epep skrev:
Jag ifrågasätter dig inte Jesper. Jag undrar bara vad det är som är revulotionerande med D3.
Självklart är innebär D3 ett stort steg för Nikon, eftersom de aldrig själva (jaja, det fanns ett sammarbete med Kodak för länge sedan) har gjort en ff-kamera. Jag förstår helt enkelt inte vad som är så revulotionerande med D3 jämfört med de övriga professionella kamerorna som finns på marknaden.
/erik
Det jag tror är så revolutionerande är bl.a. ISO-inställningen. 1D MkIII har ISO 3200 (6400) och D3 har 6400 som standard, med både 12800 och 25600 som extra lägen. Om t.ex. 12800 är vad 6400 är på Canon, så har ju Nikon lyckats med det som länge varit deras akilleshäl. Att den anger 25600 som högsta inställning (jag förväntar mig dock inget jätteanvändbart läge här) måste ändå innebära att de har lyckats med konstruktionen av sensorn. Annars hade de inte vågat speca den till 25600.
Sen verkar ju som saagt ljusmätningen/AF-en vara något helt nytt, då den även klarar av att autofokusera med LiveView. Jag provade LiveView för första gången med EOS 1D MkIII och det fungerade, men det kräver ändå att man har kameran på stativ. I 10x förstoring var det grymt lätt att ställa skärpan exakt. Med D3:an och möjligheten att autofokusera, så tror jag att det användningsområdet blir ännu större. Nytt (och revolutionerande) är ju även 3 tums skärmen med 920.000 pixlar (vga). Speciellt som Canon precis lanserat sina nya, med "bara" en tredjedels upplösning. Därför känns D3:an lite som en generation nyare om man ser till funktionerna.
Sen kan man alltid diskutera sensorn och upplösningen. Det gjorde Canon 2002 redan, med sin 1Ds-modell. Men mycket vatten har ju som bekant flutit under broarna och att släppa en 12MP kamera med FF (jaja FX då) 2007, tyder ju ändå på en viss förståelse från tillverkaren att det inte är fler pixlar, utan bättre omfång som vi fotografer vill ha.
Ber om ursäkt om du uppfattade det som att jag tog ditt inlägg negativt. Var lite stressad när jag svarade
När det gäller frågan på vad Canon skulle kunna sälja ett sådant hus, så tror jag det är en tvådelad sådan.
D3 är ett Prohus och Canon har redan lanserat sina prohus. Att lansera en efterträdare till 5D, med förslagsvis 1Ds MkII's sensor och Digic III skulle otvivelaktikt inte jämföras med D3, inte i 5D's nuvarande skal ivf. Snarare mot D300 då, vilket då också blir fel, eftersom den har en DX-sensor.
Att jämföra D3 mot EOS 1-serien är också svårt eftersom den befinner sig mitt i mellan (även prismässigt)
Kanske Canon väljer att tuffa till 5D, så att den mer är som EOS 3 var jämfört med EOS 1V och därmed skapa en pro-modell till, vilket dock placerar den i en svår position mot 1D MkIII. Canon har, till skillnad mot Nikon, svårt att kanibalisera sina modeller.
Tusan detta blev alldeles för långt... Skulle bloggat istället
Men tack för att ni läste.