nödvändigt att kunna göra något åt just det problemet om upplösningen skall vad kunna komma förbi FX-sensorns nuvarande antagna maximala gräns på ca 27-29 MP (motsvarande dagens 12 MP i DX)?! Och återigen,visst kan vi tycka att det är onödigt att ha sådana mängder pixlar på en sensor, men jag tror inte utvecklingen stannar där även ifråga om upplösning. Krävs helt nya typer av sensorer av "fullfärgstyp" eller är det ingen lösning?

Jag kan inte svara, Johannes kan de optiska lagarna mycket bättre, samt vet hur man i framtiden möjligtvis kan "skala" den ljusspridning som uppstår med borträkning= stor datakraft = minska räkna bort ljusspridningen, diffraktion när ljuset böjer sig runt bländarens kant.
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag kan inte svara, Johannes kan de optiska lagarna mycket bättre, samt vet hur man i framtiden möjligtvis kan "skala" den ljusspridning som uppstår= diffraktion när ljuset böjer sig runt bländarens kant.

Bra, i D5:an vet vi svaret...
 
Teodorian skrev:
Vad mer kan bli möjligt, undrar jag som varken är teknisk eller pratar med någon insider?!
Oändligt skärpedjup. Eller snarare möjlighet att lägga skärpan där man vill ha den i bilden i efterhand. Man behöver då inte vara så noga med att fokusera rätt. Detta finns redan på experimentstadiet (men helt oanvändbart i praktiken än så länge).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.